Annons

Hjälp att komma igång med svart-vit framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan.li

Medlem
Hej

Jag har precis böjat fotat analogt och hade tänkt framkalla negativen hemma för att sedan skanna dom. Men vad ska jag köpa? Jag har läst boken på photax och vet att det jag behöver är: Dosa, spiral, kemi och lite andra hushållsartiklar. Men vilken kemi rekomenderar ni som hållit på ett tag och är det bäst med plast eller rostfritt stål när det gäller behållare och spriral.

Undrar även vilken film ni rekomenderar jag har kommit fram till att 400 är lämpligast för det jag fotar men vilket märke är bäst. Jag gillar mycket kontrast i mina bilder men eftersom jag ska skanna dom kanske det inte spelar nån större roll för sånt kan jag ju justera i lightroom.


Stefan
 
Patersons plastspiraler slits med tidens tand men är bra.
Stålspiralen är outslitlig o många som plåtar mf föredrar att ladda stålspiralen när man väl lärt sig.

Börja med XTOL/D76
Ilfotech HC - extrem hållbarhet(många år), Kodak har liknande HC-110 tror jag den heter.
Kanske en Rodinal, - extrem hållbarhet(många år), eftersom du vill ha kontrast men kanske inte som start. Men den går ju köra stand development i rejäl utspädning om man vill ha rika gråtoner. Jag har bara testat ngn gg o det var inte värt tiden tyckte jag.

TriX, en klassiker o prisvärd utomlands

En bra termometer

Sen kan man ju undra varför man vill plåta analogt om man ändå skall scanna.
 
Hej

Jag har precis böjat fotat analogt och hade tänkt framkalla negativen hemma för att sedan skanna dom. Men vad ska jag köpa? Jag har läst boken på photax och vet att det jag behöver är: Dosa, spiral, kemi och lite andra hushållsartiklar. Men vilken kemi rekomenderar ni som hållit på ett tag och är det bäst med plast eller rostfritt stål när det gäller behållare och spriral.

Undrar även vilken film ni rekomenderar jag har kommit fram till att 400 är lämpligast för det jag fotar men vilket märke är bäst. Jag gillar mycket kontrast i mina bilder men eftersom jag ska skanna dom kanske det inte spelar nån större roll för sånt kan jag ju justera i lightroom.


Stefan

Det enklaste är att börja med en paterson-dosa i plast. Lättast att lära sig ladda.

Det finns väldigt många olika kombinationer av film och filmframkallare som ger väldigt olika resultat. Så det är alltid en smaksak vilket uttryck du vill ha ut av framkallningen. Men om du ändå vill ha ett starttips:

Film:
*Kodak Tri-X 400
*Kodak T-Max 400
*Ilford Hp5+ 400

Framkallare:
Kodak X-tol. Blanda en brukslösning som du kan återanvända. Max 10 filmer/liter.
Framkallningstider hittar du här: http://www.digitaltruth.com/devchart.php


Stop: 1liter vatten och en matssked ättika.

Fix: kodak eller Ilford rapidfixer. Det spelar ingen roll vilket märke på framkallaren du kör med. Båda fix-märkena fungerar utmärkt.

/Gustav
 
Hej,

tips om film/framkallare har jag svårt att komma med, men ett par andra tips kommer jag gärna med.

Jag var i din situation för några år sedan och ringde photax som snällt hjälpte mig att plocka ihop det som behövs för framkallning. I mitt fall blev det plastdosa och plastspiral och det har funkat klockrent och jag ser inga tecken på slitage.

Efter detta har jag framkallat och skannat några hundra filmer. Testat en hel del olika filmer och framkallare och slutligen kommit fram till att jag får det resultat jag vill med t-max 400 och fujifilm acros 100 (väljer film beroende på hur ljust det är där jag fotar). Dessa framkallar jag i Rodinal 1+50. Följ gärna upp här med något exempel så vi får se hur det går för dig!
 
Hej

Enligt mig så spelar det ingen roll vilken dosa du använder, skillnaden är så liten.
Kör med Tri-X och D76, D76 är även bra som framkallare till pappersbilder när du väl har skaffat en förstoringsapparat, det är då det roliga börjar.
Ättika till stoppbad och natriumtiosulfat till fix.
 
Svårast är att få filmen på spiralen tycker jag.
Förslår at du börjar med 36x24 film det är lättare att ladda än att ladda 120-film som har ett skyddspapper som måste tas bort. Träna att ladda gärna med en utgången oexponerad skräpfilm i dagsljus.
 
TACK för alla snabba svar, exempel bilder kommer fram över

Sen kan man ju undra varför man vill plåta analogt om man ändå skall scanna.

Det är processen som lockar just nu, pappersframkallning kommer senare. Det är också för att komma ifrån problemet med "spray and pray". Har tusentals osorterade raw filer på datorn där det mesta bara är skit eftersom man chansar så mycket med inställningarna och rättar sig eftersom man fotar. Jag vill få bukt på detta och få "bra" bilder direkt, därför tänker jag gå över till analogt.
 
Ett tips till:
Det tar tid att köra in sig på fungerande framkallningsrutiner. Följ fabrikantens anvisningar beträffande spädning, agiteringsmönster och tider. För anteckningar om hur du gjorde så blir det lätt att justera vid behov vid nästa tillfälle. Bestäm dig för en eller två filmer och en enda typ av framkallare tills du behärskar dom.
 
Kan verkligen tipsa om en bra app för framkallningsinfo som heter "Film Developer Pro" kostar väl 20-25kr men är mycket bra att ha. Där kan du leta upp vilken framkallare du vill använda och till vilken film, samt om du vill pusha/pulla filmen samt temperatur osv. En stor hjälp när man börjar! Vet inte om tillgängligheten för iphone men för android finns den iaf.
 
En bra termometer är viktigt. Dock bara för framkallningssteget (om övriga vätskor är ungefär rumstempererade).

För att få någon form av upprepbarhet är det viktigt att man framkallar i den tid som stämmer med framkallerens temperatur och "agiterar" (skakar om) framkallningsdosan på ett likartat sätt varje gång.

Någon skrev innan i tråden att 120-film är tricksigare att ladda. Det är sant och beror inte bara på papperet som är med på rullen. Filmbasen på 120 är också något tunnare vilket gör att den lättare knycklar sig och inte följer med på spiralen.

Jag kör med följande kemi:

Framkallare HC110 - utspädning B som engångsframkallare.
Fix - olika snabbfix. Byt frekvent!!! Jag brukar testa att lägga en "snutt" film i en kapsyl av fixet och mäta hur lång tid det tar innan filmbiten blir genomskinlig. Sen fixerar jag ungefär dubbla den tiden.

Stoppbad - Ilfords eftersom det luktar minst.

Ett par droppar PhotoFlo som slutsköljning för att undvika torkfläckar.
 
Kan verkligen tipsa om en bra app för framkallningsinfo som heter "Film Developer Pro" kostar väl 20-25kr men är mycket bra att ha. Där kan du leta upp vilken framkallare du vill använda och till vilken film, samt om du vill pusha/pulla filmen samt temperatur osv. En stor hjälp när man börjar! Vet inte om tillgängligheten för iphone men för android finns den iaf.
Printa ut de kombinationer du önskar från länken Gustav gav dig i #3.
Det är samma sak men om du satt de i en pärm så slipper du att vara utan framkallningsdata när du lagt telefonen ngn annanstans.
 
chansar så mycket med inställningarna och rättar sig eftersom man fotar. Jag vill få bukt på detta och få "bra" bilder direkt, därför tänker jag gå över till analogt.

Men det är ju så du lär dig vad som funkar o inte :)
Blir inlärningen bättre när du blir tvungen att vänta några timmar-dagar och dessutom måste anteckna för hand hur du ex exponerat varje ruta...
Jag jobbar en del med just utbildning-inlärning och om det är någon gång man har fördel av det snabba digitala arbetsflödet så är det om man vill lära sig nya saker.
Det finns inget man lär sig så bra av som sina egna misstag, om man snart nog får se vad man gjort fel ;-)

Vill du däremot göra snygga sv/v printar förstår jag din analoga strävan.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Printa ut de kombinationer du önskar från länken Gustav gav dig i #3.
Det är samma sak men om du satt de i en pärm så slipper du att vara utan framkallningsdata när du lagt telefonen ngn annanstans.

Programmet fungerar även som timer och påminner när det är dax att agitera.
sen finns det ju dom som tycker att 20kr är mycket pengar ;)
 
jag kan läsa klockan själv o vet när jag skall agitera ;)
Det funkar med vilken sekundvisare som helst även om jag normalt använder mobilen.

Jag har 3 mil till mörkrummet. När man kommer dit vill man inte komma på att tiderna ligger hemma, av skadan är man vis... därav pärmen...
Fast framkallar film gör jag normalt hemma.

Jag äger ingen smartphone.
 
Men det är ju så du lär dig vad som funkar o inte :)
Blir inlärningen bättre när du blir tvungen att vänta några timmar-dagar och dessutom måste anteckna för hand hur du ex exponerat varje ruta...
Jag jobbar en del med just utbildning-inlärning och om det är någon gång man har fördel av det snabba digitala arbetsflödet så är det om man vill lära sig nya saker.
Det finns inget man lär sig så bra av som sina egna misstag, om man snart nog får se vad man gjort fel ;-)

Vill du däremot göra snygga sv/v printar förstår jag din analoga strävan.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Helt sant det har lärt mig en hel del men eftersom det inte är några konsekvenser av att "fuska" så fastnar det inte på samma sätt. Sen gillar jag nya utmaningar.

Det här är som sagt steg 1, jag har köpt en billig mätsökarkamera och har sedan tidigare en gammal AE-1 som jag aldrig använt, sen får vi se vart det hamnar.
 
Hej

Jag har precis böjat fotat analogt och hade tänkt framkalla negativen hemma för att sedan skanna dom. Men vad ska jag köpa? Jag har läst boken på photax och vet att det jag behöver är: Dosa, spiral, kemi och lite andra hushållsartiklar. Men vilken kemi rekomenderar ni som hållit på ett tag och är det bäst med plast eller rostfritt stål när det gäller behållare och spriral.

Jag började köra analogt för två år sedan. Kör i princip uteslutande med den klassiska kombinationen Tri-X + D76. Använder vatten och ättika som stoppbad.

Jag kör med plastspiraler, de är enkla att ladda, men det är en smaksak.

Lycka till och ha det roligt. Det är beroendeframkallande...och i mitt fall har jag nyligen tagit steget över till en helanalog process med mörkrum hela vägen.

Att fota analogt är roligt, framkalla är OK, att kopiera är magiskt! :)
 
Hjälp

Snor tråden lite!

Har precis lyckats framkalla mina första svartvita negativ och är nöjd med resultatet över lag (hade inte förväntat mig något). De flesta exponeringarna (är det så de kallas?) blev riktigt bra, andra inte. Till viss del berodde det på bristfälliga foto- och kamerakunskaper. Men nu till saken:

På negativen har det skapats ett par svarta fläckar, ca 1 kvadratcentimeter stora och avlånga och oregelbundna till formen. De ser ut som skuggningar eller brännmärken. Vad kan det vara? Vart har det gått fel?

Med vänlig hälsning,
M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.