Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att identifiera fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Köpte ett knippe äldre objektiv idag och 2 av dom har jag lyckats komma fram till att det är Pentax K bajonett medans det tredje förbryllar mig.

Hopppades på att det skulle passa min nikon men det gjorde det inte =(

Bifogar 2 bilder på det, jag är inne på att det är för Olympus OM fattning men är inte 100 på det, hoppas nån av er kan hjälpa mig.

Om det hjälper så kommer lite info om objektivet:

Expert MC Auto 1:2.8 f=135mm No.807232

Tack på förhand!
/Christian

Bilagor

• top.jpg
    top.jpg
    66.6 KB · Visningar: 447
Alright, tackar för hjälpen! ligger ute på tradera för försäljning nu =)

Följdfråga: ifall jag inte får det sålt finns det nån form av adapter för att använda det på ett Nikon hus?
Verkar vara ett fint objektiv så jag skulle vilja använda det till min kamera =)

/Christian

C-nord skrev:
Följdfråga: ifall jag inte får det sålt finns det nån form av adapter för att använda det på ett Nikon hus?
Nej, det finns ingen Olympus OM adapter till Nikon. Det beror på att avståndet mellan bajonetten och filmplanet är för långt, det krävs därför en lins eller så förlorar du möjligheten att fokusera på oändligheten. Det går naturligtvis att tälja till en adapter själv, exempelvis genom att limma ihop ett kamerahuslock med ett objektivlock och göra ett hål i mitten, du får då ett närbildsobjektiv (makro).

Vill du använda äldre manuella objektiv är Canon ett bättre val, tack vare sitt korta avstånd mellan bajonetten och filmplanet finns det plats för att göra adaptrar till en rad olika fattningar.

/Daniel

Jaha det va ju synd, tror du att det där objektivet är lämpligt att hänga på bakofram för macro fotografering?

Du vet med en sån där filter adapter så man får utvändig filtergänga i änden på objektivet =)

Tackar för alla svaren!

Trodde först jag fått veta vad mitt eget hade för fattning, men ser nu att den ser annorlunda ut... Kan någon identifiera fattningen?

Objektivet är ett Saitex MC Auto 28mm/2.8.

thezeroboy skrev:
Trodde först jag fått veta vad mitt eget hade för fattning, men ser nu att den ser annorlunda ut... Kan någon identifiera fattningen?

Objektivet är ett Saitex MC Auto 28mm/2.8.
Det kan vara svårt utan en bild. Saitex är en tillverkare som gör "piratobjektiv". Dvs dom tillverkar objektiv med olika fattningar till ett flertal kameramärken/-typer.

Objektivet kan också ha någon beteckning eller modellnummer som avslöjar vilken fattning det är.
Det kan, exempelvis, stå CA, NI, OL, PE, OM eller något liknande någonstans. Oftast står detta på eller i närheten av fattningen.
---/Thomas

Ahh, jag hittade beteckningen CA så det betyder Canon då?

Jag laddade upp en bild i förra kommentaren, vet inte varför den försvann.(Likadant i denna, har kollat inställningar och format på bild, men icke.)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar