Annons

Hjälp att identifiera äldre kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
En jobbarkompis har hittat en gammal systemkamera i gömmorna och vill veta vad han har hittat.

Jag kikade på den men kände inte igen märket, även sökt på nätet men kammat noll.

Kameran är uppbyggd ungefär som en gammal hederlig Nikon FM2:a (samma klassiska slr-utseende som många 70-tals hus).

Kameran heter Revi Flex AC 1 (eller något snarlikt, har den inte framför mig nu).

Revi/Revio i kursivt typsnittl och Flex i vanlig standard.

Satt ett f1.4 55mm objektiv på som inte hade samma stil som huset, var plastigare och mer "80-tal".

Någon som känner till märket?

Mvh

Tobias
 
Kameran torde vara en Chinon CE i förklädnad. Objektivgängan är väl då 42x1. Så dem till salu med diverse tillbehör för 50-60€...
 
Jovisst är det en Praktica. Det syns på avtryckaren som var unik för just deras kameramodeller. Min första spegelreflexkamera var förresten en Praktica LTL 3 som jag köpte på sommaren 1976.
 
Revue var (kanske fortfarande är) ett märke som tyska postorderfirman Quelle satte på sina kameror. Andra "märken" var Privileg eller Universum. Naturligtvis tillverkade man inget själva. Min första video var en Universum som vid närmare studium visade sig vara en Sharp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.