Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att hitta recept för produktfotografering (gitarrer)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag har fotat gitarrer i 5 år. I samma veva har jag gått från Canon PowerShot G10 i naturligt ljus i mitt vardagsrum, via Canon EOS M1/2/3 och fastljus, till EOS 6D och 3 st Elinchrom DLite RX samt en Lastolite HiLite i mörklagt sovrum.

Nu är det reproducerbart 24x7x365, men det är väl den enda egentliga skillnaden. Om jag som presumtiv köpare skulle titta på mina bilder från 2010 och de jag tar nu så blev jag minst lika sugen att köpa redan då. Jag har själv tagit alla bilder på https://strandbergguitars.com/gallery/ och de flesta på https://strandbergguitars.com/product-category/production-model/ (dock inte alltid under perfekta förhållanden)

Om jag räknar bort det faktum att jag tidigare måste vänta till en dag med rätt ljus och att jag ibland fick slåss med rörelseoskärpa, så tar det längre tid för mig nu att rigga och fota och faktiskt även efterarbetet, så det är dags att göra något. Jag har lekt med tanken att leja bort fotograferingen och ägna mig åt min kärnverksamhet, men jag har ett rent personligt intresse att göra det och tycker att det är kul. Och jag har i princip aldrig ett stort antal gitarrer som kan fotas, utan det är oftast en eller två som är färdiga samtidigt, så det skulle bli väldigt ineffektivt.

Så frågan är hur jag snabbast får fram ett bra "recept" för att fota gitarrer. Både på svart bakgrund och på vit för friläggning och både sidenmatta naturlig-finish gitarrer och högblanka lackade gitarrer.

Är det någon som har erfarenhet av det?

Hej Ola,

Jag skulle inte vilja påstå att jag är rätt person att råda om något "recept" men jag ska försöka dela med mig av några tankar. Jag har inte heller någon vidare erfarenhet av att fotografera instrument eller andra produkter.

Om jag förstår din fråga korrekt så söker du efter en metod som snabbt kan bidra med snygga bilder. Så du strävar efter att bli tidseffektiv?

Du verkar ha ett bra tänk när det kommer till val av fond. Vad jag vet så är svart sammet ett bra alternativ för en bakgrund som ska absorbera så mycket ljus som möjligt. En vit fond kan du lysa upp ordentligt om du riktar någon av dina blixtar mot den. Tänk bara på att en vit fond reflekterar ljus som kan träffa motivet som du fotograferar. Det kan vara en snygg effekt. Om det är oönskat så kan du försöka att flytta motivet längre ifrån fonden.

Gitarrer med en blank finish kommer ju troligen att reflektera något av det ljus som det exponeras av. Troligtvis någon av dina blixtar. Reflektionen som uppstår kan faktiskt kontrolleras och få till på ett snyggt sätt. Det syns ofta vid produktfotografier av till exempel glas. Vinflaskor kan vara exempel på detta. Jag gjorde en snabb internetsökning för att demonstrera vad jag menar:

Vinflaskor

Blänket som du ser på bilden är beroende bland annat av var blixten är placerad. Personligen, om jag hade fotograferat gitarrer i studio, hade jag först och främst experimentera med ljuset. Ta en bild, kolla på resultatet, flytta på ljuset en litet snäpp, ta en till bild, titta på resultatet, flytta blixten igen och så vidare. Om jag hade velat ha ett "recept" så hade jag försökt att anteckna eller markera på något sätt platsen på ljuskällan, motivet och bakgrunden för att snabbt kunna rigga allt.

När det kommer till bildredigering så finns det massor av recept att hitta på internet. Det finns även en bok som jag själv köpte på fotomässan som just demonstrerar olika Photoshop-recept. Om du hittar något recept i valfritt bildredigeringsprogram så kan du försöka att minnas inställningarna, spara dem, eller automatisera processen.

Glöm bara inte att ha roligt!

P.S. Snygga guror. Har du tillverkat dem?

Tack för svar!

Jag tillverkar mindre och mindre själv, men i starten byggdes de helt och hållet i mitt garage... Massa aktuell info här http://blog.creativelive.com/invent-grow-scale-an-interview-with-ola-strandberg-ed-yoon/

Men tillbaka till ämnet, det är väl helt enkelt så att jag får bita i och studera lite mer och sen testa mig fram. Jag fick ett tips någon annanstans att skaffa svarta skivor att maskera av sidorna med vilket jag tycker låter som en bra startidé.

Jag har försökt fota med HiLite skärmen, men om jag följer instruktionerna (dvs 2 stopp högre effekt på bakgrundsljuset) så spiller det över kopiöst runt kanterna på gitarren och blir obrukbart. Svarta skärmar på sidorna skulle nog hjälpa.

Mvh,
Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar