Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att hitta ett stativ och motljuskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en Canon EOS 500d med EF-S 18-55 IS objektiv. Undrar vilket motljusskydd som passar? och om ni kan rekommendera nått?

Sen undrar jag även vilket stativ som passar kameran? Även där rekommendera gärna något? Skall vara ett trebent.
 
Lätt att hitta på Cyberphoto eller ngn annan nätbutik:

Canon EW-60C, till EF 28-80, EF 28-90, EF-S 18-55

Där kan du också kolla på stativ och grundregeln är att dyrare är bättre. Allra dyrast är att köpa för billigt (svajigt) och sedan köpa ett till riktikgt.
 
Okej, tack för hjälpen. Ska ta och kolla upp det här bättre, och bra tips ang stativ. Ingen som kan rekommendera nått prisvärt?
 
Prisvärda stativ har diskuterats i ett par trådar alledeles nyligen. Gör en sökning så hittar du nog flera bra tips!
 
Vikt!????

Det går ju inte att rekommendera något till en okänd användning! Användning i studio eller i skogen? Väger kamera + objektiv 2 kg eller 7 kg ?? Klarar/vill di släpa på ett tyngre och stabilare stativ? Vilken budget har du?

Okej, tack för hjälpen. Ska ta och kolla upp det här bättre, och bra tips ang stativ. Ingen som kan rekommendera nått prisvärt?
 
Martin Langby Oh, tack! Ska absolut kolla in det där.


Sven Blomquist Det är tänkt att användas ute i skogen och fota en del bilar med. Så det bör väl inte vara för tungt och gärna praktiskt (låter dyrt). Jag har väl tänkt att lägga 1000kr på ett stativ och kan tänka mig köpa begagnat. Får man ett någorlunda stativ för dom pengarna? Är inte direkt ute efter det bästa och senaste. Men det ska väl inte vara helt kasst heller.
 
Vikten då? Vad skall stativet klara nu och i framtiden? Det finns ett begagnat på FS: Manfrotto 055 med kula som klarar uppåt 7 kg för 1600 kr. Men det väger en del (2,3 utan kulan dvs bortemot 3 kg totalt.

Martin Langby Oh, tack! Ska absolut kolla in det där.


Sven Blomquist Det är tänkt att användas ute i skogen och fota en del bilar med. Så det bör väl inte vara för tungt och gärna praktiskt (låter dyrt). Jag har väl tänkt att lägga 1000kr på ett stativ och kan tänka mig köpa begagnat. Får man ett någorlunda stativ för dom pengarna? Är inte direkt ute efter det bästa och senaste. Men det ska väl inte vara helt kasst heller.
 
Allt är löst. Fick ett stativ av en vän och köpte det motljusskyddet en tidigare länkat här i tråden. Tack alla för hjälpen och för ni tog er tid.


Mvh Sanel kozarcanin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.