Jag har börjat fota mer och mer och förstått att alla på forumet (eller de flesta) fotograferar i raw-format. Jag har lite frågor angående rawbilder som jag har grubblat över ett tag.
Hur gör jag om jag, låt åt oss säga tagit 100 bilder på en fest och vill vissa dessa dagen efter. Går det att visa raw-bilder i ett bildspel?
När man redigerar dessa bilder vad ska man spara i format, jpg eller ska man spara tillbaka till raw?
Tack på förhand
Använd Canon Digital Photo Professional, det är gratis och skitbra.
1. Ladda in bilderna i datorn, helst via kamera-USBkabel-dator och programmet EOS Utility, då kan du samtidigt som bilderna läses in automatiskt låta EOS Utility skapa mappar enligt t.ex. C:\...\bilder\år\månad och byta namn på bildfilerna till något vettigt som 110125_0001.CR2 så har du datum direkt i filnamnet.
2. Öppna DPP, markera alla bilder (Ctrl+A) och kör "Quick Check" verktyget (Alt+Q). Bläddra snabbt igenom dina bilder med PageUp/PageDown knappen och ange "Check Mark" 1 för kanonbilder 2 för kanskebilder och 3 för skitbilder. Du sätter "mark" genom att trycka Alt+1, Alt+2 etc så slipper du använda musen. Går skitsnabbt. Tryck OK när du är nöjd.
3 Tryck Ctrl+Alt+3 för att markera alla 3

r, tryck sedan på delete-knappen och bekräfta radering.
4. Tryck Ctrl+Alt+1 för att markera alla 1

r.
5. Vill du justera bilderna (brus, räta upp, distorsion, vitbalans, CA, beskära, stampa, bildstil, kontrast, kurvor, etc. trcker du på knappen "Edit Image Window" där du kan justera en bild och kopiera/klistra in receptet på valda eller alla bilder.
6. Eller om du inte vill justera bilderna trycker du på "Batch Process" (Ctrl+B) som är verktyget som konverterar till JPG. Ange kvalitet, storlek (du kanske vill förminska alla JPGs till 1500x1000 eller 1000X1500 om de är stående), och ange t.ex. strängen _M som filtillägg så att alla bilder konverterade till aktuell storlek då heter 110125_0001_M.JPG och så vidare. Jag använder _XL för full storlek, _L för stora men alla i samma storlek, _M resp. _S. Om du vill kan JPG-filerna landa i samma katalog som CR2-filerna, eller så skapar du en underkatalog som heter JPG eller vad du vill kalla den för.
7. Visa ditt bildspel!
RAW-filerna ligger kvar som dom är, med receptet sparat på dina justeringar, som du kan ändra fram och tillbaka hur många gånger som helst totalt icke-förstörande.
Programkörningstid för mig att göra ovanstående med 100 bilder är ca 5 minuter. Sedan tar det 3-10 minuter att köra själva batchkonverteringen och då hinner du med en enkel espresso eller en dubbel latte (beroende på dator).