ANNONS
Annons

Hjälp att förbättra en bild (himel och mörka partier)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Skulle ni vilja hjälpa mig att visa vad man kan göra med denna bild? Gärna få himlen sådär dramatisk som en del lyckas med, och en viktig sak, berätta HUR ni gör inte bara lägg ut en bild.

http://www.mek.nu/blandat/lekbild.jpg

Mest ute efter att lära mig göra dramatiska ändringar till himlen/molnen.

Mvh
Markus
 
Ett snabbt försök

Snabbvarianten:
Bild-justeringar-variationer -> mer blått

Bild-justeringar-intensitet/konstrast
-> mindre intensitet, mer kontrast

Bild-justeringar-nyans/mättnad -> högre mättnad

Det här var ett hastverk, återkommer om ett par timmar med en mer genomarbetad.
 

Bilagor

  • lekbild2.jpg
    lekbild2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 767
Jag gjorde ett justeringslager med kruvor i det så gjorde målade jag himmeln svart så att endast den påverkas. Därefter gjorde jag ett justeringslager där jag målade svart på marken och träden. Sedan justerade jag himmeln så att den fick högre kontrast och blåare och därefter gjorde jag träden och marken lite ljuasre samt högre kontrast.
 

Bilagor

  • himmel.jpg
    himmel.jpg
    38.4 KB · Visningar: 755
en till

Den här gången gjorde jag om hela bilden, mer blå och röda toner, mer kontrast och lite mörkare. Jag tog också mörkblå och rosaröda överskuggningar över hela bilden. För att nederdelen inte skulle ändras målade jag över den med "händelsepenseln" när allt var klart. Vill du veta mer utförligt så är det bara o säja till eller maila.
 

Bilagor

  • lekbild3liten.jpg
    lekbild3liten.jpg
    46.3 KB · Visningar: 738
En till, gjord på samma sätt som den förra... fast jag slarvade lite med granarna här.
 

Bilagor

  • lekbild4.jpg
    lekbild4.jpg
    27.6 KB · Visningar: 730
Tog bort flaggstången lite slarvligt först. Använt burn tool över hela himlen och i sidorna. Kolorerat med soft light i olika färger på himlen, samt färstärkt gult, rött och grönt med selective color. Blur tool 100% runt vinjetteringen. Sist neat image för mer skärpa och mindre brus.
 

Bilagor

  • lekbildb_small.jpg
    lekbildb_small.jpg
    55.7 KB · Visningar: 700
Härligt, gärna några mer förslag, gärna "realistiska" effekter på himlen, alltså den ska bara var alite mer dramatisk.
 
shadows/highlights - autocolor - match color "neutralize" - curves (s-kurva) - photofilter (LBB) på endast på himmeln. Ce tout!
 

Bilagor

  • lekbild3.jpg
    lekbild3.jpg
    46 KB · Visningar: 574
Fråga till Joel

"Shadows/highlights" funkade som en dröm, precis vad jag letat efter! Enkel räddning för mina hopplösa bilder.

Hittade det mesta av resten också men inte "Photofilter LB", var finns det? (Jag använder PS/CS)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.