Annons

Hjälp att "beställa delar" till en PS dator!

Produkter
(logga in för att koppla)

beejay

Medlem
Hej,

Tänkte höra om någon som har lite tid över skulle kunna sätta ihop en dator till mig som jag kan använda till mitt fotande.

Delarna skall köpas från www.dataparadiset.com eller annan butik med Handelsbanken Finans möjlighet.

Det "enda" som behövs köpas är följande:

CPU,
Chassi, (kvalitet & stabilt men inte för dyrt)
RAM-minne,
Moderkort, (SATA stöd)
Nätaggregat,
Grafikkort,

Samt kylare & fläktar till de som behövs.
Helst inget jetplan heller, så tyst som möjligt hehe.

Vet att det finns många trådar om det här men jag har dessvärre inte tid att leta igenom up-to-date produkter osv så därför ber jag någon som har mer tid över att plocka ihop en order åt mig.

Priset hade jag tänkt mig runt 10,000:- +/- 2000:- kanske. Inte så jättenoga. Behöver inte ha det bästa men bättre än alla butikers färdigbyggda datorer :)

Tack på förhand,
Björn
 
Oftast behöver du inte CPU när du kör PS utan det är minne och åter minne. Minst 2 GB minne ska du börja med och se till att moderkortet klarar av att hantera mera.

Grafikort funkar nog det mesta på marknaden och du behöver inget tungt spelkort för att arbeta i PS.

Lägg pengarna på en tyst låda, minne och prisvärd CPU (inte billigaste och inte dyraste) och snabb hårdisk (har man alltid glädje av).

Se till att allla komponenter är av kända märken så slipper man oftast problem.

Windows XP klarar maximalt att hantera 4GB minne och max 2 GB per applikation för att det är en 32 bits operativsystem.

// Fredrik
 
beejay skrev:
...Tänkte höra om någon som har lite tid över skulle kunna sätta ihop en dator till mig...

Var inne o kollade på Dataparadisets sida (som du gärna handlar ifrån), och deras tjänst där du själv kompletterar en "färdig" dator verkar vara hur enkel och bra som helst.
Dataparadiset har redan valt ut prisvärda komponenter till ett antal datorer, så börja med en av dessa. Mer minne, mer hårddiskar, tystare chassi etc väljer du till genom att klicka i en ruta.
Missar du något så går det alltid att komplettera (en av fördelarna med PC). Vanligare är dock nog att man förköper sig. Plockar på ett maffigt grafikkort tex, och bara använder datorn till att bildbehandla och surfa med...

Själv lägger jag ner ganska mycket tid på nya datorköp, men mest för att det är kul. Så otroligt många hundralappar sparar jag (nu för tiden) inte på det.

Dock avråder jag från att köpa en färdig burk på någon stormarknad (eller Dell eller så) - men det alternativet verkar du ju inte ens fundera på som tur är.
 
Hej igen,

Tack för svaren.

Ulf: Jo ja vet hur "dåliga" stormarknader är. Eller man kanske ska säga hur bra de är - på att ta ut överpris och ge budget komponter. Jag skall lägga ner lite tid på att bygga ut ett färdigt paket från dem då..

Och sen lite andra frågor då; det här med att Win XP bara klarar 2gb per applikation kom ja på att ja har hört förut nu när du säger det. Är det så att WinXP 64-bit klarar av mer? Jag hade tänkt mig 4GB RAM. Kan man göra så att Windows & övrigt använder 2gb och PS använder 2gb?

Till hårddiskdelen så hade jag tänkt mig en Raptor 150Gb som system och 2x750GB Seagate S-ATA II 16mb som arkivering. Som tur är så får jag ut 50-60% billigare på diskar.
 
Tips, dock vet jag inte om budgeten klarar det:

#Asus P5B Deluxe (många SATA och en eSATA bl a, klarar upp till 8Gb RAM).
#Intel Core 2 Duo (så snabb du har råd med).
#Scythe Katana, billig och mycket prisvärd processorfläkt eftersom den som följer med den boxade Core 2 Duo är minst sagt ljudlig och innefektiv.Verkar tyvärr inte finnas hos Dataparadiset.
#Antec P180, finns flera varianter. Snygga och håller datorn på vettig ljudnivå (läs: tyst). Verkar tyvärr inte finnas hos Dataparadiset.
#Hiper Type M 580 kanske.
#Köp märkesminnen, typ Samsung, Kingston, Twinmos. Har haft intressanta felsökningssessioner som visade sig bero på att chipset och minne inte riktigt gillade varandra utan att för den skull vara trasiga.

Info om XP vs minne:

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx
 
Micke_O skrev:
...#Intel Core 2 Duo (så snabb du har råd med)...

Låter det vara osagt om Intel är mer prisvärd eller bättre än AMD, men...
Att köpa så snabb processor man har råd till anser jag inte vara en bra idé.

http://www.dataparadiset.com/product_info.asp?pid=42254
http://www.dataparadiset.com/product_info.asp?pid=42250

Jämför vi de ovanstående så kostar en knappt 17% snabbare processor mer än 50% mer. De dryga 3000:- mer som den snabbare kostar anser jag man kan använda bättre.

Dessutom ska man ha klart för sig att datorn inte blir 17% snabbare bara för att processorn är 17% snabbare!
 
FILM) (ulltand skrev:
Låter det vara osagt om Intel är mer prisvärd eller bättre än AMD, men...
Att köpa så snabb processor man har råd till anser jag inte vara en bra idé.

http://www.dataparadiset.com/product_info.asp?pid=42254
http://www.dataparadiset.com/product_info.asp?pid=42250

Jämför vi de ovanstående så kostar en knappt 17% snabbare processor mer än 50% mer. De dryga 3000:- mer som den snabbare kostar anser jag man kan använda bättre.

Dessutom ska man ha klart för sig att datorn inte blir 17% snabbare bara för att processorn är 17% snabbare!

Du tittar på processorer för laptops/barebones. Desktopvarianterna heter E6#00 (förutom Extreme). Vet inte vilken som ger mest för pengarna av C2D's modeller men kanske E6400. Av det jag läst under hösten så är C2D överlägsen vad AMD har att komma med. AMD har väl lett racet (pris/prestanda) de senaste 2 åren på desktopmarknaden men nu har Intel kontrat. Snart släpper väl AMD en ny Intel -killer :)
 
Skulle satsa på ett billigt grafikkort, men som ändå har dubbla DVI. Nvidia är vad som gäller om du ska köra Linux.

Köp 667 MHz minnen och en Core 2 Duo E6600 (billigaste modellen med 4 MB cache) så kan du ganska säkert dra upp systembussen till 333 MHz utan att höja spänningen till CPUn. Då kommer den att gå i 3 GHz istället för original 2.4.
 
Jo, tid är det ont om. Men du kanske vill ha lite hjälp med tvätten också så du får tid att montera ihop grejorna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.