Annons

Hjälp - arvoderingsproblem för namn/logga

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Hjälp - arvoderingsproblem för namn/logga
Hellesø Photography har gjort ett större och omfattande arbete med ett stort företag här i Söderhamn.

Vi har gjort följande: Nytt namn till bolaget och ny fräsch logga. Detta enligt önskemål från bolagets VD. Vi hade däremot inte diskuterat ett pris på arbetet - vilket jag vet är fel, men arbetet har varit under ständig diskussion under en 3 månaders period - och VD'en har hela tiden sagt att han vet att det kommer kosta en del och att han tycket vi skulle få betalt efter den kompetens han vet sedan innan att vi har inom området. Vi hade bl.a. tidigare försett honom med logotype till ett tidigare bolag inom hans koncern. Den gången hade vi gjort upp om ett tjänst/gentjänst arvode - denna gång förstod vi båda att det handlade om ett rent arbete.

För information omsätter detta bolag som vi nu gett nytt namn/ny logga till omkring 66 miljoner per år. Det nya namnet är redan registrerat av VD'n och används redan.

Idag presenterade jag fakturan för honom, på 50 000:- (inklusive arbetstimmar för nedlagt arbete, överföring av copyright från oss till honom och eventuell framtida uppdatering). Han reagerade direkt och tyckte det var alldeles för mycket. I mellantiden hade han fått förslag till logga från en annan person som tog 4500:- för samma arbete. (Den loggan var förskräcklig, men han verkade vara nöjd iallafall!) Nåja, till saken hör det att han tycker att loggan vi har gjort höll mycket hög kvalitet - men allt har ju ett pris...

Vad ska jag göra? Jag vet att misstaget ligger i att pris inte uppgjordes sedan innan - ett misstag jag annars undviker. Men kontakten/utvecklingen har varit sådan att det känts från vår sida att det inte behövdes.

Vad tycker ni? Någon medlem här på FS som har erfarenhet på området och kan komma med synpunkter?

(Bolagets namn vill jag ska vara anonymt, hoppas ni förstår)

Terje

Tillägg: 40 arbetstimmar á 575:- per timme (det är vad vi debiterade, egentligen la vi ned mer tid). Vilket ger 23 000:- Därefter friköp grafiskt snitt, allt material lämnat som profiler/original för 10 000:- Därefter 7000:- för uppdatering/extra arbete som eventuellt skulle behövas framöver. Totalt 40 000:- plus moms vilket ger 50 000:-

Namnet hade jag inte patent på, utan det var ett nytt namn som vi kom på för att bättre profilera företaget. Till saken hör att det nya namnet tände VD'n på direkt och han har redan skyddat namnet.
 
Men Terje då är det bara 40.000 om momsen ingår i ovanstående?

Det är ett bra pris, och 575:-/timmen är svinbra. Det tycker inte jag är något att snacka om. Föreslå att han kan få dela upp betalningen eller att han kan få något annat litet jobb gjort "gratis" som bonus för missförståndet, men att du faktiskt redan har gjort så mycket du kan på priset... och blinka lite med ögonen, skrapa med foten i marken... ;)
 
Du kan ju ta bort kostnaden på 7000:- för eventuella framtida uppdateringar så blir det ju lite bättre från köparens sida.
Vill dom sedan ha ändringar så är det timtaxan som gäller.
 
Initialt skulle jag säga att överföringen av ägandeskapet till nya namnet/loggan var ett misstag, du skulle nog ha väntat med det tills fakturan var betald. Naturligtvis kan du ta strid angående upphovsrätten, du lär väl inte ha några problem att bevisa att det är du som verkligen är upphovsmannen. Jag tycker absolut att du ska ta strid, 40.000kr för nytt namn och logga är verkligen inte för mycket. Har för mig att telias nya gick på 60 miljoner, och med den omsättning företaget har är det ju inte direkt hassans pizza eller bengans tobak och lotter du har att göra med. Tycker också att chefens reaktioner är lite märkliga, om han nu chefar över ett så pass stort företag så borde han vara mer professionell än så som han reagerar. Jag tror nog att han försöker blåsa dig genom att spela förvånad och se ut som om din faktura är helt i det blå. Utrycket "betalt efter kompetens" måste väl ändå vara nonsens och en rejäl kliché i sammanhanget, du ska naturligtvis ha betalt för produkten du levererat, inget annat. Stå på dig!
 
23kkr för en vecka är inte orimligt och kringkostnaderna är det inte så mycket att orda om. Det vet han. Jag tror bara att han vill förhandla och det är inget konstigt i det. Han vill att du ska se över priset och komma tillbaka till honom. Det är till hans fördel för du vill behålla affären. Ärligt talat... Du har gett ett bud. Nu är det väl hans tur att komma med sitt. Vad tycker han är rimligt och vad ska ingå?

Jag har tidigare haft en gammal konsultsäljräv som mentor. Ett av råden som han gav mig var att inte vara rädd för att prata om pengar; vilket många Svenskar är (och Norrmän också kanske?). Till exempel vill man ofta prata pengar så tidigt som möjligt i förhandlingen så att man är på samma planhalva. Till syvende och sist är det ofta pengarna som fäller avgörandet och då vill man inte ha lägga mer tid än nödvändigt för att upptäcka det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.