Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ang. sony A300

Produkter
(logga in för att koppla)

simonjohansson

Ny medlem
Ny köpt kamera, Sony A300.
Amatörfotograf med stor vilja.

Har försökt fotografera lite allt möjligt under dagen men får inte till bilderna, dom känns suddiga och lite "krumliga" så här långt förstår jag inte riktigt vad ISO, Bländare och slutartid innebär.
Någon som kan förklara allt lite kort och komma med små enkla tips för nybörjare.
Fotograferar bilar och natur.

Hej Simon!

Är själv nybörjare med en A300 och denna text hjälpte mig att förstå lite olika begrepp, kanske kan hjälpa dig med?
http://www.zatzy.com/media/325503-bilder-text-din-systemkamera-laer-dig-hantera-raett.html

Hur menar du att bilderna blir suddiga och "krumliga"? Använder du manuell fokus? Det gjorde jag med precis i början, sen märkte jag dock (och fick höra efteråt) att auto-fokus är riktigt bra! Nu kör jag kameran på M och auto-fokus på...
Om du sätter kameran på Auto och använder auto-fokus, blir det dåliga bilder då med? I så fall kan det väl vara smuts på linsen eller i själva huset, men jag är ju som sagt också ny så jag bara spekulerar.

/ Emil

Senast ändrad:
Skruva upp skärpningsinställnignen ett steg eller två i kameran om du plåtar JPG. Om inte det hjälper - posta ett exempel någonstans på en bild som visar problemet och har intakt EXIF-data (vilket den har om den kommer direkt från kameran).

Måste avråda från att hålla på med M-läget såvida du inte vill krångla till ditt fotande onödigt mycket. Använd motivprogrammen tills du vet vad bländare och slutare är, sedan kan du gå över till A/S/P-lägena och spara M-läget till de speciella situationer som verkligen kräver det (t.ex. studiofoto)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto