ANNONS
Annons

Hjälp ang modellfotografering utomhus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Har lovat en bekant att jag skall plåta lite modell bilder till henne. Bilderna kommer troligtvis att tas utomhus, på en strand. Förhoppningsvis så kommer solen stå högt på himelen! Jag är en smula nervör då detta är mitt första "jobb". Det jag har är förutom kamera och objektiv en Sigma EF 500 DG SUPER samt en 100cm reflexskärm. Hur långt klarar jag mig på detta? Jag kan ev låna en sigma blixt till om det är att rekommendera.

Tack på förhand, Jonas

Det bästa är nog om solen inte står alls på himlen utan att det är molnigt, då får Du ett mjukt, fint ljus. Annars, sök skugga!
Jesper

Det jag menar är att det är ju en fördel om det inte är mulet och regnar ute, då är det bättre om det är en solig dag. Jag hade tänkt att man kanske kunde ta motljusbilder, och då använga mig av 1 alt 2 blixtar samt reflektorn. Kan inte det vara ett alternativ?

Jonas Hedberg skrev:
Tack för din otroligt konstruktiva kommentar.

Vill du veta ett nytt ord? Humor. Alltså drog ett litet skämt vilket dom flesta brukar skratta åt och tycker är trevligt mitt i den tråkiga vardagen.

kvälls och morgonsol är bättre än mitt på dagen. Satsa på att ha solen i ryggen på modellen och använd blixen eller reflexskärmen (se till att ha ngn som kan hålla reflexskärmen) att lätta upp skuggsidan..detta skulle nog jag sattsa på. Resten tar nog ps hand om..och ha humor och ett glatt humör ;-P

Här kommer lite tips inför din kommande modellsession:

Lek lite med vinklarna och var inte rädd för att gå nära.

Ta bilder med olika utsnitt (helkropp, torso, ansiktsbilder, detalj osv)

Försök att utnyttja linjer i bilden så att blicken leds mot modellen.

Försök att hitta på lite fiktiva situationer som modellen kan leva sig in i, det underlättar poseringen.

Försök att hitta spännande kläder, frisyrer eller smink - Kan ibland göra mycket för bilden.

Leta upp exempel på poseringar och uttryck som du vill ha - Visa dessa för modellen, det underlättar kommunikationen.

Var inte rädd för att prata och tala om för modellen vad du är ute efter - Prata även under fotograferingen, det underlättar och skapar en naturlig arbetsrelaterad stämning

Se till att ha en dialog vid fotograferingen, låt modellen komma med egna förslag utifrån sina förutsättningar.

Fixa tekniken INNAN fotosessionen - De flesta tapar flytet om man står och leker med inställningarna mitt i sessionen.

Arbeta snabbat och ta MÅNGA BILDER - Seriebild är en lämplig inställning. Bra poser och uttryck kommer oftast "emellan" de planerade bilderna. När jag gör en modellsession tar jag ca 100 bilder på 5-7 minuter.

Här kommer lite tips inför din kommande modellsession: ...

Hans-Christians råd var så bra att jag knycker hela texten ordagrant och vidarebefordrar den till alla som ska vara med i sommarens porträtt-/modellfotosatsning i vår fotoklubb!

mvh Ragnar N

Inte solen mitt på henne framifrån..

Ha solen på hennes profil, och skärmen på andra sidan, ungefär som en basic uppsättning i studio, var inte rädd att ha skärmen nära..

Det är jobbigt för ögona med en reflexskärm om ljuset är starkt från solen. Kisar väldigt lätt. Så om du väntar till solen lägger sig lite, framåt sena eftermiddag..

Direkt sol på skärmen= direkt kisande

Reflexskärmar är nästan omöjliga att hålla i bra vinkel om man är själv. Så ta med nån om du kan, som kan hålla den..

100 cm kommer nor inte helakroppen få en jämn exponering, men till halvkropp blir det bra..

Lyssna till mitt råd om att inte hantera både skärmen och kameran samtidigt (1 pers=du). Det brukar bara bli soppa och knasiga vinklar, och ett irritationsmoment..

Lycka till..

Gick inte riktigt att måla korrekta vinklar, men det är på ett ungefär som vi hade det.....

Vinkalrna är lite mer sneda i verklighten (gent emot skissen)..

Avstånd till skärm ca 4-5 meter i detta fallet..

Skärmen var lite vinklad neråt, uppifrån..

Suck vikken soppa detta blev då..

Jaja....

Bilagor

• skärm.jpg
    skärm.jpg
    30.8 KB · Visningar: 571
Senast ändrad:
Jag skulle fota under dåligt väder, gärna regn, osminkad modell.
Varför skall alla modeller se ut som töntiga dockor?
Reflektor?
Använd befintligt ljus!
Objektiv, en Sigma EF 500 DG SUPER.
Va, det är väl inget objektiv till modellfoto?
Normalen 50mm, är alldeles utmärkt, istället!

Du kan nog vara ett par hundra meter bort om du vill..

reflektionsmässigt i direkt soljus....

Kanske inte är nåt vidare, det handlar väl om reflektionsbilden oxå väl?

Reflexskärm, är det en sån silvrig grej eller bara vit? Är den silvrig så förstår jag.

sorry. skulle ha skrivit det..

Själv använder jag en sk sunfire (silver/guld randig)..

Men jag menade såklar en gul lr silver lr sunfire, i mitt resonemang..

Menade inte att sno tråden från skaparen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar