Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ang kameraköp-nikond3300 vs nikon d5300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå. Har varit sugen nu ett tag på att införskaffa mig en kamera, men eftersom jag är nybörjare i ämnet är jag lite vilsen. I nuläget står det mellan en nikon d3300 och en nikon d5300. På något vis känns det "säkrare" att gå på d5300 i och med att den är dyrare, men tillika så kanske jag inte kan nyttja dess fulla potential då jag ändå är nybörjare, kanske d3300 duger åt mig? och spara mellanskillnaden och satsa på objektiv.Är mycket utomhus och kommer då ha med mig kameran, har hund och vistas i miljöer med nötkreatur, häst och diverse djur. Så lär främst fota djur och natur.
Hoppas på att få lite hjälp här men skippa helst att prata i fotospråks-termer för då förstår jag inte mycket tyvärr..:)
Tack på förhand!

Skillnaderna mellan D5300 och D5200 är minimala, men båda har mycket bättre autofokussystem än D3300 och D5200 ligger väldigt bra i pris - jag skulle skaffat D5200 och inte D3300 eller D5300.

Skillnaderna mellan D5300 och D5200 är minimala, men båda har mycket bättre autofokussystem än D3300 och D5200 ligger väldigt bra i pris - jag skulle skaffat D5200 och inte D3300 eller D5300.

Ja eller vänta till D5500 kommer ut om någon månad, då kommer både D5200 och 5300 att gå ned i pris. Skillnaden mellan 5200 och 5300 är minimal, 5300 har bättre sensor i och med att de tagit bort antialias filtret men om man köper kameran med de kitobjektiv de brukar säljas med kommer objektivet att vara den begränsande faktorn vad det gäller skärpa, s juå jag tror inte skillnaden blir så stor. Planerar man skarpa fasta brännvidder i 10.000+ prisklass är det nog bättre med D5300.

Sedan kan man ju förstås också vänta och skaffa D5500 som väl förmodligen kommer att kosta ungefär som dagens D5300, men kommer att vara tunnare vilket i sin tur innebär att greppet blir djupare och förmodligen bekvämare. Den blir även lättare och kanske klara svagt ljus en liten aning bättre. Å andra sidan kan man alltid vänta på nästa modell och då blir det inte mycket fotograferat

Hallå. Har varit sugen nu ett tag på att införskaffa mig en kamera, men eftersom jag är nybörjare i ämnet är jag lite vilsen. I nuläget står det mellan en nikon d3300 och en nikon d5300. På något vis känns det "säkrare" att gå på d5300 i och med att den är dyrare, men tillika så kanske jag inte kan nyttja dess fulla potential då jag ändå är nybörjare, kanske d3300 duger åt mig? och spara mellanskillnaden och satsa på objektiv.Är mycket utomhus och kommer då ha med mig kameran, har hund och vistas i miljöer med nötkreatur, häst och diverse djur. Så lär främst fota djur och natur.
Hoppas på att få lite hjälp här men skippa helst att prata i fotospråks-termer för då förstår jag inte mycket tyvärr..:)
Tack på förhand!

Personligen så tycker jag att skillnaderna mellan D3000-serien och D5000-serien är ganska liten. Det som skiljer är att D5000-serien har 1) artikulerad bildskärm 2) något bättre autofokus samt 3) något fler funktioner och inställningsmöjligheter.

Om du vill kunna fota en häst eller hund i rörelse så kommer du antagligen att ha användning för bra autofokus. D5000-serien är också lite bättre på att klara regn och rusk i och med att den har gummiskydd över kontakterna och inte bara en plastlucka. Trots det så klassar inte Nikon D5000-serien som "vädertätad".

Att du inte kommer att utnyttja kamerans fulla potential är inget som du behöver oroa dig över. Det viktiga är att kamerans tillkortakommanden inte begränsar din potential.

Sen kan man filosofera över vad egentligen bättre af betyder.
Det är först i mörka miljöer man som användare kommer märka ngt i praktiken. I TS fall, djur rör sig mest i gryningen o skymningen och framförallt i ett mörkt ridhus.
lyser solen från klarblå himmel så märker man ingen skillnad.
En bättre af är oxå bättre på att låta fokusen följa rörliga mål.

Nikon D5300 är väl den enda DSLR från dem som har både WiFi och GPS inbyggd? Är detta av vikt så är det ju en klar fördel för D5300. Man kan sätta på tillbehör för både WiFi och GPS till D3300 men då blir det både dyrare och klumpigare. Att kunna fälla ut skärmen kan också ha sina fördelar.

Tack för alla svar! hjälpte mig lite på traven. Det lutar i nuläget mot en d5300 eller d5200, har nästan uteslutit d3300 helt. Får se om jag slår till nu i veckan eller om jag avvaktar till början av feb då d5500 släpps(den har jag dock inte råd med då den sträcker sig en bit över min 8k-budget) och ser om d5300 sjunker i pris något. Om jag kan vänta till säga, kliar i fingrarna.. hur som helst, tack för era råd.

Tänk också på hur de ligger i handen. 3000 serien liten, 5000 serien mittemellan, 7000 serien lite större.Och vilka objektiv du tänker använda. Tunga objektiv kräver nog lite större kamera för balansens skull.

D7000 är en lite äldre kamera, men den ligger klart över D3000- och D5000-serierna när det gäller kvalitet och funktioner. Om du är intresserad av att utvecklas inom foto, skaffa en D7000.

Efter att jag skaffat en D5100 så tog det lite drygt ett år innan jag hade växt ur den. Därefter skaffade jag en D7100. Efter det har jag inte kännt något som helst behov av att uppgradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar