Annons

hjälp ang bröllopsfotografering behövs

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik H skrev:
Jag tar det igen:

Bröllop betyder inte "allt" för alla människor.

Självklart inte men det betyder inte tvärt om heller. En blandning finns givetvis där ute som överallt annars. Men fortfarande gäller tesen: Stäm av innan så att du vet om det är ALLT eller inte. Jag plåtar runt 10-12 bröllop per år och dessa är givetvis inte ett tvärsnitt över gemene man. Anlitar man en fotograf på detta sätt så har man förmodligen lite större krav än andra och vanligtvis får jag en lista på "måstebilder" men jag brukar alltid försöka leverera mer än så. Oftast är de andra bilderna som får brudparet att gå igång efteråt :)

Med det menar jag att ,precis som Ola tidigare, att så fort en "icke" proffsbröllopsfotograf ställer några frågor här så kommer svaret blixtsnabbt, "lägg ner, du kommer förstöra två människors liv genom att fota deras bröllop och misslyckas" .

Håller med till 100%

Men precis som att alla inte ser det som alldeles nödvändigt med en sjuvåningstårta och en klänning för 50.000 SEK så behöver inte alltid bilderna vara helt perfekta heller.

Igen! Stäm av innan så att du vet vad som gäller

Dessutom, när du pratar med folk som anser att deras bröllop är förstört p.g.a dåliga bilder vems är felet ?

Fotografen eller den som gjort beställningen?


Alltid fotografen - i alla fall i beställarens ögon. Har du inte levt upp till förväntningarna så är det du som fotograf som får stå där med skammen i hand.

Om man tillhör skaran som vill ha ett perfekt bröllop, så går man väll inte till polaren och ber honom ta bilder bara för att han har en kamera!

Om du bara visste hur vanligt det är !!
 
Jag har med nöje följt denna tråd och jag vill bara hålla med han som sa att vi inte lever på 60-talet längre.

På mitt och min frus bröllop frågade jag en icke fotointresserad kompis om han möjligen kunde fota tillställningen och det är faktiskt en av dom bästa minnena från bröllopsdagen.

Efter vigseln och fotograferingen utanför kyrkan så var det dags för kaffe, tårta och presentöppning. Efter ett tag kom "fotografen" och knackade mig på axeln och frågade om jag möjligen kunde upplysa honom om vart zoomen satt!

Efter ytterligare ett tag kom han och sa att bilderna tycktes bli väldigt mörka, och då visade jag honom den fantastiska inbyggda funktionen vid namn blixt! :)

Min fru köpte sin "bröllopskjol" på H&M, och totalt kostade bröllopet oss ringen + 500 kr.

Det jag vill säga med detta är bara att olika människor har olika krav, och jag kan bara säga att om trådstartaren Linda tagit våra bröllopsbilder hade det med största sannolikhet varit helt perfekta bilder för oss.

Däremot, vill man ha garanterat helt perfekta bilder så bör man väl söka sig till en yrkesfotograf, men är man som mig, eller som säkert flera andra här så får det bli som det blir!

När jag kom hem efter bröllopet och stoppade in minneskortet i datorn så fick vi ett 10-tal bilder som idag sitter i vårt album, en bild som absolut dög till tackkort, samt ett 10-tal mörka bilder och ett par utsökt vackra porträtt av en kaffetermos.

Och, Ja, vi är fortfarande kompis med våran "fotograf". :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.