Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp angående K100 och objektiv
- Trådstartare VisionQuest
- Start datum
quarc
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: lite off topic kanske
Brännvidden ändras inte men förstoringsgraden ändras, vilket ju är samma sak för bilden. Du förstorar alltså skningarna mer ju större brännvidd du använder men också ju större crop du har. Egentligen har tumregeln inget med brännvidd at göra, det bara råkade vara så att den förstoringsgrad som gavs av en viss bränvidd på 35mm passade bra som tumregel för tid. Så ja, brännvidden skall räknas upp med 1.5 om regeln skall användas. Men det är ju inte så att alla är lika statdiga, en del behöver längre tid och en del kortare. Det är ju inte heller så att bilden går från att var skarp till att vara suddig....den blir skarpare eller suddigare...men bilden kan bli ännu bättre av ännu kortare tid eller av att man lutar sig mot något, eller med hjälp av ett stativ. Allt detta förutsatt att det var skärpa man var ute efter. Jag eftersträvar ofta rörelse i mina bilder och jobbar medvetet med långa slutartider och panoreringar.Albwah skrev:
Det är väll bara utsnittet som förändras? inte brännvidden? om jag har fattat det rätt. Ska man då räkana med 1.5x ? Har för mig att det var uppe för ett tag sen här på fs och diskuterades.
Albwah
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: lite off topic kanske
Du har aldelles rätt i det du säger Peter. Bra beskrivning kring det hela!
quarc skrev:
Brännvidden ändras inte men förstoringsgraden ändras, vilket ju är samma sak för bilden. Du förstorar alltså skningarna mer ju större brännvidd du använder men också ju större crop du har. Egentligen har tumregeln inget med brännvidd at göra, det bara råkade vara så att den förstoringsgrad som gavs av en viss bränvidd på 35mm passade bra som tumregel för tid. Så ja, brännvidden skall räknas upp med 1.5 om regeln skall användas. Men det är ju inte så att alla är lika statdiga, en del behöver längre tid och en del kortare. Det är ju inte heller så att bilden går från att var skarp till att vara suddig....den blir skarpare eller suddigare...men bilden kan bli ännu bättre av ännu kortare tid eller av att man lutar sig mot något, eller med hjälp av ett stativ. Allt detta förutsatt att det var skärpa man var ute efter. Jag eftersträvar ofta rörelse i mina bilder och jobbar medvetet med långa slutartider och panoreringar.
Du har aldelles rätt i det du säger Peter. Bra beskrivning kring det hela!