Annons

Hjälp angående en Canon FX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hittade min fars Canon FX häromdagen med en massa olika objektiv. Jag som en digital fotostudent är ju totalt inkompetent när det kommer till analoga kameror men jag har en viss förkärlek för dem då jag har lekt med en canon t70 sedan barndomsåren. Spegeln på FXen hade fastnat men det korrigerade jag, problemet är väl att jag inte får någon reaktion från bländaren alls när jag trycker av eller använder självutlösningen. Det går heller inte att vrida fram filmen så att säga då "spaken" bara går halvvägs.... Jag behöver helt enkelt reservdelar eller ett tips om var man kan köpa en likadan kamera då jag har förälskat mig i designen och måste besitta en. Jag kontaktade Intervision men de kunde inte hjälpa mig då de inte har några reservdelar.

Hur kan du trycka av om frammatningsarmen bara går halvvägs?
Går optiken att blända ner "för hand"?
Vilket objektiv är det du försöker med? FD? FL?

Om kameran har ett affektvärde för dig så kolla med Lp foto, de är vassa på gamla kameror. Annars brukar de dyka upp på blocket med jämna mellanrum, jag kan bara instämma i gillandet då jag tycker att känslan är fantastisk i dessa gamla metallmonster!

Det går heller inte att vrida fram filmen så att säga då "spaken" bara går halvvägs....
Nu vet jag inte hur Canon FX fungerar, men på en del kameror med manuell filmframmatning matar man fram filmen med två korta "slag" istf för ett långt. Kan det vara så din kamera fungerar?

Olle

Jag har inte heller någon FX, däremot en annan Canon från den tiden.
Men de Canonkameror i F-serien som jag använt har alla haft möjlighet att mata fram filmen med ett långt slag. Vissa tillåter dessutom flera kortare slag. Inte alla, dock. Min EF kräver ett slag, som dock inte är speciellt långt.

Hur kan du trycka av om frammatningsarmen bara går halvvägs?
Går optiken att blända ner "för hand"?
Vilket objektiv är det du försöker med? FD? FL?

Knappen går ju att trycka av så att säga. Men det ger ingen effekt. Inget sker i kameran när jag trycker av. Spegeln fälls ner med hjälp av en knapp på framsidan av kameran. Detta funkar efter att jag bänt ner spegeln själv. Jag använder FL objektiv och har ett flertal olika såsom makro, tele och normal.

Jag har inte heller någon FX, däremot en annan Canon från den tiden.
Men de Canonkameror i F-serien som jag använt har alla haft möjlighet att mata fram filmen med ett långt slag. Vissa tillåter dessutom flera kortare slag. Inte alla, dock. Min EF kräver ett slag, som dock inte är speciellt långt.

Tror mekanismen har fastnat inne i själva kameran och är lite rädd för att öppna den själv då jag antagligen bara gör mer skada än hjälper om jag försöker reparera den själv. Slaget skall gå fullt ut och i ett långt så att säga men den fastnar helt enkelt i mitten av det.

OK, det var så jag tänkte. Det går inte att trycka av, för inget händer när knappen trycks ner. Så är det på min gamla Canon också, även om den är 10 år nyare, ungefär. Har man inte dragit fram filmen och spänt upp slutaren kan man trycka ner knappen, men sen händer inget mer.
Om du bländar ner optiken och trycker in nedbländningsarmen, stängs inte bländaren då heller?

Jag hittade min fars Canon FX häromdagen med en massa olika objektiv. Jag som en digital fotostudent är ju totalt inkompetent när det kommer till analoga kameror men jag har en viss förkärlek för dem då jag har lekt med en canon t70 sedan barndomsåren. Spegeln på FXen hade fastnat men det korrigerade jag, problemet är väl att jag inte får någon reaktion från bländaren alls när jag trycker av eller använder självutlösningen. Det går heller inte att vrida fram filmen så att säga då "spaken" bara går halvvägs.... Jag behöver helt enkelt reservdelar eller ett tips om var man kan köpa en likadan kamera då jag har förälskat mig i designen och måste besitta en. Jag kontaktade Intervision men de kunde inte hjälpa mig då de inte har några reservdelar.

Tror det är bäst att någon tittar på kameran, butik eller hitta en kompis som kan det här.
De flesta kameror har bara legat för länge och fettet har stelnat/klumpat i hop sig med damm osv.
Har man tur, så brukar dom gå att bara "köra" igång!
Men man bör veta litet hur man skall göra och varför.
/B

Kolla begagnat

Om jag minns rätt var Canon FX en enklare variant av Canon FT. Jag tror att det finns massor av begagnade FX, FT och den förbättrade FTb i fotoaffärer som handlar med begagnat, och som de har väldigt svårt att bli av med. Troligen blir det billigare att köpa en begagnad fungerande kamera än att reparera den trasiga.

Speciellt FTb var en alldeles ypperlig kamera. Möjligen kan det vara svårt att hitta batterier till exponeringsmätaren, men det lär finnas någonstans.

Jag vet inte vad som finns i Skåne, men i Stockholm går man allt som oftast förbi fotoaffärer med massor av gamal fina analoga, manuellt fokuserade fotogrejor till oförskämt låga priser.

AndersLj

Om jag minns rätt var Canon FX en enklare variant av Canon FT. Jag tror att det finns massor av begagnade FX, FT och den förbättrade FTb i fotoaffärer som handlar med begagnat, och som de har väldigt svårt att bli av med. Troligen blir det billigare att köpa en begagnad fungerande kamera än att reparera den trasiga.

Speciellt FTb var en alldeles ypperlig kamera. Möjligen kan det vara svårt att hitta batterier till exponeringsmätaren, men det lär finnas någonstans.

Jag vet inte vad som finns i Skåne, men i Stockholm går man allt som oftast förbi fotoaffärer med massor av gamal fina analoga, manuellt fokuserade fotogrejor till oförskämt låga priser.

AndersLj

Batterierna är nog inga problem då jag löste det på FX'en. Kamerabutiker är en annan femma. Inte många begagnatbutiker här i skåne. Jag tror faktiskt jag får ta mig över till köpenhamn och ta en titt.

OK, det var så jag tänkte. Det går inte att trycka av, för inget händer när knappen trycks ner. Så är det på min gamla Canon också, även om den är 10 år nyare, ungefär. Har man inte dragit fram filmen och spänt upp slutaren kan man trycka ner knappen, men sen händer inget mer.
Om du bländar ner optiken och trycker in nedbländningsarmen, stängs inte bländaren då heller?

Jag skall ta en titt så fort jag har kommit hem, ge mig en timme så borde jag kunna ge ett svar.

En FTb ger inte rätt värden på exponeringsmätaren med dagens batterier, om den inte kalibrerats om. Dåtidens kvicksilverbatterier gav 1,35 V, men idag ger motsvarande alkaliska 1,5 V. Det är bara Canon EF från den tiden som har spänningsstabilisator och fungerar rätt med dagens batterier.

En FTb ger inte rätt värden på exponeringsmätaren med dagens batterier, om den inte kalibrerats om. Dåtidens kvicksilverbatterier gav 1,35 V, men idag ger motsvarande alkaliska 1,5 V. Det är bara Canon EF från den tiden som har spänningsstabilisator och fungerar rätt med dagens batterier.

Jag löste det genom att köra med en tunn blyplatta som ligger mellan batteriet och kameran. Jag klipper ett V i den runda blyplattan så den ser ut som en pac- man typ och då ger den ifrån sig rätt styrka och överexponerar inte. : )

Min fotolärare som använde det på sin FTb och hennes killes FX. Jag vet inte varför det funkar men funkar det gör det. 2mm tjock blyplatta.

Jag skall ta en titt så fort jag har kommit hem, ge mig en timme så borde jag kunna ge ett svar.

Bländaren fungerar, problemet är att matningsarmen helt enkelt har hängt sig. Verkar som om mekanismen i kameran har stannat. Skall jag forcera att gå hela vägen tillbaka och hoppas att det löser problemet eller skall jag skruva isär den?

Känner att jag måste väcka tråden till liv i den här tråden.

Jag undrar om du fick du någon ordning på frammatningsmekanismen?

Jag sitter med e canon FT ql som jag plockat från min fars gömmor, troligtvis lider den av samma problem.
Allt på kameran verkar fungera förutom att frammataren har låst sig.
Det går, om man lirkar lite samtidigt som man trycker ned avtryckaren att dra fram spaken, dock utan att avtryckaren blir spänd.

Det märkliga är att jag är helt säker på att den fungerade för ett par dagar sen

Mitt problem har löst sig nu så jag besvarar mitt eget inlägg, måhända kan det hjälpa något.

Frammatningsmekanismen fungerar nu ingen och avtryckarfunktionen blir återigen uppdragen. Det som orsakade felet verkar varit att jag dragit upp mekanismen för fördröjning, vilken i sin tur fastat, men som efter litet lirkade nu fungerar igen.

Imorgon blir det att ge sig ut och köpa tri-x film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar