Annons

Hjälp! akut prisfråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Reflektion

Medlem
Hej alla!
Jag har en akut prisfråga, jag har lämnat ett antal bilder för påsikt till ett stort företag och deras ledning samt reklam och arkitekt konsulter håller just nu på att välja ut bilder och min kontaktperson har sagt att den slutgiltiga orden kommer troligen röra sig uppimot 20 bilder som dom vill använda fritt under obegränsad tid (dock ej exclusiva rättigheter) för profilering, inredning (en permanent fondvägg), menyer, hemsida, reklam, dekoration mm till ett nytt restaurang koncept som omfatta 4 st restauranger i stockholmsområdet till att börja med, jag har sagt till dom att jag kommer ta betalt enligt BLFs prislista och det är vi överens om, jag fick hem prislistan häromdagen men utifrån den kan jag fortfarande inte få kläm på hur mycke jag ska fakturera på i den här specifika situationen, jag bör lämna in en offert ganska snart eftersom dom behöver påbörja arbetet med bilderna inom en snar framtid, så jag undrar om det finns någon som kan ge mig en uppfattning om ungefär vad jag bör ta för att varken få dom att sätta kaffet i halsen eller underminera marknaden.
stora tack och vänliga hälsningar.
//Johan
 
Är bilderna tagna under uppdrag eller är det arkivbilder?

Jag skulle vilja säga minst 100.000 kr för 20 st om det rör sig om arkivbilder och fritt förfogande. Egentligen är det nog mer korrekt med det dubbla. Men man måste vara realistisk.
 
det är arkivbilder, dom är tagna under loppet av ca 2 år och många av dom under en fotoresa jag gjorde under 8,5 månad i europa och marocco, allt på eget initiativ och finansiering.
 
Fritt användande under obegränsad tid ska kosta. Det innebär att de kan basera stora delar av sin marknadsföring på dessa 20 bilder och skapa sig en image. Egentligen är allt under 10000 kr per bild ett hån, med tanke på vad enskilda publiceringar vid reklam kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.