Annons

Hjälp 72 PPI ska vara 300 !!???

Produkter
(logga in för att koppla)

Wortexwoman

Aktiv medlem
Det är så här, jag har köpt en bärbar dator som jag har installerat CS2 på. Jag använder samma program på min stationära och där är det inget problem. Men jag måste ha missat någon inställning i CS2 när jag installerade det på min bärbara???

När jag öppnar mina JPG:s som är tagna med högsta upplösningen (Från min Canon 30D), jobbar lite med bilderna, sparar och stänger dem, utan att göra något med bildstorleken/upplösningen.

...så blir de i 72 PPI ??? På mitt gamla "stationära" CS2 så blir de 300 ju...

Vad är det jag har missat??? Det känns som om det är världens enklaste sak men det står helt still i huvudet.

(Bilderna kan landa på t ex 3000 x 2000 pixlar, 72 PPI och vara 4,5 MB stora när jag kollar egenskaper i t ex ACDSEE sedan)

...jag vill ju att de skall vara ca 300, inte 72!!!

Egentligen spelar det ingen roll om upplösningen är 72 eller 300 så länge pixeldimensionen är densamma.

Om du däremot kollar storleken i centimeter på din "72-bild" så är den förmodligen jättestor i jämförelse med om den skulle vara i upplösningen 300.

Kolla i rutan för bildstorlek. Pixeldimensionerna hittar du högst upp. Så länge du inte minskar dessa så kommer bilden faktiskt att vara i lika bra kvalitet oavsett om den är i upplösningen 72 eller 300. Det är bara bildens mått i cm som skiljer. Låg upplösning = stor bild i cm, hög upplösning = mindre bild i cm.

Hoppas att detta blev begripligt.

/Maria

Tack för ditt svar, jag förstår precis.

Men jag vill nog ändå att det skall stå 300, folk som vill bilder i högupplösning av mig reagerar ju på att det står 72 istället för 300, hur får jag det att vara 300 som det ju är på min gamla stationära dator?

Tack
/Linda

Wortexwoman skrev:
Tack för ditt svar, jag förstår precis.

Men jag vill nog ändå att det skall stå 300, folk som vill bilder i högupplösning av mig reagerar ju på att det står 72 istället för 300, hur får jag det att vara 300 som det ju är på min gamla stationära dator?

Tack
/Linda

Gå bara in på bildstorlek (image size), kryssa ur "resample image" och skriv in 300.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar