Annons

Hjälp önskas: Extern harddisk svarar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Nu är jag redigt rädd att mina bilder har försvunnit.

Jag har sparat alla mina digitalbilder på en Lacie D2 250 GB extern hårddisk. Och nu kommer jag inte åt disken.

Disken är partitionerad i två delar. Norton Ghost rapporterar att båda partitionerna har noll ledig plats. Windows Explorer kommer inte åt disken, men jag fick ett meddelande om att disken måste formateras.

På disken finns/fanns tusentals bilder tagna med min D70 och en DV kamera, det fanns dessutom et antal redigerade videoar från mitt DV kamera.

Foto partitionen av disken är backuppad med Ghost, fast de två senaste veckorna finns inte med på denna backup.

Till historien hör att jag körde en backup av min C disk precis innan jag fick detta problem. Denna backup la jag på den andra partitionen på den eksterna disken. Fick felmeddelande då Norton Ghost körde verifiering av backupen, men jag tog inte så stor notis av det och gjorde omstart av maskinen. Vid omstarten så började den eksterna disken att jobba jobba jobba... utan att jag fick kpontakt med den. Disken är väl knappt ett halvår gammal, och var inte ens halvfull.

Någon med erfarenhet av liknande? Hjälp tas emot med stort tack!


Mvh
Tor
 
TML skrev:
Nu är jag redigt rädd att mina bilder har försvunnit.

Jag har sparat alla mina digitalbilder på en Lacie D2 250 GB extern hårddisk. Och nu kommer jag inte åt disken.

Disken är partitionerad i två delar. Norton Ghost rapporterar att båda partitionerna har noll ledig plats. Windows Explorer kommer inte åt disken, men jag fick ett meddelande om att disken måste formateras.

På disken finns/fanns tusentals bilder tagna med min D70 och en DV kamera, det fanns dessutom et antal redigerade videoar från mitt DV kamera.

Foto partitionen av disken är backuppad med Ghost, fast de två senaste veckorna finns inte med på denna backup.

Till historien hör att jag körde en backup av min C disk precis innan jag fick detta problem. Denna backup la jag på den andra partitionen på den eksterna disken. Fick felmeddelande då Norton Ghost körde verifiering av backupen, men jag tog inte så stor notis av det och gjorde omstart av maskinen. Vid omstarten så började den eksterna disken att jobba jobba jobba... utan att jag fick kpontakt med den. Disken är väl knappt ett halvår gammal, och var inte ens halvfull.

Någon med erfarenhet av liknande? Hjälp tas emot med stort tack!


Mvh
Tor

Hade du alltså backupen av disken på en annan partition på samma disk???
I praktiken hade du ingen backup...

Prova att köra fdisk/mbr (ett gammalt knep som jag ine vet om det fungerar med nyare OS).

Prova att koppla in disken till en Linuxmaskin och se om den kan läsa innehållet på den.
 
Nej,

backupen ligger på den interna disken. Dog så hade jag enbart tagit backup av foto filerna, ej videopartiotionen som jag hade skapat.

Windows Explorer visar disken (båda partitionerna). Men namnen jag gett partitionerna är borta, och de verkar vara oformaterade.

Vad gör fdisk/mbr ? Vill nödigt formatera disken innan jag låter ev. förhandlaren ta en titt.

/Tor
 
Ett fall för Knoppix?

Jag skulle ladda ner en ISO-fil för Knoppix (Linuxdistribution som kan köras från CD utan att installera på disk).

Du bränner ISO-avbilden till CD:n och bootar på CD:n. Förhoppningsvis upptäcker Knoppix Din externa hårddisk och Du kan då "utforska" den. Knoppix startar som standard "read only" mot Windowspartitioner, så det brukar inte vara någon fara att man förstör något, men var försiktig för säkerhets skull. När Du är klar vaäljer Du "Stäng av " i Knoppix och CD:n skickas då ut. Ta ur den och boota om så startar Windows igen.

På så sätt får Du en väg till att kolla om partitionerna ser sjuka ut, eller om det bara är Windows som uppfattar dem som sjuka.

http://www.knoppix.org/

Önskar lycka till och håller tummarna för Dig!
 
Nerladdning av Knoppix på G, men det lär nog dröja ett tag att få hem den då filen är på närmare 700 MB.

Så om Knoppix visar filerna (hopp), kan man då "aktivera" partitionerna för bruk i Windows från Knoppix? Eller vad skall man i så fall göra?



Mvh
Tor
 
TML skrev:
Nerladdning av Knoppix på G, men det lär nog dröja ett tag att få hem den då filen är på närmare 700 MB.

Så om Knoppix visar filerna (hopp), kan man då "aktivera" partitionerna för bruk i Windows från Knoppix? Eller vad skall man i så fall göra?



Mvh
Tor

Hittar du partitionerna så kopiera dom snabbt som attan till annan disk.
 
TML skrev:
Nej,

backupen ligger på den interna disken. Dog så hade jag enbart tagit backup av foto filerna, ej videopartiotionen som jag hade skapat.

Windows Explorer visar disken (båda partitionerna). Men namnen jag gett partitionerna är borta, och de verkar vara oformaterade.

Vad gör fdisk/mbr ? Vill nödigt formatera disken innan jag låter ev. förhandlaren ta en titt.

/Tor

fdisk/mbr uppdaterar Master Boot Record med den senast fungerande backupkopian som sparas på disken vid varje botning.

Det KAN hjälpa men jag har inte använt det sedan NT-4 tiden så jag vet inte om funktionen fortfarande är aktuell.
 
Är användande av FDISK /MBR att rekommendera innan jag laddat hem Knoppix? Eller är risken för skada för stor?

Tycker i alla lägen att detta felet var märkligt. Inte verkar det som en disk krasj och inte har jag virus i burken (inga kända av Norton iaf).


/Tor
 
TML skrev:
Nej,

backupen ligger på den interna disken. Dog så hade jag enbart tagit backup av foto filerna, ej videopartiotionen som jag hade skapat.

Windows Explorer visar disken (båda partitionerna). Men namnen jag gett partitionerna är borta, och de verkar vara oformaterade.

Vad gör fdisk/mbr ? Vill nödigt formatera disken innan jag låter ev. förhandlaren ta en titt.

/Tor

Har du tittat i Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering...Där kan du hitta info om partitionerna och göra ev.ändringar.

Hoppas det ordnar sig!
/Göran
 
Det finns flera sätt att fixa en sån här sak. Om partitionerna fortfarande har ett enhetsnamn kan du öppna kommandotolken (windowstangenten + r, skriv sen "cmd" och tryck return) och skriva följande:

"chkdsk f: /f /r"

Citationstecknen är bara där för att visa att du ska skriva exakt som det anges innanför dom, dom ska alltså inte vara med. Ersätt f: med aktuell enhetsbokstav för den partitionen du vill kontrollera.

Kommandot ovan kör Windows egen diskkontroll i ett utökat läge där hela filsystemet inklusive filallokeringstabellen gås igenom och eventuellt rättas till (/f). Dessutom lokaliseras eventuella dåliga sektorer, och infon på dom återskapas (/r).

/x monterar av enheten, något som man måste göra om t.ex. program eller ett operativsystem körs från enheten, du behöver antagligen inte använda denna på en extern USB-disk.

Om du behöver köra detta på c: är det bästa att boota datorn från windowsskivan och använda återställningskonsollen. Det går även att installera detta permanent, så att man vid uppstart kan välja mellan att boota normalt eller använda räddningsläget.

Förresten: Fdisk används inte längre vad jag vet i Win Xp. Nu för tiden kan man i återställningskonsollen använda sig av "fixmbr f:" eller "fixboot".

För mer info, använd Hjälpen i XP! Sök på Återställningskonsollen, så hittar du alla kommandon, samt hur man hittar den på skivan och installerar den. Var lite försiktig bara, eftersom du lätt kan göra din dator totalt obrukbar om du använder verktygen fel.

Lycka till!

/R
 
TML skrev:
Nu är jag redigt rädd att mina bilder har försvunnit.
...
Fick felmeddelande då Norton Ghost körde verifiering av backupen, men jag tog inte så stor notis av det och gjorde omstart av maskinen. Vid omstarten så började den eksterna disken att jobba jobba jobba... utan att jag fick kpontakt med den. Disken är väl knappt ett halvår gammal, och var inte ens halvfull.
Mvh
Tor

Jag har fått krasch på två Lacie och en Maxtor extern disk, och känner igen problemet.

Låt disken stå och kallna ordentligt (~6 timmar) och testa sedan. Om du har tur kan den fungera några minuter så att du kan rädda datat.

De externa diskarna blir väldigt varma, och verkar inte tåla detta. Min senaste maxtor har dock klarat sig över ett år nu, men jag vågar aldrig lägga värdefullt data på den längre...
 
Brejdol skrev:
Det finns flera sätt att fixa en sån här sak. Om partitionerna fortfarande har ett enhetsnamn kan du öppna kommandotolken (windowstangenten + r, skriv sen "cmd" och tryck return) och skriva följande:

"chkdsk f: /f /r"

Citationstecknen är bara där för att visa att du ska skriva exakt som det anges innanför dom, dom ska alltså inte vara med. Ersätt f: med aktuell enhetsbokstav för den partitionen du vill kontrollera.

Kommandot ovan kör Windows egen diskkontroll i ett utökat läge där hela filsystemet inklusive filallokeringstabellen gås igenom och eventuellt rättas till (/f). Dessutom lokaliseras eventuella dåliga sektorer, och infon på dom återskapas (/r).

/x monterar av enheten, något som man måste göra om t.ex. program eller ett operativsystem körs från enheten, du behöver antagligen inte använda denna på en extern USB-disk.

Om du behöver köra detta på c: är det bästa att boota datorn från windowsskivan och använda återställningskonsollen. Det går även att installera detta permanent, så att man vid uppstart kan välja mellan att boota normalt eller använda räddningsläget.

Förresten: Fdisk används inte längre vad jag vet i Win Xp. Nu för tiden kan man i återställningskonsollen använda sig av "fixmbr f:" eller "fixboot".

För mer info, använd Hjälpen i XP! Sök på Återställningskonsollen, så hittar du alla kommandon, samt hur man hittar den på skivan och installerar den. Var lite försiktig bara, eftersom du lätt kan göra din dator totalt obrukbar om du använder verktygen fel.

Lycka till!

/R

Ja nu har jag testad CHKDSK med de kommandon du angav. Det tog ungefär 2 timmar för CHKDSK att gå igenom den ena partitionen (foto).

Under arbetet hittade den volymetiketten och rättade till en del grejer. Efter att CHKDSK blev ferdig så angav den att det fanns ca 32 GB i nästan 8000 filer, att det är ca 110 GB ledig diskplats. Dvs den har hittat mina grejer.

Men när jag så öppnar disken i Windows sedan så visas INGA filer, enbart disken med rätt namn.

Hur kan man åtgärda detta? Filerna finns beviseligen enligt CHKDSK.

Kopia av CHKDSK slut utlåtande:
Lägger till 1 skadade kluster till filen med skadade kluster.
Korrigerar fel i DATA-attributen för MFT.
Korrigerar fel i BITMAP-attributen för MFT.
Korrigerar fel i volymbitmappen.
Korrigeringar har gjorts i filsystemet.

142713395 kB diskutrymme totalt.
32159504 kB i 7924 filer.
3520 kB i 127 index.
4 kB i skadade sektorer.
78395 kB används av operativsystemet.
65536 kB hårddisksutrymme används av loggfilen.
110471972 kB ledigt utrymme.

4096 byte i varje allokeringsenhet.
35678348 allokeringsenheter finns totalt på disken.
27617993 allokeringsenheter är tillgängliga på disken.
 
Stackars Dig Tor... Jag gissar att Du absolut inte har tid med det här heller, för det är just då som det brukar hända...

Jag har aldrig testat Easy Recovery som Paul föreslår, så jag kan inte säga varken bu eller bä om det, men det känns ju inte som Du har så mycket annat val än att testa kanske?

Innan Du ger upp så tycker jag som sagt att Knoppix är värt ett försök. Det har räddat situationen för många. När Du väl har bootat Knoppix så har Du flera alternativ att rädda filerna (förutsatt att Knoppix kan läsa din externa disk alltså):
* Kopiera filerna till lokal disk
* Kopiera över nätverk (om Du har en annan dator)
* Bränn på CD (kräver att Du har både CD och CD-R så att Du kan boota Knoppix från CD och bränna i brännaren)
* Skicka filerna med FTP (men då krävs ett fett konto :)
osv

Du måste avaktivera "read only"-flaggan om Du skall skriva på en Windows-partition med Knoppix.

En rätt bra instruktion för allt det här finner Du här.

Och som vanligt- jag kan inte lova Dig att det funkar, men det kan vara en möjlig lösning.
 
anders_eriksson skrev:
Stackars Dig Tor... Jag gissar att Du absolut inte har tid med det här heller, för det är just då som det brukar hända...

Jag brukar inte tycks specielt synd om mig själv, men nu jävl...

Har klart tankar kring en F6 numera...

Datorpulande är den STORA baksidan med digitalkameror. Inte nog med att man får ägna tid åt att göra det framkallningsarbetet som förut gjordes i lab, men att agera datahacker för att inte tappa sina bilder det är lite droppen som ränner över glaskanten.

Nu lär det väl bli ytterlighare investeringar i datamojenger för att säkra så långt som möjligt att bilderna inte försvinner.

Den som säger att digitalfotande är billigare än analogt, ja den kan få med mig att göra. Med allt som är lagt ner i hårddiskar, programvaror, samt framkallning på papper av de bra bilderna, övergår med råge den kostnad som förut fanns vid analogfotande.

Just nu är önskemålet en hyfsat analog kamera och en dröse med film!

Vill passa på att tacka alla de som engagerat sig för att hjälpa mig hitta bilderna igen! Har inte hittat dom riktigt än, men Windows Explorer rapporterar att det finns ca 31 GB på hårddisken... det är bara det att jag inte kan se dom... har försökt att kolla om dom är gömda, men det funkade inte häller.

Tycker det är märkligt at inte någon fil syns då det de facto finns 31 GB upptagna på disken.



Mvh
Tor
 
Tor! Du är nog närmare lösningen än du tror nu (Hoppas jag!) Dock, det du skriver att chkdsk rapporterar är ju inte så kul...

Din disk har skadade sektorer, vilket i förlängningen betyder att den måste kasseras så snart du fått ut all data från den. Förr kunde en HD fungera länge efter att man låtit mjukvaran markera de dåliga sektorerna. I dagens läge ligger bitarna så otroligt tätt på diskens yta att det är rysk roulette att ens försöka. Antagligen har läshuvudet slagit emot ytan, så att lite skrapats bort, det flyger runt, och vips har man fler dåliga sektorer...

Mitt tips just nu kanske låter underligt, men om det är mycket som är fel i filsystem och annat, klarar oftast inte chkdsk att rätta till allt första gången, så kör chkdsk f: /f /r igen! Det kommer förhoppningsvis att ta kortare tid denna gång!
 
Brejdol skrev:
Tor! Du är nog närmare lösningen än du tror nu (Hoppas jag!) Dock, det du skriver att chkdsk rapporterar är ju inte så kul...

Din disk har skadade sektorer, vilket i förlängningen betyder att den måste kasseras så snart du fått ut all data från den. Förr kunde en HD fungera länge efter att man låtit mjukvaran markera de dåliga sektorerna. I dagens läge ligger bitarna så otroligt tätt på diskens yta att det är rysk roulette att ens försöka. Antagligen har läshuvudet slagit emot ytan, så att lite skrapats bort, det flyger runt, och vips har man fler dåliga sektorer...

Mitt tips just nu kanske låter underligt, men om det är mycket som är fel i filsystem och annat, klarar oftast inte chkdsk att rätta till allt första gången, så kör chkdsk f: /f /r igen! Det kommer förhoppningsvis att ta kortare tid denna gång!

Det är 2 års garanti på min Lacie disk. Någon som vet om garantien täcker denna typ av problem?


Mvh
Tor
 
Är disken ny? Har ingen aning om hur garantierna fungerar, men felaktiga sektorer är ju en sak som kan uppkomma om man t.ex. stöter till disken under användning, den tål ju ungefär lika mycket som en vanlig glödlampa gör, är nog svårt att få ut något för det, men försöka går ju. Dessutom, en ny hd till ditt case är ju inte så dyrt...
 
Problemet kunde lätt undvikits om du bränt dina bilder på dvd-skivor med jämna mellanrum. Skulle aldrig ha ALLA mina bilder på en enda hårddisk
 
Jest skrev:
Problemet kunde lätt undvikits om du bränt dina bilder på dvd-skivor med jämna mellanrum. Skulle aldrig ha ALLA mina bilder på en enda hårddisk

Alla mina bilder finns EJ på en enda hårddisk. Till 95% så har jag mina bilder även på en annan hårddisk (har inte kollat att allt är bra där än, fast det tror jag), det är enbart de sista veckornas bilder som är borta (om jag nu inte får fram dom mer er hjälp), dvs bilder från påsken. Det rör sig om ca 100-150 bilder.

Däremot så är nog alla dom redigerade videoarna borta. Jag bedömde att filerna som ligger på DV kasetterna får hämtas in istället vid ev problem, istället för att även köra backup på videoarna också.

Kommer nog att införskaffa fler backupdiskar, DVDer avskyr jag, tycker dom är alldeles för långsamma för effektivt backuparbete.

Och... det där med extra CHKDSK körning fungerade inte. Jo det gick snabbare, men filerna kom ändå inte fram. Fler bra ideer?


Mvh
Tor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.