Annons

Hjälp! Överenskommelse, vattenstämpel och kontrakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

EvilNalle

Medlem
Hejsan!
Efter mycket tänk mm så har jag börjat ta porträtt foton på de i min närhet och de jag stöter på i min vardag. Detta har lett till många fotograferingar den senaste veckan och många tror att jag bara ska skicka över det färdiga resultatet när det är klart. Jag som fotograf äger ju bilderna men ett kontrakt behövs ju för att "modellen" ska veta vad jag använder bilderna till. Samt att jag som fotograf reglerar vad "modellen" använder bilden till. Tex så ska ju jag som fotograf endast lägga upp bilderna på min sida för att visa vad jag kan samt här på fotosidan för att få höra andra fotografers åsikter om bilden i sig. Däremot vill jag kunna reglera hur användningen av bilden används för motparten. Tex så vill jag kunna få credit för att jag tagit bilden och gjort ett bra jobb (om det anses som bra vill säga). Ska jag sätta vattenstämpel på alla bilder jag lämnar ut som jpg-fil och vart/hur ska jag lägga stämpeln? Vill ju inte att den ska ligga så det lätt går att beskära bort på egen hand samtidigt som den inte ska störa i bilden (som den gör på enda porträttbilden jag laddat upp här). Funderar även kring om man ska skriva ett kontrakt, men hur ska jag "hävda min rätt som fotograf" om det kontraktet bryts? Hur går man till väga och vart kan man få hjälp?
Är redigt vilse i denna situation och behöver verkligen få ett snabbt svar så jag inte gör några felaktiga beslut..

Mvh My Skoog
 
Det hela beror ju på vilken nivå av "skydd" du vill ha för dina bilder och vilket potentiellt ekonomiskt värde du ser i bilderna (inte emotionellt, utan hur mycket skulle du kunna tjäna på en bild och hur mycket skada skulle ett visst agerande göra?)

Facebook är en intressant värld, om vi säger att du tar en bild på person X och person X är väldigt nöjd med bilden och lägger upp den på FB. Person Y ser bilden och blir imponerad och frågar vem som har tagit bilden varpå Person X ger ditt namn, ytterligare 30 personer läser detta, helt plötsligt har du fått massor med reklam för dig själv och vad har du förlorat i inkomst på det? Inget alls egentligen då sannolikheten att någon av dem skulle köpa bilden av dig är lika med 0, men sannolikheten att någon av dem kontaktar dig för att du ska ta deras porträtt är högre.

Om du fotograferade naturbilder, konstbilder eller bilder som hade verkshöjd så är det en annan sak, men ett porträtt är oftast bara intressant för personen i fråga och familjen och ev. några vänner,

Tar du betalt för att fotografera personerna? Om ja så känns vattenstämpel fel då de faktiskt anlitar dig och betalar dig för dina tjänster,

Om du inte tar betalt utan du fotograferar för att öka din portfolio och din erfarenhet så känns vattenstämpel fel igen, då får de inte ut något av det hela, bättre att ge dem två tre snygga bilder och de är nöjda och de kan då rekommendera dig till sina vänner och familj. Om du skulle be mig ställa upp som en modell men utan att jag får något vettigt tillbaka, bara några lågupplösta bilder med din logga på och med instruktioner om vad jag får och inte får göra så skulle jag nog säga nej, då får jag inte ut något av det hela och då är det ju ointressant för mig att spendera tiden åt att hjälpa dig,

Så tänk igenom vad du vill få ut av fotosessionen och se till att de får något ut av det också men be dem till exempel att de ska nämna dig om de lägger upp bilderna på FB,

Om någon bryter mot det ni har kommit överens om (till exempel inte nämna dig när de lägger upp en bild på FB), ta och ring dem och prata om det och säg att ni kom överens om att ditt namn skulle nämnas, tror nog att 99,9% av personerna nog bara skulle be om ursäkt för att de missade det och sedan åtgärda det..

Hoppas att det var till någon hjälp i alla fall, du får gärna förtydliga lite vad du är ute efter om jag har missförstått dig och din situation helt och hållet,

//Mattias
 
Om du fotograferade naturbilder, konstbilder eller bilder som hade verkshöjd så är det en annan sak, men ett porträtt är oftast bara intressant för personen i fråga och familjen och ev. några vänner,
Enligt Mattias på Moderskeppet o den högskolekurs han håller i så räcker det att du skissar på en postitlapp för att nå verkshöjd.
Men det var knappast det som var kärnan i ditt inlägg.
 
Om någon bryter mot det ni har kommit överens om (till exempel inte nämna dig när de lägger upp en bild på FB), ta och ring dem och prata om det och säg att ni kom överens om att ditt namn skulle nämnas, tror nog att 99,9% av personerna nog bara skulle be om ursäkt för att de missade det och sedan åtgärda det..

Men kan ju undra varför nästan alla glömmer det... Själv tycker jag det är som att bli spottad i ansiktet varje gång.. Varför kan inte någon ta fotografi seriöst och se nåt värde i det? Varför glor killarna avundsjukt över axeln, och tjejerna dreglar när jag fotograferar med min D3 och 70-300 och ingen vågar fråga vad jag håller på med, medans när jag använder min instegs-dslr så tror alla att man är terrorist och försöker bli "dagens hjälte" genom att ifrågasätta mig på ett väldigt aggressivt och otrevligt sätt?

Förlåt väldigt off-topic, men hursomhelst, tillbaka till din frågeställning, du måste nästan vara så övertydlig att du skrämmer iväg folk. Ingen tar en på allvar annars. Tyvärr tycker folk det är så jobbigt med en massa regler kring bilder (som dom ändå tycker sig äga rätten till eftersom det är de som är avbildade) så oftast tröttnar de bara och vill inte längre bli fotograferade..

Människor är snikna, otrevliga, otacksamma och respektlösa. Det är en fruktansvärd värld vi lever i.
 
Folk glömmer för att det är enklare att be om ursäkt än om lov.. Samt att folk inte tänker sig för helt enkelt. Bilden ses ju också som en vara som de har köpt och som de minsann får göra vad de vill med,

Men om man nu har några områden man vill ha regler om, så är det väl bara skriva ned dem på offerten och där speca vad det är för straffavgift, då är det ju lite enklare sen att hävda att man ska ta betalt.

Vilka områden av missanvändning ska man ha med i ett kontrakt då? Publicering i media och reklam är väl de jag kommer på, vad mer tänker ni på?
 
Egentligen så vill jag bara få fler intresserade därför börja jag med porträtt för att öka chansen att lyckas som fotograf. Däremot så blev jag förbaskat irriterad när syrran snodde bilden jag tog på henne och använde som profilbild på fb utan att ens nämna att jag tagit bilden. Känns surt att hon ska få all credit för att bilden blir snygg men jag som fotograf står i skuggan och hoppas att jag ska få stå i ljuset någon gång men tji fick jag... Därför la jag en fet ful vattenstämel i pannan på henne samt tog bort den tidigare bilden samt sa åt henne speciellt att hon MÅSTE uppge mig som fotograf om hon ska använda bilden.

Ang betalning. Just nu tar jag bilder gratis då jag måste träna och det känns fel att sälja en bild som inte håller kvalitén samtidigt om nu kvalitén skulle bli över förväntning så är det ju aldrig fel att kunden ger en symbolisk summa som "tack, det är gjorde du bra och det betyder mycket för mig".
Däremot så tar jag betalt för utskriften vilket ligger på ca1kr i vanligt foto-albums format och 77kr för A4. Det är vad det kostar att skriva ut bilden hos fuji som jag själv tycker har bra kvalité.
Däremot så känns det fel på något sätt att bara lämna ut en jpg-fil till "kunden" utan att ha gjort upp om hur användningen ska ske. Enda jag vill är att där bilden syns ska även mitt namn synas samt en länk till min sida. Är det för mycket begärt?

Sen känns det betryggande för mig att ha vattenstämpel då jag vet att den alltid finns där även om "kunden" inte nämner att jag är fotografen. Men självklart så kommer jag inte ha vattenstämpel på de bilder som kunden har betalat något för. Då anser jag fortfarande att jag som fotograf ska nämnas vid publicering men samtidigt så har kunden gett mig betalt för tjänsen så det skulle kännas fel ändå att reglera användningen..

Detta är verkligen en djungel men är väl bara att fortsätta kämpa sig igenom tills jag hittar min väg!
 
OM det är problem med syrran som är närmsta släkten så skall man nog fundera en gg till extra noga på vad som är värt att bli irriterad o arg på.
Är det värt det över huvudtaget.
 
Skaffa dig en snygg vattenstämpel istället för att ha en ful i pannan. Tror du dina "modeller" verkligen kommer beskära bilderna? Berätta muntligt att du vill nämnas i bildens närhet. Tänk på att de ställer upp som gratis modeller också för att du skall kunna öva.

Se det som reklam och när du känner att du vill ta det seriöst är det dags att styra upp mer. "Svardet" sa många kloka ord. Risken om du vill ta betalt osv är ju att de inte använder bilderna alls.
 
Gällande tillstånd från modellen så behöver du endast det om du säljer bilden för kommersiell användning. Då kan utan avtal lägga ut bilden tex på din Facebooksida, hemsida. Sälja som nyhetsbild etc.

Se denna film där reder de ut en hel del.
http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE

Tack för länken Lazzze! Jag har dragit mig för att fota folk på allmän plats, då jag hade helt andra värderingar och vart lite rädd. Men nu vet jag att jag har rätt till det. (så länge det inte är kränkande, och vem vill kränka, jag vill bara ha snygga bilder :) )
 
Tyvärr så är det sådant man får räkna med när det kommer till familj/nära vänner, man lånar kläder, saker och även bilder av varandra, utan att fråga ibland.
Tror inte att det funkar att du ber dina nära och kära om att de ska avsätta tid åt dej för att du ska få öva, och att du kommer släpande med ett avtal de ska skriva på... Som eroko sa, nämn det muntligt innan/efter ni sätter igång bara, då har de i alla fall fått infon, och då kan du ju ifrågasätta varför de inte gör som du säger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.