Annons

Hjääälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Aaaaaaaaah!

Jag har blivit tillfrågad om att ha en utställning på temat natur i hembygden senare i år.

Kul? JA! Skrämmande? Jaaa!

Jag har ingen som helst j-a aning om hur detta ska gå till! Har jag bilder som duger? VAD duger? Hur går en utställning till? Hur ska jag rama? Hur ska jag får till bra papperskopior(jag är digital)? Jag har BARA frågor, inga svar.

ALLA tips är välkomna!

/Hasse
 
Lokalstorlek, bildstorlek, antal bilder mm spelar in. Har du skrivare själv,osv. Jag gjorde alla mina bilder själv i mörkrummet för en utställning tidigare i år. Tror det var 27 bilder i stl 27x27 - 37x37 med ramar och passepartout i 50x60. Kostnaden för mig låg på knappt 10,000:- om jag inte ninns fel, vilket delvis täcktes av ett stipendium på 5000:-. Ska du lämna bilderna för högkvalitativ utskrift på arkivbeständigt material/bläck och stora storlekar får du räkna med minst 500kr per bild, annars billigare. Skriver du ut själv blir det billigast, Passepartouter är svåra att skära till bra själv och det kostar en del att få det tillskuret. Snygga ramar kostar också, hade själv tänkt ha med svart ramkant men det blev istället billigare Clas Ohlsson clipsramar i 50x60 för 69:- st. Några få dock med svart ramkant. Sålde 3 bilder för 2.200:- styck så med stipendiet gick just denna utställning ihop sig ekonomiskt, eftersom jag förmodligen inte kommer att behöva skatta när hela min fotoverksamhet läggs ihop för året med materialinköp och övriga utgifter inräknade. Då blir det stort minus (om jag inte lyckas sälja många fler bilder).
 
Senast ändrad:
Du skulle ju kunna köra en massiv projektorvisning upptill dina inramade fotografier. Ett bildspel där du kanske kör de bilder som inte kom hela vägen till framkallning

Ett mörkt rum med en rejäl projektorduk, alternativ ett par rejäla plasmaskärmar med olika teman, som växlar bilder lite då och då.

Vill du göra det ännu mer avancerat kan du ju göra filmer med in/utzoomningar och panoreringar i bilderna, så upplösningen kommer till sin rätt.

Projektorer och skärmar kan man hyra, och sen får man väl koppla en dator till varje bit.

/D
 
Nuuuu, får ni lugna er lite... :)

Det blir en liten utställning på den lokala hembygdsgårdens fik.

Vi pratar om att hänga en 10-20 bilder i ett litet rum en gammal byggnad. Se bild...
 

Bilagor

  • hembg.jpg
    hembg.jpg
    62.5 KB · Visningar: 599
Vandraren skrev:
Nuuuu, får ni lugna er lite... :)

Det blir en liten utställning på den lokala hembygdsgårdens fik.

Vi pratar om att hänga en 10-20 bilder i ett litet rum en gammal byggnad. Se bild...

Varför skrev du inte det direkt? Som man frågar får man svar. Ja då behöver kanske inte bilderna vara så stora och det är mycket billigare både vad gäller utskrifter, passepartouter och ramar. kanske räcker det med utskrifter i A4?
 
Ha ha. Det hade ju annars blivit en rätt festlig kontrast.

Ok, jag skenade iväg...

Jag tycker Crimson gör ett väldigt bra jobb när jag skickar bilder på framkallning. De levererar dessutom snabbt. 30 x 40/45 cm fotokopior för
25 kronor (4 eller fler kopior) kan ju vara värt att testa om du gillar det. Matt papper är ju snyggt.

www.crimson.se
 
Hehe, jo det kan man ju lugnt säga...

Frågan kanske skulle ha varit mer i stil med:

Vad bör jag tänka på när jag väljer ut bilderna?
 
Grymt svårt att avgöra vilka bilder som passar, både för oss, men mest för dig själv antar jag.

Sätt dig ner med någon du litar på, som har bildsinne och är ärlig. Gå igenom bilderna, kopiera bilder ni båda gillar till olika mappar för olika motiv. Ta ett par kvällar så det inte blir allt på en gång. Efter ett tag kanske ni hittar nåt tema, en resa, färgvandring från bild till bild, 4 bilder kanske gör sig super i en grupp, en gör sig kalas ensam och stor.

Man kan kanske plocka ut en fin detalj ur en bild, göra större och sätta bredvid helbilden? Göra det till ett tema?

Kan ju vara kul med nåt som får folk att säga "ahaaa, det är så", mer än att bara ha vackra bilder, en efter en. För pretentiöst kanske?
 
har ungefär samma problem
Har blivit tillfrågad om inte jag vill hänga lite bilder under Konst- och hantverksrundan, http://www.svartadalen.nu/sevardheter/konst.shtml (hur sjutton får man in en länkbar text?? a href?) här i bygden.

Bra tips om att sätta sig ner med någon och spåna lite, hade tänkt tiotalet bilder kanske

Men vad gör man sen, kan man nåla/klistra upp A4 på vita ark bara eller måste man köpa ramar till alla bilder? Funderar över vad som blir bra

Räcker A4 i storlek i en lite lokal, typ ett större vardagsrum
 
Inte spreta

En sak som jag tycker ska tänka på är att hålla ihop bilderna temamässigt. Många gör generalfelet att blanda nakna brudar, bebisar, hundar, blommor, abstrakt mm. Det blir bara rörigt. En bra utställning har en väl sammanhållen linje. Lycka till och hoppas det blir fler tillfällen!
 
nä, så långt har jag tagit mig fram...
Det ska helt klart vara naturtema på bilderna men frågan kommer liksom sen: "Vad gör man?" och framförallt "Hur gör man?"

Fast det löser sig nog til slut ändå men lite tips hade varit fint, framförallt hur det ser ut om man bara nålar upp bildern. Eftersom inte alla bilder passar in i ramar (för konstiga propotioner) så antar jag att det ger bäst helhetsbild att inte rama in några alls
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.