Annons

Hjääälp! WinXp Pro SP2 haveri!

Produkter
(logga in för att koppla)
Anderzon skrev:
Tjeena,

Jag har en windows skiva... fast det står dell på den, men jag antar att det var det du menade.

Mvh // M

Jo jag menade en CD-skiva med operativsystemet på som kom tillsammans med datorn. Att det står "dell" på den bekräftar att det är rätt.

Tillverkarna har ofta specialdrivrutiner på skivan som MS inte har på sina Windows-CD. Man kan iofs alltid tanka ner från tillverkaren men det är smidigare att få det serverat på en "dell-skiva" :)
 
Ok,

Jag skall testa, återkommer med info... förhoppningsvis positiv :)

// M

Har ni fler tips så skriv på, jag är tacksam för alla goda råd jag kan få.
 
Jag vet att detta inte hjälper dig, men jag har en liten filosofi att aldrig uppdatera något som fungerar... Kanske något att tänka på för övriga? Fungerar någonting och man uppdaterar det, utan att det egentligen behövs, så kan man ge sig f-n på att något händer...
 
Anderzon skrev:
Hej igen,

Jag gjorde en MS-Dos diskett i min bärbara dator. Startade upp den stationära med denna disk, jag kommer bara åt A:
Inget annat!
...

Vad tror ni?
...

Mvh // M

Eftersom DOS endast kan läsa Fat16(Fat32?) så klarar din disket ej av att läsa fileran från din HD eftersom WinXP oftast installeras på en NTFS partition.

Det är lite knepigt med NTFS eftersom MS vägrar att släppa protokollet för detta filssytem, det är endast Win NT, 2000 och XP som kan både läsa och skriva till NTFS. Har du otur är det NTFS-5 och då är det bara WinXP som kan skriva till disken.

Är du säker på att ditt BIOS är inställt på att boota från CD? Oftast brukar denna funktion stängas efter en OEM installation.

Om du tror att disken är paj kan du köra ett diagnostik program från Ultimate-Boot CD:
http://www.ultimatebootcd.com/
Där har du lite olika test program.
 
Så sant Andreas,

Jag har en liten känsla av att TuneUp Utilities var roten till detta problem.
Jag brukar köra en defragmentering/rensning av systemregistret lite då och då.

Lovar att jag aldrig mer ska använda detta prog.

Mvh // M
 
Nome Nescio skrev:
Eftersom DOS endast kan läsa Fat16(Fat32?) så klarar din disket ej av att läsa fileran från din HD eftersom WinXP oftast installeras på en NTFS partition.

Det är lite knepigt med NTFS eftersom MS vägrar att släppa protokollet för detta filssytem, det är endast Win NT, 2000 och XP som kan både läsa och skriva till NTFS. Har du otur är det NTFS-5 och då är det bara WinXP som kan skriva till disken.

Är du säker på att ditt BIOS är inställt på att boota från CD? Oftast brukar denna funktion stängas efter en OEM installation.

Om du tror att disken är paj kan du köra ett diagnostik program från Ultimate-Boot CD:
http://www.ultimatebootcd.com/
Där har du lite olika test program.

En startdiskett gjord i WinXP kan läsa NTFS.

Installation av XP etc ärdrar inte i bioset (kan inte), det får man göra manuellt.
 
Efter några hektiska dagar så är nu alla problem lösta. Ett skrivfel på min master disk...
Hårddisken fungerade felfritt efter formatering i annan dator.
Jag köpte ändå en ny disk för säkerhets skull... den gamla kanske är otrogen igen ;)

Tack för er hjälp!
Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Så sant Andreas,

Jag har en liten känsla av att TuneUp Utilities var roten till detta problem.
Jag brukar köra en defragmentering/rensning av systemregistret lite då och då.

Lovar att jag aldrig mer ska använda detta prog.

Mvh // M
Defragmentering är ok, dock bör du köra chkdsk C: /F (fixa fel) på disken innan för att vara säker.

Däremot, att köra program som TuneUP, RegistryCleaner och allt vad de kan heta är inte bra. Min erfarenhet är att "städprogram" endast bidrar till datorns förfall mycket snabbare!
 

Det är lite knepigt med NTFS eftersom MS vägrar att släppa protokollet för detta filssytem, det är endast Win NT, 2000 och XP som kan både läsa och skriva till NTFS. Har du otur är det NTFS-5 och då är det bara WinXP som kan skriva till disken.
[/B]


Åånä! Min Linux kan allt både läsa och skriva till min NTFS, jag måste ha lösenordet till mitt konto förstås men sedan går det bra.
 
Tomasz skrev:
Åånä! Min Linux kan allt både läsa och skriva till min NTFS, jag måste ha lösenordet till mitt konto förstås men sedan går det bra.
Riktigt så är det ju inte.

För det första så kan du läsa NTFS i Linux om du har NTFS-modulen eller stöd i kärnan för NTFS. Däremot kan du inte skriva som du vill till NTFS.

I 2.4-kärnorna kan du skriva nya filer till NTFS, men du löper mycket stor risk att skada filsystemet. Därför har de gjort om systemet i 2.6-kärnan till att endast kunna läsa. Du kan fortfarande skriva över existerande filer, men inte ändra storlek, ta bort eller skapa nya filer eller kataloger. Från dokumentationen till kärnan:
NTFS is the file system of Microsoft Windows NT, 2000, XP and 2003.

Saying Y or M here enables read support. There is partial, but safe, write support available. For write support you must also say Y to "NTFS write support" below.

There are also a number of user-space tools available, called ntfsprogs. These include ntfsundelete and ntfsresize, that work without NTFS support enabled in the kernel.

This is a rewrite from scratch of Linux NTFS support and replaced the old NTFS code starting with Linux 2.5.11. A backport to the Linux 2.4 kernel series is separately available as a patch from the project web site.
Om skrivstöd:
This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.

The only supported operation is overwriting existing files, without changing the file length. No file or directory creation, deletion or renaming is possible. Note only non-resident files can be written to so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have so far not received a single report where the driver would have damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.

Note: While write support is safe in this version (a rewrite from scratch of the NTFS support), it should be noted that the old NTFS write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997), is not safe.
Sedan vet jag inte varför du behöver användarnamn eller lösenord för att komma åt en NTFS-volym i Linux. Det behöver iaf inte jag.

Jag kan tänka mig att du behöver nått liknande om du har något specialsystem från nån annan tillverkare. Men du behöver ju inte ens lösenord om du stoppar disken i en annan Windows-dator...
 
Tomasz skrev:
Jo, så är det faktiskt hos mig. Varför säger du emot mig?


Jag har krypterat allt undet "Mina dokument", troligtvis är det därför som jag måste ange lösenord.
Jag sa emot därför att som standard under Linux är det inte som du beskrev. Har du en 2.4-kärna så har du skrivstöd för NTFS, men du riskerar att skada filsystemet. Det kanske fungerar för dig och då är väl det bra.

Vilken kärna använder du och vilken modul/drivrutin? Hur gör du för att ange "lösenord" för att komma åt de krypterade filerna?
 
Jag har 2.4.19 kernel, har inte lagt till några extra moduler/drivrutiner så jag vet inte vilka som används.

Men jag måste rätta mig lite:
Det är när jag gör en smbmount till en windowsmaskin som jag måste ange lösenord, lite skillnad...
Att montera en NTFS-disk lokalt i linuxburken kan jag bara göra read-only, och utan lösenord.
Däremot måste jag ange lösenord om jag startar windowsmaskinen från CD och väljer reparationskonsolen för att komma åt mina filer.

Det var ett år sedan jag startade om linuxmaskinen senast, så jag hade faktiskt glömt detaljerna:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.