Annons

Hjääälp! WinXp Pro SP2 haveri!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej,

Jag har problem, stora problem med mitt winxp.
Jag kör Sp2 och har inte haft några problem innan.
I förrgår fick jag följande meddelande på skärmen när jag startade datorn:

**********
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

\windows\system32\config\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting windows setup using the original setup CD-rom.
Select "r" at the first screen to start repair.
**********

Det fungerar inte med originalskivan, inte heller dell diagnostics. Jag kommer inte åt någonting...

Vad göra, någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand // Martin
 
Tjeena,

Jag kommer inte ens in i windows. Jag får detta meddelandet direkt när biosen laddat klart.

Mvh // Martin
 
Hm , man brukar ju kunna starta i felsäkert läge om man startar om den då .
Men visst ska du kunna bota från skivan i alla fall .
Kolla under bios vilken källa som datorn bootar från först . ställ in så att den bootar från cd romen först borde den dra igång från skivan .
Men ska man inte trycka F8 för att starta i felsäkert läge vid uppstarten ?
Många minnesluckor nu märker jag , jag har alldeles tydligt förträngt det här =)
 
Bästa tipset jag kan ge om du vill rädda filer (bilder i mitt fall), är att koppla in hårddisken som sekundär hårddisk i en fungerande dator, och sen spara över alla filer du vill till den primära hårddisken.

Jag testade detta när min dator kraschade, tyvärr fanns inget utrymme på den primära hårddisken (som var min kompis) att spara på. Men jag tänkte att det var väl bara att köra en kompletteringsinstallation med windows. Men då hakade sig systemet totalt.

Jag förlorade många kära bilder där...trots att kompisen tog med sig hårddisken och körde recovery disc så räddades bara en del bmp-filer, men nästan inga jpg-filer. Jag sparade dock dessa korrupta jpg-filer, där man på en del bilder kan se ca 1/5 av bilden från toppen. Vet någon hur jag kan rädda dessa?

Sammanfattning, vad du än gör, kör inte någon installation före du sparat filerna. Isåfall får det vara någon riktig expert som hjälper dig...
 
Om man väljer att uppgradera befintligt operativsystem så tappar man väll inga filer ?
Det här är jag inte säker på men någon annan borde kunna säga om jag har fel eller ?
Fast du tappar nog dina personliga inställningar har jag för mig .
Risken med att koppla in hd på en annan dator är ju om det är ett virus som orsakat det hela .
Själv har jag operativet på en hårddisk & allt annan på två andra för att minska risken för att förlora viktiga prylar vid ett systemfall
 
Lövet skrev:
Bästa tipset jag kan ge om du vill rädda filer (bilder i mitt fall), är att koppla in hårddisken som sekundär hårddisk i en fungerande dator, och sen spara över alla filer du vill till den primära hårddisken.

Jag testade detta när min dator kraschade, tyvärr fanns inget utrymme på den primära hårddisken (som var min kompis) att spara på. Men jag tänkte att det var väl bara att köra en kompletteringsinstallation med windows. Men då hakade sig systemet totalt.

Jag förlorade många kära bilder där...trots att kompisen tog med sig hårddisken och körde recovery disc så räddades bara en del bmp-filer, men nästan inga jpg-filer. Jag sparade dock dessa korrupta jpg-filer, där man på en del bilder kan se ca 1/5 av bilden från toppen. Vet någon hur jag kan rädda dessa?

Sammanfattning, vad du än gör, kör inte någon installation före du sparat filerna. Isåfall får det vara någon riktig expert som hjälper dig...

Håller med att det bästa är att rädda filerna innan du gör något mer. Men att bara installera om windows (utan att formattera hårddisken) gör inte att du förlorar några bilder så det kan du prova. Men är du orolig, gör enligt alternativ ett och sen kan du göra en installation med formattering för att få en ren dator vilket kan vara att föredra.

Har du lärt dig att ta backupper nu? :)
 
En dum fråga kanske men du har väl inte en minneskortläsare inkoplad och glömt att ta ut minneskortet?
Det kan skifta om enheterna vid uppstart så att datorn letar efter Windows på minneskortet.

haqv
 
Repair funktionen på XPs installations CD är relativt bra numera. Boota från CDn, och välj repair som alternativ när det frågas om installations typ.
Men självklart så bör du säkerhetskopiera filera till en annan disk första.
 
Om man väljer att uppgradera befintligt operativsystem så tappar man väll inga filer ?

Jo, det var just detta jag gjorde. Normalt sett ska man inte tappar filer förutom på skrivbordet och i mina dokument m.m, men när jag körde en uppgradering så knasade hela systemet ihop! Varning alltså!
 
Har du lärt dig att ta backupper nu? :)

Ja, jag är på väg iallafall :)

Har just installerat en extra hårddisk och kopierat över alla bilder där. Men DVD-brännaren krånglar fortfarande och jag har inte bränt över dom till DVD ännu. Detta var också orsaken att jag inte hade gjort backup till dom andra korten...när jag fick råd köpte jag en hårddisk.
 
Hej igen,

Jag gjorde en MS-Dos diskett i min bärbara dator. Startade upp den stationära med denna disk, jag kommer bara åt A:
Inget annat!

Jag har två HD varav windows samt lite skit ligger som c: och mina bilder på d:

Inte en aning om vad som hänt. Jag har testat era tips utan framgång.

Jag testade att boota direkt ifrån cd:n, windows setup drar igång. Laddar samtliga filer men precis innan menyn i setup:en kommer upp får jag detta meddelande:

STOP: c0000221 Unknown hard error
\systemroot\system32\ntdll.dll

Med en blå fin bakgrund... Men har ju hört talas om "blue screen of death" :)


Vad tror ni?

OLA: Jag har sen gammalt tagit för vana att backa alla mina viktiga filer... :)

Mvh // M
 
Anderzon skrev:
Hej igen,

Jag gjorde en MS-Dos diskett i min bärbara dator. Startade upp den stationära med denna disk, jag kommer bara åt A:
Inget annat!

Jag har två HD varav windows samt lite skit ligger som c: och mina bilder på d:

Inte en aning om vad som hänt. Jag har testat era tips utan framgång.

Jag testade att boota direkt ifrån cd:n, windows setup drar igång. Laddar samtliga filer men precis innan menyn i setup:en kommer upp får jag detta meddelande:

STOP: c0000221 Unknown hard error
\systemroot\system32\ntdll.dll

Med en blå fin bakgrund... Men har ju hört talas om "blue screen of death" :)


Vad tror ni?

OLA: Jag har sen gammalt tagit för vana att backa alla mina viktiga filer... :)

Mvh // M

Startdisketten: Du måste se till att den generella CD-drivrutinen ligger på disketten. ATAPI-nånting, kommer inte ihåg. Gör en ny startdiskett i en annan dator.

Det låter som du har en liten skada på hårddisken. Det är inte helt ovanligt och i de flesta fall fixar du eller kringgår du felet med en...(håll i dig nu)..formattering.

Så kör vidare på strategin "kopiera vad som räddas kan och börja om med en ren HD".

Edit: När du formatterar hårddisken, välj inte quick-alternativet, låt den göra en grundlig omformattering.
 
Senast ändrad:
Råkade ut för exakt samma sak i går, märkligt! -Fungerar inte med några knep i min arsenal, skiva, felsäkert läge osv... Treje gången på ett halvår min stationära PC havererar, nu börjar jag tröttna på skiten. Har använt Mac sedan 95 och aldrig haft några ras, nu blir det retur på PCn och en ny Macintosh istället.
 
systerdiesel skrev:
Råkade ut för exakt samma sak i går, märkligt! -Fungerar inte med några knep i min arsenal, skiva, felsäkert läge osv... Treje gången på ett halvår min stationära PC havererar, nu börjar jag tröttna på skiten. Har använt Mac sedan 95 och aldrig haft några ras, nu blir det retur på PCn och en ny Macintosh istället.

Du har uppenbarligen något hårdvaruproblem med din PC...köpa en ny dator, hm...mac...ok, löser förstås problemet, precis som en ny PC skulle. :)

Köp en billig märkespcdator istället, en dell kan man få för drygt 5000.
 
Jan: Jag förstår dig, har också funderingar kring en fet G5 :)

Jag skall testa imorgon att lyfta över disken till en annan dator, kopiera över det jag vill ha och sedan formatera skiten.

Då till den stora frågan, på denna disken har jag två partitioner (ifrån dell) den ena är bara några mb.

Kommer jag kunna installera min OEM licens igen (xp) om jag formaterar hela skitet?

Mvh // M
 
Anderzon skrev:
Jan: Jag förstår dig, har också funderingar kring en fet G5 :)

Jag skall testa imorgon att lyfta över disken till en annan dator, kopiera över det jag vill ha och sedan formatera skiten.

Då till den stora frågan, på denna disken har jag två partitioner (ifrån dell) den ena är bara några mb.

Kommer jag kunna installera min OEM licens igen (xp) om jag formaterar hela skitet?

Mvh // M

Ja. Om du bara har en windowsskiva ska det inte vara några problem. För att aktivera windows (du har 30 dar på dig) kan du i värsta fall få ringa supporten.

Gjorde liknande med en IBM-laptop, råkade skriva över partitionen som hade originaloperativfilerna. Gick hur bra som helst. Fick lite större hårddisk på köpet eftersom jag slog ihop partitionerna.
 
Tjeena,

Jag har en windows skiva... fast det står dell på den, men jag antar att det var det du menade.

Mvh // M
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.