ANNONS
Annons

hjääälp gubbar:-) (10D eller D60?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande har jag svårt att se 300D som nybörjarkamera, även om det är så den marknadsförs till viss del, samt att "alla" som fotograferat i några månader eller mer verkar tycka så.

Jag har haft 4-5 olika kameror, varav EOS 50 kanske är den mest "rejäla" av dessa förutom 300D.

En total nybörjare köper oftast inte en systemkamera. Dessutom är nog 10-11.000 en rätt så smärtsam utgift för många bara för att "testa foto".

Anledningen till att 300D hamnat i det fack den gjort, tror jag beror på Canons marknadsföring och 10D-ägare som gärna poängterar begränsningar. Canon tycker givetvis det är perfekt om många som funderar på digitalkamera är villiga att lägga 10.000 på en av deras produkter. Det går kanske lättare om man då säger att den har auto-lägen och är jättebillig och bra i förhållande till konkurrenterna.

Det finns en hel del skillnader mellan 10D och 300D, och det kan ingen undgå. Men om 300D är en nybörjarkamera med stora begränsningar, är då 10D en "budget mellanklasskamera" för de som inte behöver proffsfunktionerna i 1D?

Det blir lite krångligt att klassificera kameror på det viset. Jag tycker man ska vara ärlig mot sig själv och fråga sig vilka funktioner som man behöver/vill ha.

Gällande färgen, så tar jag det enbart som ett tecken på att argumenten sinar...

Som sagt, Canon vill att vi ska se 300D som en billig nybörjarkamera. Samtidigt vet de att om man kan sina grejor, så fattar man att den räcker mycket långt. Marknadssegmentering är nyckelordet. Varför är inte 300D svart, tror ni? Är det dyrare? En kamera för 10000 som inte duger åt andra än Lisa, 15 år som gillar foto hade inte klarat sig länge i dagens konkurrens.

Jag har nu bestämt mig för att acceptera 300D som "lillebror". Det gör det också roligare när man brottar ner den kaxiga storebrorsan.. ;)

Magnus77 skrev:
Varför är inte 300D svart, tror ni? Är det dyrare? En kamera för 10000 som inte duger åt andra än Lisa, 15 år som gillar foto hade inte klarat sig länge i dagens konkurrens.

Jag har nu bestämt mig för att acceptera 300D som "lillebror". Det gör det också roligare när man brottar ner den kaxiga storebrorsan.. ;)

Word! Nog för att jag hellre skulle ha en 10d, men.. =)

Folk som köper kameror för hur kameran ser ut är rätt bleka i mina ögon. Det borde ju vara vad man kan göra med sin utrustning som är avgörande, inte hur den ser ut.. =)

Mvh.
Adrian

silverfärgad plast...
njaa inte i mina ögon proffsigt iallafall
den som ställde frågan skall använda kameran i huvudsak i studio i iso 100 och är inte att döma av bilderna han tar amatör iaf.
det är inte priset som avgör här
min kamera gav jag mindre för än en 300d men köper hellre en d60 än en 300d

Marcus som gärna vill ha en silverfärgad Leica
;)

Magnus77 skrev:
En total nybörjare köper oftast inte en systemkamera.

Jag känner ett par nybörjare som gjort det, dessutom så läser jag nästan dagligen inlägg från nybörjare som funderar eller har köpt DSLR, tom 10D...

Magnus77 skrev:
Det finns en hel del skillnader mellan 10D och 300D, och det kan ingen undgå. Men om 300D är en nybörjarkamera med stora begränsningar, är då 10D en "budget mellanklasskamera" för de som inte behöver proffsfunktionerna i 1D?

Det finns begränsningar på 300D som inte finns på dom flesta digitalkompakter. Sen var det en annan femma att 300D är överlägsen bildkvalitetsmässigt samt i snabbhet & är en systemkamera...

Enda anledningen till att 300D har dessa begränsningar är att den inte ska stjäla kunder från 10D, exempelvis jag som inte är så fåfäng, kan mycket väl tänka mig en 300D i silverfärgad plast trots att jag tycker att det är gräsligt, detta under förutsättning att man skippar begränsningarna förstås! Tror dessutom att den skulle tåla min behandling trots plasten.

Kameror i metall kan däremot med fördel vara i silver, en smaksak.

/Larsa, nybörjare sedan 25 år...

hon som skrev inlägget här:)

Hej!!

Tack sååå mycket för alla svar!! Ni är för goa!

Hmmm, mycket har sagts och såhär är ju läget... Köper jag en D60 känns det som risken är "stor" att den är väldigt välanvänd och kanske börjar blir slukörd (?), iallafall mer än om man jämför med en 300D.
Självklart vill jag helst ha en 10D, men som det verkar är de hemskt svåra att få tag i begagnade, och jag har inte 15 000, utan bara 11...:)

Det viktiga för mig är: (på 300D)

: Hur löser jag zyncsladds problemet? det finns ju inget vanligt syncuttag, men kan man använda en "vanlig sockerbit"..om ni vet vad jag menar? eller måste man ha nån dyr special till kameran?

: Autofocusen i dunkel bnelysning? (studio...) Kommer i princip endast använda den i studion...

: Känns den plastig? det vore inte roligt... går på skola i gamleby nu, och det är knepigt att ta sig till fotoaffärer osv härifrån o känna på den:-(
kan man jämföra den med en eos30 kanske?

jaja... det lutar iallafall mer och mer åt att jag köper ett 300D hus...

tack allihopa!!!!

www.saralandstedt.com

jag kör manuellt i studion så autofokusen har mindre betydelse där.
kör med en IRsändare i blixtskokontakten istället för synksladd blir klart friare då känner jag
och det passar säkert även på en 300D
så köp det som du tror passar bäst
min gissning är dock inte att en d60 är slutkörd i slutaren ännu
nog större risk med en d30 som är lite äldre
som faktiskt tar absolut helt ok bilder i studio
a4 är inga problem och hur ofta tar man större förstoringar än så?
3mp d30 är klart bättre än 5 mp pekaskjut digitalare i vilket fall som...'

mvh Marcus som hoppas att du blir nöjd med vad du än väljer.

bjanha skrev:
Jag har en D60 och svaret är ett rungande NEJ!! Jag köpte min D60 för några veckor sedan och priset för en 300D var exakt detsamma som för D60. Valet var inte svårt.

Jag skulle bara köpa 300D framför en D60 om jag tykte AF och lågt brus över 400ISO var viktigare än byggkvalitet och inställningsmöjligheter...men varför kompromissa ;-) köp en 10D :) SÅ stor är inte prisskillnaden...förutsatt att man har råd..givetvis..

sagan skrev:
...men varför kompromissa ;-) köp en 10D :) SÅ stor är inte prisskillnaden...förutsatt att man har råd..givetvis..

I mitt fall var skillnaden upp till 10D ca 5000:-.
Min strategi var: invänta nästa generation dSLR från Canon och utnyttja denna tid till att lära mig hantera alla inställningar och allt annat nytt en dSLR erbjuder.
Att jag skulle kasta iväg 5 000kr ytterligare bara för att få en i stort sett identisk kamera som för 9 500kr ansåg jag skulle vara idiotiskt eftersom jag i 99% av mina fototillfällen inte behöver det där lilla extra som 10D:n skulle erbjuda.

/bjanha (som VET skillnaderna mellan 10D och D60, så tack men nej tack)

Har man tänkt att köpa både en D60 OCH en ny D-SLR inom ett par månader så hamnar det i en annan sitts så klart :)

Jag är nöjd med 10D..så det dröjer innan jag köper en ny (det ska vara MYCKET stora förbättringar innnan jag köper en ny)..är det inte väldans dyrt att köpa först en D60 och sen om ett par månader en ny D-SLR? tycker inte det låter som en bra strategi..

sagan skrev:
Har man tänkt att köpa både en D60 OCH en ny D-SLR inom ett par månader så hamnar det i en annan sitts så klart :)

Jag är nöjd med 10D..så det dröjer innan jag köper en ny (det ska vara MYCKET stora förbättringar innnan jag köper en ny)..är det inte väldans dyrt att köpa först en D60 och sen om ett par månader en ny D-SLR? tycker inte det låter som en bra strategi..

Jag satt i en sits där jag antingen tänkte ge upp fotograferingen då den utrustningen jag hade var totalt oinspirerande, eller ta steget att köpa en dSLR. Jag valde steget.
Nej, jag kommer inte hänga på låset vid nästa lansering, jag inväntar förstås dalande priser. Dock vore det onekligen kul att vara "först" med något någon gång, att jag var väldigt tidig med Canon Powershot A40 är ju inte direkt något att skryta för barnbarnen med. :)

Vilket fall som helst...D60 har en enstående fin bildkvalitet och alla inställningsmöjligheter en seriös fotograf kan önska sig..så du ska vara nöjd..trots den sega autofokusen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar