Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Ska beställa stativ! Velbon kolfiber

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska beställa stativ från TECHNIKdirekt. Ett Velbon 540 i kolfiber med huvudet PH 263-ql.
Det finns ett som heter Sherpa och ett som heter Carmagne, jag tror att det ska vara samma men är inte helt säker. För att krångla till det ännu mer finns det bådet ett 540 och ett 541, och jag har inte lyckats luska ut vad som skiljer dessa åt. Dessutom finns det olika låsningar på benen och jag vill vara helt säker på att jag får den med snäppen. Det är den dom har på bilden på TECHNIKdirekt, men kan jag vara säker på att det är den dom skickar hem till mig??
På bilden ser det inte ut att vara någon mittpelare, så jag undrar om stativet även säljs utan den.

Finns det något ställe som är billigare än TECHNIKdirekt??

Många frågor och jag är väldigt tacksam om någon tar sig tid att svara, vill beställa så fort som möjligt!!!

Mvh

Josef

Varför så kissnödig? Jag tittade på dina bilder och det verkar som att du redan har tagit bra bilder.
Precis som du har jag ingen aning om webbutikernas virrvarr, därför köper jag, eller kollar åtmistone, i den lokala butiken då jag är tveksam.

Blända ned och kör hårt!

Jag har ett Velbon EL Carmagne 630, det har snäpplås. Jag tror det marknadsförs lite olika.. Men om du går in på www.velbon.com så kan du se de olika stativen. De som velbon där kallar Sherpa Pro CF***EL-serien är vad jag kan se märkta med El Carmagne på benvärmaren. Sherpa Pro CF-531,541,631 och 641 alla med benämningen EL i slutet. De stativ som saknar EL i slutet har skruvlås.

Således om du bestämt dig för ett 540, så heter det Sherpa Pro CF-540EL (gamla modellen) eller Sherpa Pro CF-541EL (nya modellen).

hehe, ja jag är nog lite kissnöig...

Jesper, tack för svaret! Blev lite klokare i alla fall. På Technik Direkt så har dom inte skrivit EL men det är rätt låsning på bilden på deras hemsida. Men den senare modellen dvs 541, finns den ens med skruvlåsning? Om inte så kan jag ju beställa utan att vara orolig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar