Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Rödstick på utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas E

Avslutat medlemskap
Kan någon hjälpa mig! Jag får rödstick på mina utskrifter trots att jag gjort allt jag kan komma på. När jag skriver ut från Photshop så väljer jag Color management och Photoshop manage colors. Jag väljer skrivarprofilen som gäller för det papper jag använder. Jag har en ny Canon skrivare MG8250 och använder Canon papper (Canon Photo paper och Photo Paper Plus Glossy II). Jag ställer in rätt papperskvalitet och kopplar ur skrivarens profil (Color correction - None). Jag har provat tre olika skrivare (två Canon och en Epson) och jag har skrivit ut från två olika datorer. Ingenting hjälper! Alltid rödstick. Jag har inte kalibrerat skärmen men det skall inte behövas. Gula blommor, som bevisligen var gula när jag fotograferde dem se gula ut i kameran och ser gula ut på skärmen men blir orange på utskriften. Jag fotograferar i Raw och har provat med båder sRGB och Adobe RGB, både i kameran och i Photoshop. Jag fattar ingenting! Är det någon som kan komma på något ytterligare att testa?
 
Kan någon hjälpa mig! Jag får rödstick på mina utskrifter trots att jag gjort allt jag kan komma på. När jag skriver ut från Photshop så väljer jag Color management och Photoshop manage colors. Jag väljer skrivarprofilen som gäller för det papper jag använder. Jag har en ny Canon skrivare MG8250 och använder Canon papper (Canon Photo paper och Photo Paper Plus Glossy II). Jag ställer in rätt papperskvalitet och kopplar ur skrivarens profil (Color correction - None). Jag har provat tre olika skrivare (två Canon och en Epson) och jag har skrivit ut från två olika datorer. Ingenting hjälper! Alltid rödstick. Jag har inte kalibrerat skärmen men det skall inte behövas. Gula blommor, som bevisligen var gula när jag fotograferde dem se gula ut i kameran och ser gula ut på skärmen men blir orange på utskriften. Jag fotograferar i Raw och har provat med båder sRGB och Adobe RGB, både i kameran och i Photoshop. Jag fattar ingenting! Är det någon som kan komma på något ytterligare att testa?

En orsak kan vara att din bild har så starka färger att den ligger utanför det omfång som skrivaren kan hantera. Ibland kan det medföra att färgerna förändras. Det blir oftast att gult går mot grönt, blått mot magenta. Men med vissa profiler kan det ge samma resultat som du beskriver. Här kan du läsa mer om detta http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden

Men det kan också vara en dålig profil, tyvärr fortfarande inte alltför ovanligt. Jag har en liten testbild som jag använder för att kontrollera kvaliteten på profilen på min hemsida. http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ Där beskriver jag hur du kan skriva ut och skicka den till mig för uppmätning, men du kan också bara skriva ut den och kolla på den. Framförallt om du ser ett färgstick i de grå färgerna är det en dålig färgprofil, om du har följt anvisningarna.

Stefan
 
Tack för ditt svar Stefan
Jag provade din färgskala och det blev väldigt olika på skärm och på utskrift. Som du påtalade blir de grå färgerna inte grå utan mer beige eller sepia. Jag provade med alla de skrivarprofilerna i Photoshop som följde med installationen av skrivaren men ingen blev bra. Man kunde ju tänka sig att det var något fel på foto-papperna jag använder men det blev lika illa när jag skrev ut på vanligt papper. Jag förstår ingenting??

Thomas
 
Tack för ditt svar Stefan
Jag provade din färgskala och det blev väldigt olika på skärm och på utskrift. Som du påtalade blir de grå färgerna inte grå utan mer beige eller sepia. Jag provade med alla de skrivarprofilerna i Photoshop som följde med installationen av skrivaren men ingen blev bra. Man kunde ju tänka sig att det var något fel på foto-papperna jag använder men det blev lika illa när jag skrev ut på vanligt papper. Jag förstår ingenting??

Thomas

Om du gör en liten sökning i forumet skall du se att du inte är ensam. Frågan kommer säkert upp en gång i månaden.
Det finns enkla billiga lösningar och det finns dyrare och bättre.
Canon kan inte göra papperprofiler. Så en enkel bra lösning är att byta till illford papper med tillhörande profil.

Micke.
 
Om du gör en liten sökning i forumet skall du se att du inte är ensam. Frågan kommer säkert upp en gång i månaden.
Det finns enkla billiga lösningar och det finns dyrare och bättre.
Canon kan inte göra papperprofiler. Så en enkel bra lösning är att byta till illford papper med tillhörande profil.

Micke.

Vilka är de dyrare och bättre lösningarna? Att byta papper och profil låter ju enkelt, men kommer det att hjälpa? Jag hade ju samma problem när jag skrev ut på en Epsonskrivare, med Epsonprofil och Epsonpapper.

Thomas
 
Vilka är de dyrare och bättre lösningarna? Att byta papper och profil låter ju enkelt, men kommer det att hjälpa? Jag hade ju samma problem när jag skrev ut på en Epsonskrivare, med Epsonprofil och Epsonpapper.

Thomas

Epson har jag tyvärr noll koll på. Jag har tyvärr bara kört på Canon de senaste tio åren och alla har uppvisat samma problem.
Epson har jag bara hört gott om så uppvisar även den kombinationen samma fel så har du troligtvis flera fel i kedjan fram till färdig utskrift.
Du måste ha en kalibrerad skärm! Börja där.
De dyrare lösningarna heter Stefan Ohlsson. Han gör en profil till det papper du vill använda.
Prova även de inställningar som jag rekommenderade i några tidigare trådar. Det kanske blir tillräckligt bra.
Micke.
 
Epson har jag tyvärr noll koll på. Jag har tyvärr bara kört på Canon de senaste tio åren och alla har uppvisat samma problem.
Epson har jag bara hört gott om så uppvisar även den kombinationen samma fel så har du troligtvis flera fel i kedjan fram till färdig utskrift.
Du måste ha en kalibrerad skärm! Börja där.
De dyrare lösningarna heter Stefan Ohlsson. Han gör en profil till det papper du vill använda.
Prova även de inställningar som jag rekommenderade i några tidigare trådar. Det kanske blir tillräckligt bra.
Micke.

Hej, har bara skummat texten o mina ord är naturligtvis inget svar på problemet, men berättar ändå. När jag har konverterat färgbilder till svartvitt o skickat för utskrift till Crimson, så har jag
fått rödstick, när jag tittar i spotlightbelysning. Att stå med bilden på ex Ikea o köpa ram fick mig
att nästan falla omkull.
Fick en förklaring, jag har ju beställt på vanligt fotopapper även för konverterade färgbilder...men nu beställer jag ju via den manuella tjänsten där man använder papper för svartvitt foto...Lambda.
Detta får bli en parentes i diskussionen, men kanske någon haft detta problem.
hälsn/ulla
 
Du skriver att gula blommor som SER gula ut genom hela kedjan blir oranga på utskriften.
Har du mätt upp färgvärdena på dessa blommor i photoshop? Det kan vara så att skärmen spelar dig ett spratt. Att bara använda sina ögon är att gissa i blindo. Använd pipetten på bilden för att se hur fel saker ligger i förhållande.
En 100% gul platta i PhotoShop - hur ser den ut när den kommer ut ur skrivaren?
/martin
 
Dyrare? Klart mycket dyrare än en gratis lösning, men 500 kr ex moms tycker jag inte är så dyrt för att få ut en bra utskrift

Stefan


Låter klart prisvärt. Synd bara att det krävs en hel del kunskap för att inse detta. Men det kan nog vara bra att gå den långa vägen med att testa själv också.
Även om det kostar minst 500kr med papper och bläck så lär man sig en hel del. Man kanske ändå i slutändan kommer fram till att man inte nöjer sig med mindre än proffstillverkad profil.

Micke.
 
Jag har funderat en del på detta och säkert kan Stefan ge besked. Men om man inte har en kallibrerad skärm av någotsånär bra kvalitet och riktiga profiler undrar jag om det inte ibland kan vara att föredra att låta skrivaren styra färgerna. Det blir iofs aldrig riktigt bra, men det brukar inte heller ge helt usla resultat om man inte har höga krav?
 
Jag har funderat en del på detta och säkert kan Stefan ge besked. Men om man inte har en kallibrerad skärm av någotsånär bra kvalitet och riktiga profiler undrar jag om det inte ibland kan vara att föredra att låta skrivaren styra färgerna. Det blir iofs aldrig riktigt bra, men det brukar inte heller ge helt usla resultat om man inte har höga krav?

Skrivaren styr färgerna via profiler också, så det är mycket liten skillnad mellan om du låter programmet styra färgerna eller om du låter skrivardrivrutinen styra färger. Problemet med att låta programmet styra färgerna är att det finns flera källor till felaktiga inställningar.

Stefan
 
Låter klart prisvärt. Synd bara att det krävs en hel del kunskap för att inse detta. Men det kan nog vara bra att gå den långa vägen med att testa själv också.
Även om det kostar minst 500kr med papper och bläck så lär man sig en hel del. Man kanske ändå i slutändan kommer fram till att man inte nöjer sig med mindre än proffstillverkad profil.

Micke.

Det går liksom inte att ersätta en korrekt profil med några olika inställningar. Så hur du än testar kan du få fram en inställning som fungerar bra på en bild, men nästa bild kräver då andra inställningar. Så se till att du har en bra profil, men testa sedan gärna hur din bild ska se ut.

Stefan
 
Skrivaren styr färgerna via profiler också, så det är mycket liten skillnad mellan om du låter programmet styra färgerna eller om du låter skrivardrivrutinen styra färger. Problemet med att låta programmet styra färgerna är att det finns flera källor till felaktiga inställningar.

Stefan

Passar på att låna tråden till en fråga när nu Stefan är här. När jag skriver ut från Lightroom (oavsett version) så blir bilderna alltid mycket mörkare än när jag skriver ut från ps även fast jag väljer samma profil i Lightroom som i ps och givetvis stänger av färghanteringen på min epson 3800. Har du någon snabb förklaring eller känner till detta?
 
Passar på att låna tråden till en fråga när nu Stefan är här. När jag skriver ut från Lightroom (oavsett version) så blir bilderna alltid mycket mörkare än när jag skriver ut från ps även fast jag väljer samma profil i Lightroom som i ps och givetvis stänger av färghanteringen på min epson 3800. Har du någon snabb förklaring eller känner till detta?

Jag skriver ju oftast inte ut från Photoshop eller Lightroom, utan via ImagePrint. Detta just för att slippa strulet med inställningar i bildbehandlingsprogrammet och i drivrutin. Allt sköts i RIP:en. Men när jag testat att skriva ut via Photoshop och Lightroom ser jag inte dessa skillnader som du beskriver. Har inte heller hört sådana rapporter från andra. Så jag är rätt nyfiken på varför du får dessa resultat.

Stefan
 
Rödstick vid utskrifter

Hej!
Har haft väldiga problem med rödstick vid utskrifter, men har ingen aning om mina slutsatser kan hjälpa även andra.
Långt om länge kom jag fram till att rödsticket uppstod varje gång jag startade upp redigeringsprogrammet (i detta fall PSE11). Då jag redigerat bilden, avslutningsvis gjort alla skrivarinställningar (dvs. ändrat från skrivarens standardinställningar) och sedan skrivit ut kom rödsticket som ett brev på posten.
Fortsatte jag att skriva ut försvann rödsticket ibland men ibland inte. Hur som helst kom jag så småningom fram till att göra på följande sätt:

Öppna den bild som skall redigeras och skrivas ut i programmet
Gå som första steg in och gör alla skrivarinställningar
Stäng bilden utan att avsluta programmet (då går inställningarna tillbaka till standard) och utan att klicka på skriv ut
Öppna bilden igen och kontrollera skrivarinställningarna
Är de desamma som nyss ställts in, försvinner rödsticket och då är det bara att köra vidare
Är det skrivarens standardinställningar blir det rödstick

Grejen verkar vara att bli av med skrivarens standardinställningar innan redigering påbörjas Har man väl påbörjat arbetet med utskrifter ligger de inställningar, som programmet kräver, kvar tills man avslutar eller går ur.

Jag använder PSE11 och Canon Pixma MG6150.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.