Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Röd prick i bilderna (EOS 40D)

Produkter
(logga in för att koppla)

mange69

Aktiv medlem
Såg idag till min häpnad att jag har en liten röd prick i mina bilder. När jag tittade på bilder zoomade jag upp till 100% och då dök den upp - den röda pricken! Finns där även i Live View-läge.

Skräp eller sensorpaj?

/Mange
 
Begynnande kameraherpes är aldrig kul. Det låter som en död pixel i sensorn. Har du garanti kvar på kameran så lämna in den.
 
Hur har du tänkt dig att vi skall veta det när du inte visar någon bild på hur det ser ut? Men antagligen en död pixel som kameran själv kan ta bort genom att du gör något trix med manuell sensorrengöring, att du håller slutaren öppen i tio sekunder. minns inte exakt, men brukar funka, du kan googla på det. Sen ger ju sensorn röda prickar ibland när du kör på höga iso, men det är helt normalt. En död pixel lär ingen garanti fixa, de har väl vissa gränser med antal och så.
 
Jag har själv en röd prick i min sensor, syns ej på bilderna men syns som sagt va på 10x i liveview, den har jag haft sen kameran va splitt ny, men då det ej syns på fotorna har jag inte brytt mig...
 
Jag har själv en röd prick i min sensor, syns ej på bilderna men syns som sagt va på 10x i liveview, den har jag haft sen kameran va splitt ny, men då det ej syns på fotorna har jag inte brytt mig...

Du förväxlar väl inte detta med att kameran visar vilken fokuseringspunkt som använts?
:)
 
Begynnande kameraherpes är aldrig kul. Det låter som en död pixel i sensorn. Har du garanti kvar på kameran så lämna in den.

Tjenare, Jonas!

Så du tror att det täcks av garanti?

Förresten - sökte på död+pixel och såg att jag var inte världsunik med detta problem. Fick dessutom en förklaring till att jag inte sett det tidigare. Jag upptäckte det först i min nyuppdaterade DPP (Canons) eftersom PS Camera Raw verkar "tvätta bort" döda pixlar. Märkligt... Den syns dock när jag öppnar .jpeg-bilden.

/Mange
 
Du förväxlar väl inte detta med att kameran visar vilken fokuseringspunkt som använts?
:)

Syns fokuspunkterna i Liveview? det va nått nytt! ;)

Nope, det är som sagt en död röd pixel, men jag tror nog inte ens Canon har 100% pixelgaranti på sina sensorer, men som sagt 1 pixel av flera miljoner stör mig inte ;)
 
Hur har du tänkt dig att vi skall veta det när du inte visar någon bild på hur det ser ut? Men antagligen en död pixel som kameran själv kan ta bort genom att du gör något trix med manuell sensorrengöring, att du håller slutaren öppen i tio sekunder. minns inte exakt, men brukar funka, du kan googla på det. Sen ger ju sensorn röda prickar ibland när du kör på höga iso, men det är helt normalt. En död pixel lär ingen garanti fixa, de har väl vissa gränser med antal och så.

Good point, Bråkan...

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1994807
 
Såg idag till min häpnad att jag har en liten röd prick i mina bilder. När jag tittade på bilder zoomade jag upp till 100% och då dök den upp - den röda pricken! Finns där även i Live View-läge.

Skräp eller sensorpaj?

/Mange

Gör så här. Sätt på linsskyddet till ditt objektiv. Gå in i menyn och välj sensorrengöring (manuell).
Låt spegeln och slutare vara öppna i ca en minut. Avsluta sensorrengöring och testa sen om pricken försvunnit.
 
Gör så här. Sätt på linsskyddet till ditt objektiv. Gå in i menyn och välj sensorrengöring (manuell).
Låt spegeln och slutare vara öppna i ca en minut. Avsluta sensorrengöring och testa sen om pricken försvunnit.

Funkade fint, Sven!

Nu såg jag visserligen en vit prick uppe i högra hörnet istället, så det är nog dags att tagga ner =)

/Mange
 
Funkade fint, Sven!

Nu såg jag visserligen en vit prick uppe i högra hörnet istället, så det är nog dags att tagga ner =)

/Mange

Oj då!
Jag hade en röd prick i min nyinköpta 50d. Den försvann dock med metoden jag beskrev och har aldrig dykt upp igen (ca 30 000 bilder senare).

Hoppas att den vita pricken försvinner.
 
Oj då!
Jag hade en röd prick i min nyinköpta 50d. Den försvann dock med metoden jag beskrev och har aldrig dykt upp igen (ca 30 000 bilder senare).

Hoppas att den vita pricken försvinner.

Jahaja, då var den vita pricken borta...

Det viktiga var trots allt att den röda "blaffan" försvann, vilket den gjorde.
 
Sådärja! Intervision i Solna tar hand om kameran efter påsk (vill inte riskera att stå utan över helgerna) och löser det hela =)

/Mange
 
Dök prickarna upp igen eller blev det en allmän sevice?

Den "bortkloning" jag gjorde igår visar sig (?!) endast på den färdiga bilden, genom att den röde rackaren är borta. I Live View-läget finns den fortfarande på displayen och skärmbilden (när kameran är ansluten till PCn).

Intervision tar det som ett garantiärende.
 
ni som tycker att man kan leva med ett hot-pixel fel har jag lite svårt att förstå, jag har en Canon EOS 1D mark IV, som jag köpte för 50.000:- ska jag stå ut med fel på sensorn när man köper en sån dyr produkt?! aldrig i helvete... har lämnat in kameran på garanti (som dessutom är 2 års garanti) så alla ni andra som har detta fel, stå inte ut med det! köper man en produkt för flera tusen så varför nöja sig med ett fel på den?

//niclas
 
ni som tycker att man kan leva med ett hot-pixel fel har jag lite svårt att förstå, jag har en Canon EOS 1D mark IV, som jag köpte för 50.000:- ska jag stå ut med fel på sensorn när man köper en sån dyr produkt?! aldrig i helvete... har lämnat in kameran på garanti (som dessutom är 2 års garanti) så alla ni andra som har detta fel, stå inte ut med det! köper man en produkt för flera tusen så varför nöja sig med ett fel på den?

//niclas
1D IV är så pass ny att du själv borde ha kunnat fixa den. Annars tar både Rawtherapee och ACR bort heta pixlar automatiskt. Sistnämnda gäller enbart råbilder.
 
1D IV är så pass ny att du själv borde ha kunnat fixa den. Annars tar både Rawtherapee och ACR bort heta pixlar automatiskt. Sistnämnda gäller enbart råbilder.

varför ska jag gå runt problemet med en programvara? (antar att det är det) är det ett fysiskt fel så får dom åtgärda det, vad ska jag med garanti till annars? ;-)
 
1D IV är så pass ny att du själv borde ha kunnat fixa den. Annars tar både Rawtherapee och ACR bort heta pixlar automatiskt. Sistnämnda gäller enbart råbilder.

Håller med till hälften =)

Ja - ingen röd prick på bilden på skärmen.

Nej - kameran har fortfarande en hot pixel på sensorn.

För mig är känslan att en pixel är het i kameran tillräckligt irriterande för att jag vill ha den fixad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.