Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Problem med fokus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill börja med att säga att jag bara fotat lite mer än ett år. Förklara med andra ord gärna så pedagogiskt ni bara kan ;)

Bifogar en bild på min kära syster.
Fotade en serie på 600 bilder och emellanåt dök det här fenomenet upp. Fast fokuspunkten som i det här fallet ligger på min systers högra öga (Kollat fokuspunkt i ViewNX) så är det skorna!? som är i fokus. Varför blir det så här?

Är extremt självanalyserande och när jag upptäckte att fokus helt ballat ur under fotograferingen så tittade jag extra noggrannt i sökaren, kontrollerade att jag va stadig på hand. Men ändå blev det skräp. Sen huxflux är problemet bortblåst och allt fungerar igen.

Kameran är ny- en Nikon D7000, inköpt juli 2012.
Är det kameran det är fel på eller helt enkelt handhavande fel?

Kan tillägga att jag testat med olika objektiv och samma fenomen dyker upp på alla.

Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Sofia

Bilagor

• _DSC2370.jpg
    _DSC2370.jpg
    27.1 KB · Visningar: 551
Det går så klart inte att avgöra av bilden om du eventuellt har gjort fel själv.

Kameran kan ställas in så att det går att ta bilden utan att den har ställt in fokus, och då kan den, om man trycker hela vägen på knappen direkt, ta bilden innan objektivet hinner ställa skärpan.

Om du har för vana att känna tryckpunkten, så att du får signal att objektivet har ställts in, och du har fått grön signal innan du trycker ner helt, och det blir så här, då är det något fel, och om du har garanti, så ska det gå på den.

Trycker alltid ner halvvägs för att känna av tryckpunkten. Får helt enkelt låta någon kolla på kameran.

Tack för snabbt svar!

Du kanske har kameran inställt på slutarprioritering och då tar den en bild fastän fokuspunkten inte är i fokus. Normalt brukar man har slutarprioritet på AF-C och fokusprioritet på AF-S (men går att ändra i menyn) och i AF-A kan det ju bli både, så den är lite lurigt

Du kanske har kameran inställt på slutarprioritering och då tar den en bild fastän fokuspunkten inte är i fokus. Normalt brukar man har slutarprioritet på AF-C och fokusprioritet på AF-S (men går att ändra i menyn) och i AF-A kan det ju bli både, så den är lite lurigt

Hade den inställd på AF-S - fokusprioritet. Använde mig av seriebildtagning - är det kanske den som ställer till det ibland? Tycker aldrig att jag hade de här problemen med min gamla D60 :(

Om den fokuserar fel med de inställningar du har så kan det mycket väl vara så att kameran är felkalibrerad! Det beror på en fysisk feljustering i kamerahuset och verkar tyvärr vara ganska vanlig på D7000. Det förklarar dock inte varför felet skulle finnas ibland och ibland inte...
Det du bör göra är att sätta kameran på stativ och ha ett detaljrikt föremål (t.ex. den tidning) 2-3m ifrån och ta flera bilder i förljd, för att sedan se hur många bilder som blir grovt felfokuserade. Samt även prova med olika objektiv. Om det visar sig att kameran är felkalibrerad så ska det gå att fixa på garantin hos en Nikonverkstad!

Om den fokuserar fel med de inställningar du har så kan det mycket väl vara så att kameran är felkalibrerad! Det beror på en fysisk feljustering i kamerahuset och verkar tyvärr vara ganska vanlig på D7000. Det förklarar dock inte varför felet skulle finnas ibland och ibland inte...
Det du bör göra är att sätta kameran på stativ och ha ett detaljrikt föremål (t.ex. den tidning) 2-3m ifrån och ta flera bilder i förljd, för att sedan se hur många bilder som blir grovt felfokuserade. Samt även prova med olika objektiv. Om det visar sig att kameran är felkalibrerad så ska det gå att fixa på garantin hos en Nikonverkstad!

Ska testa det när jag får tillfälle. Tack! :)

Seriebildtagning kan ställa till det. Den första bilden blir förmodligen skarp, men kör du med kontinuerlig fokus så hinner den sällan fokusera mellan bilderna efter det. Och kör du med fokusprioritet (som du ju gjorde) så försöker den inte ens ställa om skärpan mellan bilderna, så efterföljande bilder kan bli oskarpa om du eller motivet rör sig.

Du kan ju alltid kolla om det blir skarpt med samma inställningar, stativ och orörligt motiv. Blir det det så är det nog användarfel, tyvärr :).

Seriebildtagning kan ställa till det. Den första bilden blir förmodligen skarp, men kör du med kontinuerlig fokus så hinner den sällan fokusera mellan bilderna efter det. Och kör du med fokusprioritet (som du ju gjorde) så försöker den inte ens ställa om skärpan mellan bilderna, så efterföljande bilder kan bli oskarpa om du eller motivet rör sig.

Du kan ju alltid kolla om det blir skarpt med samma inställningar, stativ och orörligt motiv. Blir det det så är det nog användarfel, tyvärr :).

Suveränt bra förklarat! Dock känns det inte som att det är problemet ändå. Har gått igenom massvis med bilder nu men inte ens "första" bilden är bra. I ViewNX kan jag tydligt se (via fokusmarkerings-verktyg) att jag lagt fokuset på ansiktet men istället blir oftast nederkant av bilden i fokus.

Om du provar fokuseringen med testblad som du kan hitta på http://focustestchart.com/chart.html så kanske kan få grepp om vad som är fel. Det finns ganska tydliga anväsningar hur testbladet ska användas, och man kan säkert också hitta på något sätt att prova på lite längre håll, då det där bladet i stort sett bara funkar upp till ett par meters håll. Nu stämmer ju det ändå med det som du visar, där fokus hamnar på fötterna i stället för ansiktet.

Det ser hur som helst ut som om någonting är fel med din kamera, och det går ju inte att avgöra precis vad det är utan att lämna in den för kontroll. Om kameran har signalerat grönt, och den använda fokuspunkten ligger på ett ställe där det är oskarpt och fokus har hamnat någon annanstans, då är det ju fel på fokuseringen. Att hitta precis var felet ligger och åtgärda det kräver djupare analys med specialkunskap och verktyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar