** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP: minneskortet pajat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Satt och skulle rotera lite bilder när kortet hängde sig, eller hela datorn för den delen.
Nu när jag försöker igen på olika datorer kommer jag inte åt minneskortet. Datorn vill att jag ska formatera men då försvinner alla jazzbilder jag tog igår. Det vill jag inte ska hända.

Hur kan jag gå runt formateringsfrågan och rädda bilderna? Kan jag formatera och i efterhand rödda filerna?

HJÄLP snälla hjälp mig.

Per

(vet inte om det är rätt forum, kan moderator i så fall flytta diskussionen?)

Sandisk har ju ett hjälpprogram som man kan rädda formaterade minneskort med. Så det är ju ett hett tips att börja med det om inte datorn känner igen kortet.

Någon vänlig själ på forumet sitter säkert på en liten länk till det programmet.

Inte gratis

Tyvärr är inte SanDisks räddningsprogram gratis och kan heller inte laddas ner från deras sida.

Gräv lite här på forumen. Det finns ett antal program som brukar diskuteras där jag har för mig att även gratisalternativ finns.

/AnWi (som har RescuePro men finns i Norrköping)

Du får ju inte tillbaka bilderna om du formaterar kortet. Du måste alltså fixa ett räddningsprogram. Som det skrivits finns det kanske nåt gratis på nätet. Jag har själv flera stycken. Medföljer ju Sandisk större minneskort.

Man kan dock inte garantera att man kan återskapa bilderna om kortet blivit kasst. Det går däremot alltid om man råkat formatera kortet. Men prova måste man ju klart göra.

Hej

Prova först att rädda bilderna med ett program för ändamålet. Går inte detta formatera minneskortet och prova att återskapa dem. Det brukar fungera bättre när kortet är formaterat. Formateringen i sig raderar inte bilderna utan endast strukturen som talar om var i minnesmediat fotona finns lagrade.
Lycka till!
/M

Per Crona skrev:
Så ni säger att jag ska formatera kortet?
Hur kan jag annars göra?
Nej, du ska inte formatera kortet. Läs trådarna här på fotosidan. Bara i förra veckan fanns en bra tråd som talade om exakt vad man kan göra. Iofs tror jag inte det spelar någon roll om du formaterar; det är ändå bara allokeringstabellerna som skrivs över och de behövs inte för räddningsprogrammen.
Sök på forum så hittar du säkert.

/tibor

Tack tack
De flesta bilderna är fixade. En del är bara gråa medans andra är delade och gröntonade.

skönt att det gick att fixa

Tack för alla tips

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar