Annons

HJÄLP!!! Minneskortet dog.

Produkter
(logga in för att koppla)

najna

Avslutat medlemskap
Hej!

Snälla hjälp mig någon. Plåtade studio igår och när jag skulle tanka över c 80 bilder från mitt kort till datorn så ser jag till min förskräckelse att kortet verkar vara tomt. Lägger tillbaka kortet in i kameran för att titta på bilderna men kameran säger att det inte finns någon bild. Trots detta så finns det bara c 5 exponeringar kvar på kortet. Det måste ju innebära att bilderna finns där ändå. HUR FÅR JAG FRAM DOM?!? Plåtade dom sista 5 exponeringarna och dom kunde jag tanka över till datorn.
Snälla säg att man får fram dessa 100 bilder på nåt sätt.
Vet att bilderna fanns där innan, eftersom jag kollade på dom kontinuerligt i kameran när jag plåtade.

Kortet är ett 256mb SanDisk Ultra 2.
//Nina
 
utrustning

Det underlättar om du skriver vilken kamera du har tagit korten med och vilket program du har för att tanka över bilderna med!
Då får du nog fortare hjälp med problemet.
 
Sandisk har ett speciellt Resque-program som förmodligen följde med på en liten CD när du köpte kortet. Det borde kunna få fram dem om det inte blivit något alltför stort knas på kortet.

Har du inte kvar den skivan så finns det kanske på Sandisks hemsida.
 
Den enda gång som jag förlorat innehåll på ett minneskort räddade jag det med photorescue, www.datarescue.com, mycket sympatiskt program, man fick testa det innan och det berättade hur mycket det skulle kunna återskapa. Därefter betalar man den lilla licensen och får en skarp version o kan rädda filerna.

Jag förlorade 2-3 filer av ca 300 från en heldag i Göteborg, resten räddade programmet. Innan jag återskapat filerna var jag säker på att det var mina bästa bilder nånsin. Efteråt hade det nog kvittat *S*

Lycka till!
 
Tack för tipsen allihopa! Laddade ner photorescue o lyckades få tillbaka alla mina bilder. Topp!

//Nina
 
Det var roligt att höra! Var det svårt eller enkelt?

En bra idé nu när du räddat bilderna är att formatera om kortet. På Nikons utbildning rekomenderade man att reglebundet formatera om kortet för att undvika problem som kan uppstå annars.
/Fredrik
 
Nej, det var inte driekt svårt. Det var rätt ut sagt väldigt enkelt.

Formaterar alltid kortet efter jag tankat över bilder. Därför var frustrationen extra stor när kortet började krångla. Nå, slutet gott, allting gott.
 
Har nu testat photorescue men programmet verkar inte ens hitta kortet. Jag har en sandisk 13in1 och det är ett cf 256mb kort. Någon som har idéer?
 
Gutta skrev:
Har nu testat photorescue men programmet verkar inte ens hitta kortet. Jag har en sandisk 13in1 och det är ett cf 256mb kort. Någon som har idéer?

Kan du se ditt kort som en separat drive i utforskaren? Jag tror att det är ett krav för att programmet ska kunna hitta kortet.
 
Nä det går inte att hitta kortet någonstans. Och när jag satt i kortet så efter en stund verkar det som hela kortläsaren lägger av(alla enheter försvinner). Kortläsaren fungerar dock med andra kort och kortet i fråga är helt klart kass på något sätt då det inte fungerar i kameran heller. drar jag ut usbsladden och sätter i den igen(utan söndrigt kort i läsaren) så fungerar läsaren som vanligt igen med andra kort. Men just detta kortet fungerar alltså inte. Det verkar helt enkelt som kortet är riktigt kass. Men till min förvåning såg jag något trevligt just idag i denna tråden. Det kostar mao inte så otroligt mycket att få räddat dem som jag först trodde(om de nu lyckas förstås).
 
Jag tror att programmet i frågan är mest avsett för att rädda raderade bilder på ett fungerande kort. Om kortet är paj får du nog ta i andra metoder. Lycka till!

Själv råkade jag radera bilderna häromdagen och lyckats återskapa de mycket enkelt med det ovanstående programmet. Först hittade programmet inte heller kortet men det visade sig att ja hade en trasig kortläsare. Efter bytet gick det allt som det skulle. Tack så mycket för tipset, Daniel!
 
Jag råkade ut för att kameran (D200) sa att inga bilder fanns, ändå i displyen visade att det fanns plats för kanske 9. Minneskortsläsaren hittade dock bilderna. Sandisk Ultra II. Scenariet var att detta minneskort inte suttit i kameran sen jag tankat över, legat i plastasken, gått igenom röntgen på flygplatsen, lite långsökt kanske att detta påverkat??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.