Annons

HJÄLP! Min D70 har drunknat!

Produkter
(logga in för att koppla)

peter1969

Aktiv medlem
Min Nikon D70 drunknade i lördags efter att jag vadade lite för djupt vid en fisketur. Jag plockade ur batteriet så fort som möjligt och hängde upp kameran på tork. Efter två dagar kom displayerna tillbaks och efter fyra dagar började spegeln reagera när jag trycker av (och AF:en fungerar också). Kameran känner även av minneskortet eftersom den talar om hur många bilder som är kvar att fota.

MEN, spegeln fungerar inte som den ska och det blir inga bilder.

När jag trycker av öppnas spegeln men den stänger inte, det står ERR på displayen. När jag trycker en gång till stängs spegeln. Dessutom är "rullgardinen" som skyddar sensorn hela tiden stängd, enda gången när den är öppen är när jag använder spegellåset.

Jag behöver lite råd;
Är det dags att ge upp mina försök att rädda kameran?
Ska jag vara kool och vänta lite till innan jag ger upp?
Kan det vara lönt att lämna in kameran för lagning eller är det billigare att köpa en begagnad D70?
Finns det något annat att göra?

Tacksam för svar!
 
Jag tror att det största felet du gjorde var att hänga den på tork! Jag tror inte att det är ekonomiskt lönsamt att lämna in den för reparation.
Jag tror att eftersom den hängt på tork så har luften/syret kunnat komma år ordentligt varvid mycket i kameran har rostat/ärgat.
Jag tror att du i stället skulle tagit ur batteriet och minneskortet som du gjorde, och sedan sköljt ur kameran ordentligt med färskvatten. Framförallt om det var saltvatten den badade i.
Sedan skulle du lagt kameran i en hink med färskvatten (!) och snarast transporterat den till verkstad. Jag tror att möjligheterna att rädda den då hade varit mycket större än vad de troligen är nu!
 
vaktmästaren skrev:

Sedan skulle du lagt kameran i en hink med färskvatten (!) och snarast transporterat den till verkstad. Jag tror att möjligheterna att rädda den då hade varit mycket större än vad de troligen är nu!

=)
 
haha ser framför mig någon som kommer in till sin fotoaffär med en hink vatten med en kamera i "Euhm jo det hände en liten olycka" :D

vaktmästaren skrev:
Jag tror att det största felet du gjorde var att hänga den på tork! Jag tror inte att det är ekonomiskt lönsamt att lämna in den för reparation.
Jag tror att eftersom den hängt på tork så har luften/syret kunnat komma år ordentligt varvid mycket i kameran har rostat/ärgat.
Jag tror att du i stället skulle tagit ur batteriet och minneskortet som du gjorde, och sedan sköljt ur kameran ordentligt med färskvatten. Framförallt om det var saltvatten den badade i.
Sedan skulle du lagt kameran i en hink med färskvatten (!) och snarast transporterat den till verkstad. Jag tror att möjligheterna att rädda den då hade varit mycket större än vad de troligen är nu!
 
vaktmästaren skrev:
Jag tror att det största felet du gjorde var att hänga den på tork! Jag tror inte att det är ekonomiskt lönsamt att lämna in den för reparation.
Jag tror att eftersom den hängt på tork så har luften/syret kunnat komma år ordentligt varvid mycket i kameran har rostat/ärgat.
Jag tror att du i stället skulle tagit ur batteriet och minneskortet som du gjorde, och sedan sköljt ur kameran ordentligt med färskvatten. Framförallt om det var saltvatten den badade i.
Sedan skulle du lagt kameran i en hink med färskvatten (!) och snarast transporterat den till verkstad. Jag tror att möjligheterna att rädda den då hade varit mycket större än vad de troligen är nu!

Allvarligt?
Det var för övrigt vanligt insjövatten jag badade kameran i.
Kameran får nog ligga på tork ett tag till medan jag letar en begagnad D70 eller D80. Det svider men det lär nog bli inköp av ett nytt hus.

Om ingen har någon revolutionerande idé?
 
peter1969 skrev:
Allvarligt?
Det var för övrigt vanligt insjövatten jag badade kameran i.
Kameran får nog ligga på tork ett tag till medan jag letar en begagnad D70 eller D80. Det svider men det lär nog bli inköp av ett nytt hus.

Om ingen har någon revolutionerande idé?
Ja, jag menar allvar!
Bakgrunden till mitt resonemang är följande:
För många år sedan deltog jag i något som hette Leicaskolan och som gick av stapeln i Storhogna och det hela arrangerades av dåvarande Brandt Optik. En deltagare där frågade om just det: vad gör jag om jag tappar kameran i vattnet?
Jo, för det första om det gäller kamera med film, tag ut filmen omedelbart och få den framkallad! Gör sedan som jag beskrev tidigare.
Varför lägga kameran i vatten?
Jo, metall och elektronik som legat i vatten och som sedan utsätts för syre=luft börjar mycket snart att rosta eller ärga. Mycket snart i detta fall är mindre än timmar!
Om kameran däremot förvaras i vatten så kommer luften/syret inte åt den och rostangreppen tar mycket längre tid på sig att börja. Visst, det finns syre även i vattnet, men inte tillnärmelsevis lika mycket som luften. Om kameran förvaras länge i vatten så börjar den att rosta ändå, men det tar som sagt längre tid. Denna tid KAN vara avgörande för om en verkstad skall lyckas reparera skadan eller inte.
 
SÅ man ska skicka in kameran i en plastpåse full med vatten till verkstaden?
 
Jag skulle rekommendera att du ringer Nikon i Stockholm och fråga! Skicka kameran dit kan inte kosta mer som kanske 150 SEK som postpaket, plus avgift för kostnadsförslag, men kanske gå någonting gå att rädda?! Elektroniken är torligen "alive", men kanske det är bara ett små problem med spegelmekaniken?

Du kan fortfarende tå lika bra bilder med en D70 som med en D80/D200/D300..., så varför inte försöka fixa den? Kommer i säkert billigare som en begagnat D80 som kosta kanske 5000 just nu!

Tyvärr bor du för långt norrut för att bara springa in på Nikon i Solna, som jag bruka göra. Normal är folk där mycket hjälpfult!

Hur som helst, lycka till!
 
det man måste hur som göra är att rengöra sensorn, vaten lämnar ju ofta spår eftersig, och sensorn är ju statiskt så kan tänka mig det blir lite spår av vatnet eller annat skräp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.