Melmis
Aktiv medlem
Jag har innan redigerat mina bilder i Bridge & ev lite extra piff i Photoshop.
Nu har jag provat Lightroom & tycker det funkar bra.
MEN ett problem har jag & jag fattar inte hur jag ska göra.....
Förut redigerade jag mina högupplösta bilder i Bridge & sparade dem som jpeg.
Ut till kund skickar jag både en mapp med högupplösta bilder & en med lågupplösta bilder.
Dem lågupplösta bilderna förminskar jag i image processor i Bridge eller i Photoshop. Och det har alltid funkat bra då det hela tiden har varit jpeg.
MEN nu när jag har redigerat i Lightroom & för över dem till Photoshop & sparar vill dem spara i tiff, men jag ändrar till jpeg.
När jag sen vill förminska till lågupplösta bilder blir färgerna annorlunda.
Detta har ju säkert att göra med tiff & jpeg kan jag tänka mig. Men varför blir inte de högupplösta bilderna som jag ändrar till jpeg annan färg?
Är det bättre att skicka tiff bilder till kund. Går de att hantera lika lätt. Tex skicka in & framkalla.
Nu har det liksom kört ihop sig här då jag alltid använt mig av raw & jpeg....
Skickar med en länk hur det ser ut när jag ska spara på photoshop & ändra från jpeg till tiff
Nu har jag provat Lightroom & tycker det funkar bra.
MEN ett problem har jag & jag fattar inte hur jag ska göra.....
Förut redigerade jag mina högupplösta bilder i Bridge & sparade dem som jpeg.
Ut till kund skickar jag både en mapp med högupplösta bilder & en med lågupplösta bilder.
Dem lågupplösta bilderna förminskar jag i image processor i Bridge eller i Photoshop. Och det har alltid funkat bra då det hela tiden har varit jpeg.
MEN nu när jag har redigerat i Lightroom & för över dem till Photoshop & sparar vill dem spara i tiff, men jag ändrar till jpeg.
När jag sen vill förminska till lågupplösta bilder blir färgerna annorlunda.
Detta har ju säkert att göra med tiff & jpeg kan jag tänka mig. Men varför blir inte de högupplösta bilderna som jag ändrar till jpeg annan färg?
Är det bättre att skicka tiff bilder till kund. Går de att hantera lika lätt. Tex skicka in & framkalla.
Nu har det liksom kört ihop sig här då jag alltid använt mig av raw & jpeg....
Skickar med en länk hur det ser ut när jag ska spara på photoshop & ändra från jpeg till tiff