Annons

HJÄLP med MINNESKORT till en CANON EOS 7D!!

Produkter
(logga in för att koppla)

I.Rossolini

Avslutat medlemskap
Vad bör man ha för hastig på minneskortet för att både fotografering samt filmningen ska flyta på?
Många tycker att ju snabbare o dyrare desto bättre, men frågan är var man drar gränsen ?

Tack för era svar!
 
Filmningen tror jag inte är något problem, men plåtar man intensivt (t ex sport) kan det vara bra med ett kort som tömmer bufferten så snabbt som möjligt. Ett 16 gig Sandisk Extreme kostar en knapp tusenlapp, motsvarande Extreme Pro kostar dubbelt så mycket. Det senare är visserligen något snabbare i 7D, men personligen tycker jag inte att det är värt prisskillnaden.
 
Precis, de 16gb Extreme korten som finns för runt 900kr funkar himla fint med 7D. Jag kör själv med ett sånt och kan fota 8fps jpeg och raw snabbt som sjutton samt filma utan problem i alla upplösningar.

/ Magnus
 
Vad bör man ha för hastig på minneskortet för att både fotografering samt filmningen ska flyta på?
Många tycker att ju snabbare o dyrare desto bättre, men frågan är var man drar gränsen ?

Tack för era svar!

Jag använder kort med en hastighet på 45MB per sekund och det tillåter full-hd-filmning med 60 bilder per sekund.
 
Det gör det nog, men det klarar inte kameran av, så det är overkill.

Man klarar sig med 10 MB/s för att filma. Fotografera ställer högre krav. En 7D spyr ur sig runt 250 MB/s när man pangar på med RAW och jpeg för fullt, och det klarar inte kameran att skriva till något kort. Men ett snabbare kort gör att bufferten töms fortare, så man blir kvickare redo för en ny salva.
 
Vad bör man ha för hastig på minneskortet för att både fotografering samt filmningen ska flyta på?
Många tycker att ju snabbare o dyrare desto bättre, men frågan är var man drar gränsen ?

Tack för era svar!

Javisst är Scandisk Extreme-III bra, men lite för dyr. Köp istället Transcend Class 10, den har bara någon procent långsammare skrivtid än Scandisk class 10.
Du kan exempelvis köpa det hos CDON.com för under 500 kr för 16 GB.
Motsvarande Sandisk kostar ca det dubbla.
Om du inte tänker filma alltför länge så räcker 8 GB.
Men filmar du mycket så behövs det plats. Full HD inspelningen kräver 330 MB/ minut, dvs du kan filma i 40 minuter på 14 GB, och sedan har du 2-3 GB för par hundra stillbilder.

Även om du fotar RAW+L-Jpeg så tar det inte mer än 35-40 Mb/ bild.
Så du klarar dig rätt bra med 16GB.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.