Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

**HJÄLP** mattskiva lossnade på mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Mattskivan på min mk II har lossnat (gissar att det är den) - har letat här i forumet men inte hittat någon bra instruktion om hur man sätter tillbaka den. Jag förstår att man kan göra det själv? Kan något bli "fel".
Är det någon som har en länk till någon bra instruktion för detta ????

Jag har lite panik eftersom jag behöver min kamera mycket denna vecka.

Tack på förhand.

//Therese

http://www.focusingscreen.com/work/5d2en.htm

Den är gjord för att enkelt kunna bytas till andra typer, men var försiktig. Ta helst inte på den med fingrarna. Om den legat och skramlat omkring och slagit mot spegeln vågar jag inte ens tänka på vad som kan ha hänt. Har man otur kan både spegel och skiva vara förstörda men vi hoppas på det bästa...

Var försiktig när du rör på mattskivan, så att du inte får märken eller repor på den då mattskivan är ömtålig. Helst skall du använda den "tång" som medföljer när man köper en alternativ mattskiva.

Var försiktig när du rör på mattskivan, så att du inte får märken eller repor på den då mattskivan är ömtålig. Helst skall du använda den "tång" som medföljer när man köper en alternativ mattskiva.

Har ju ingen tång eller andra reservdelar då den lossnade bara....några tips på vad man kan använda istället?

Kan eller bör man torka av/blåsa av den med något? Eller ska man bara hoppas att det inte blivit vare sig repor eller smuts på den?

http://www.focusingscreen.com/work/5d2en.htm

Den är gjord för att enkelt kunna bytas till andra typer, men var försiktig. Ta helst inte på den med fingrarna. Om den legat och skramlat omkring och slagit mot spegeln vågar jag inte ens tänka på vad som kan ha hänt. Har man otur kan både spegel och skiva vara förstörda men vi hoppas på det bästa...

men åhhh - säg inte så.....men jag tror inte den har hunnit skramla runt något....

Har ju ingen tång eller andra reservdelar då den lossnade bara....några tips på vad man kan använda istället?

Kan eller bör man torka av/blåsa av den med något? Eller ska man bara hoppas att det inte blivit vare sig repor eller smuts på den?

Du kan använda en vanlig pincett. Men var noga att bara ta i den lilla knoppen som är till för det. Se i instruktionen. Som för övrigt beskriver alla försiktighetsåtgärder också

Petter ...

Repor är inget att göra åt men det kan man nog leva med ett tag. Det är ju bara att de syns i sökaren. Det bör också gå att göra ren den med vanligt diskmedel och ljummet vatten om den blivit smutsig. Försök inte med något rengöringsmedel eller nåt annat bara. Förr var de av glas men nu är visst en del av plast som repas lättare.
Om den blir alltför dålig går det ju att köpa en ny så småningom men de är ganska dyra.
Försök inte nudda spegeln bara. Ytan på den ska man vara riktigt rädd om.

Det är bara att lägga skivan i plåtramen och trycka upp alltsammmans med en pincett e.dyl mot taket tills det klickar i läge.

Tack snälla ni - nu känner jag mig lite lugnare - ska ge mig på detta i eftermiddag.....

Det gick vägen - :)) tack igen för hjälpen och för bevarandet av mitt mentala tillstånd - det var nära i går att jag flippade ur totalt - trodde att kameran var trasig ....

Hände mig idag...skulle ta en bild men det såg mysko ut i sökaren...det var mattskivan som ramlat ner i huset...luckan var öppen...så jag pilkade tillbaka den försiktigt och låste med "flärpen"...jag begriper inte hur den kunnat lossa...vid optikbyte...?

En EOS 5D MK II....

Nu är jag med i Canon CPN så jag ringer och frågar om de vill ha in kameran...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar