ANNONS
Annons

HJÄLP!! köpa nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Hejsan!!

Jag är ett klick ifrån att köpa mig ett objektiv men jag vet inte vilket jag skall välja ute på marknaden.

har nu en Canon USM 70-200L IS

Men nu skall jag köpa en zoom typ 400 eller mer.

Har tänkt mig detta obejktiv då prislappen är mer rimlig än på 4,0 och 2,8 är som bara att glömma för mig.

Canon EF 400/5,6 L USM

Men sen så finns de ju massa andra zoomar som ligger i en liknande prisklass och som har ett snäpp större bländare,

Å då är det denna jag sett

Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM

Så nu är min fråga. Vilket skall jag välja?

fasta objektiv skall ju vara skarpare vad ja hört men eftersom de ofta kan bli dåligt ljus då jag mest fotar vilda djur så kanske jag får skarpare bilder med den andra då jag har både IS och lite högre bländare.

Blir inte klok. En sak vet ja att ja måste ha ett objektiv med lite mer brännvid :/

Finns det andra objektiv som ni kan rekommendera?

Tack på förhand / Andreas

På 400 mm är största bländaren precis densamma på 400/5,6 och 100-400:at. På kortare brännvidder är den något större på 100-400, men då är det ju äpplen och päron. IS är förstås användbart på långra brännvidder om du tänker handhålla objektivet.

Telezoomar brukar vara som svagast på längsta brännvidden, men vad det gör för skillnad på de två objektiven du tar upp låter jag vara osagt.

Hejsan! Tack för din hjälp jaha så det är så det funkar när det står 4,5-5,6. Sigma objektiven har du någon koll på dem? Såg dem låg i lite bättre pris ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar