Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP ! - Inställning wacombräda

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

Bytte för ett tag sedan datasystem och med den nya datorn fungerar ej min wacombräda som innan. Förr var skärmen och brädans yta densamma. Där jag satt ner pennan, där var jag på skärmen. Så är det inte nu utan nu fungerar pennan mer som en mus vilket är mycket svårjobbat med omtag för att nå ända ut i hörnen osv...

skulle vara mycket tacksam för om någon kunde tipsa mig om hur jag ställer ordning på detta ...

PC - Windows - PS 4 ext är förutsättningarna

tack på förhand

Fredrik

Gå in kontrollpanelens inställningar för ritbrädan och pennan. Väl där inne borde du kunna ställa om "Tracking" från "Mouse mode" till "Pen mode". Jag förutsätter att du har hyffsat ny drivrutin. Pga att jag inte vet vilken version av windows och vilket språk så är det svårt att ge mer exakt beskrivning av hur du ska gå till väga. Hoppas det löser sig :)

Har du inte installerat någon SW för brädan?
Kontrollpanelen borde innehålla egenskaper för plattan.

I Wacoms kontrollpanel (inställningsprogram som man startar från startmenyn) så kan man, om man först klickar på "Grip pen" och sedan på fliken "mapping" välja Mode:pen eller Mode:Mouse. Detta gäller Intous 3 på Vista 32-bitars med senaste wacom-drivisarna.

Capture_021.jpg

Har du tittat i produktmanualen? Jag har en enklare Wacombräda med annan SW. Tittade som hastigast i manualen för Intous 4 och där nämns hur pekytan mappas mot skärmen. Kan det inte blivit något "fel" där?

Vet inte om detta är relevant just nu, men vill dela med mig av mina erfarenheter med min Wacombräda.

Jag har en Bamboo och efter jag installerade om Windows XP tyckte jag den betedde sig som en mus och inte mappade skärmen ordentligt, kollade förstås i kontrollpanelen men hittade ingen inställning för det.

Efter ominstallationen hade jag också problem med att datorn plötsligt startade om, efter mycket om och men kunde jag relatera det till ritbrädan. Jag hade satt in extra USB-kontakter där den nu var anslutan, flyttade den till en port jag använt tidigare, och nu går den utan problem. Den nya USB-porten kunde inte leverera tillräckligt med ström!!

Nu beter den sig precis som förut och den mappar skärmen som den ska, jag bara bytte USB-port !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar