Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP Önskas!!

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Helmersson

Aktiv medlem
Hej Hej!

Är ganska ny inom det här området, har tidigare haft vanliga "enkla" systemkameror, men känner nu att jag vill skaffa nåt ordentligt.

Det är alltså en digital systemkamera som jag är ute efter, har tittat på Canon och Nikon i första hand, men jag vet ju inte vad de är jag ska ha egentligen!?

Jag är intresserad av natur o jakt så de är mest i skogen jag håller till med kameran.

Har väl satt en "maxgräns" till 10.000Skr för ett begagnat hus.

Någon som vill hjälpa mig eller kanske t.o.m har något till salu?

Ps: Vill ha rejäla grejjor!


Med vänlig hälsning / Henric
 
Hej!

Mina "enkla" systemkameror (Om man nu kan säga så!?) har varit en gammal Olympus, minns ej vad den hette, men den tog riktigt fina kort, numera har min bror den i Usa.
Den andra kameran var en Nikon N75 som fungerade helt utmärkt!


Men nu vill jag ha digitalt.. Tacksam för all hjälp jag kan få!


Fotar som sagt mest i skog o natur, men det blir ju naturligtvis även blandad fotografering!

Mvh Henric
 
Bäst just nu, i den prisklass du indikerat, är Olympus E-510. Efter den kommer ingenting o sen kommer Pentax K10D. Det är lätt att välja digital systemkamera idag.
 
HDFS) (KGS skrev:
Bäst just nu, i den prisklass du indikerat, är Olympus E-510. Efter den kommer ingenting o sen kommer Pentax K10D. Det är lätt att välja digital systemkamera idag.
Efter att ha läst specifikationerna är jag inte direkt imponerad av E-510. Varför skulle den vara bäst?
 
Du säger du vill ha en robust kamera och jag tolkar dig så att du behöver en vädertätad abetshäst som tål hårda tag. En beggad Nikon D200 skulle du kunna få för 10 lappar. I skogen där man råkar ut för alla sorters väder med mera skall du inte ha någon leksaksplastkamera.
 
Tack så mycket för era svar!

Ska kolla lite o se vad jag kan hitta!

Nikon D200 verkar vettigt, vill gärna att grejjerna håller någorlunda bra.




Ska titta salutorget som finns på denna sida

Mvh Henric
 
Jag tycker att Pentax K10D är en bra kamera. Den har alla moderna finesser såsom skakreducering och dammborttagning. Den är dessutom vädertätad. Jag tycker den känns rejäl i handen.

Sedan tycker jag att man kan strunta i Damoors lösryckta uttalanden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.