Annons

Hittat "gamla" filmrullar - vart framkallar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

piii wiii

Ny medlem
Hej!

Har hittat flera "gamla" rullar som jag tänkt framkalla. Har hittat ställen för framkallning av 135-film, Fujifilm b la. Saken är den att 3 av de rullar jag hittade är från en kompaktkamera av ett annat slag än vad jag normala fall använda back in the day; tog bara några rullar totalt med denna, men det vore ändå roligt att framkalla dom.
Filmtypen på dessa är "Fujicolor - Super HG". Behöver man hitta något speciellt ställe för dessa eller går det bra att kasta med dom i fotopåsen man beställer från företaget man beslutat sig att använda sig av för framkallningen? Alltså, kan vem som helst framkalla dessa?

p.s Det är en rulle av detta slag
d.s

Tacksam för svar!

mvh

Peter

Det är ju samma kemikalier som vanlig färgfilm, så i princip så borde det väl gå.

Filmdosan såg ju lite speciell ut dock. Framkallar man det manuellt så är det ju inte svårare än med en vanlig filmrulle, eventuellt att man måste öppna upp behållaren för hand med en tång eller liknande innan man laddar själva filmen.

Nu är det nog inte så många som gör sånt manuellt vid färgframkallning, utan de flesta brukar väl använda någon form av maskin?

Är du en riktig entusiast så köper du ett C-41 kemikaliekitt från http://www.photax.se och gör det själv. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar