Annons

Hittar inte extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag ska byta hårddisk i en Dell Latitude 800, men innan jag lyfter ut den vill jag kopiera allt som ska sparas och sedan läggas tillbaka på den större hårddisken. Jag har en externa Maxtor OneTouch 250 GB med FW och USB2 ( normalt ansluten med FW till en Mac Pro ) som jag rensat och tänkte använda.

Problemet är bara att XP inte vill veta av den, vare sig om jag först formatterar om den till FAT, eller tar den direkt från Macen ( formatterad som HFS+ ). Datorn kände av att jag anslöt den första gången och kvitterade "Klar att användas", men den dök inte upp i Utforskaren. Ansluter jag den HFS+-formatterad, kvitterar inte XP dess existens och den dyker inte upp i Utforskaren heller.

Vad sjutton gör jag för fel?
 
Ytterst banalt: Min PC hittar ibland inte scanner eller annat anslutet via USB men byter man bara portar så dyker de upp...
 
Jo - det var min första åtgärd - ta bort den från USB-hubben, satte den direkt i porten. Nix.

Bytte port - nix. Däremot "hittar den" musen när jag byter plats med disken.
 
fick du igång den?

Vid ett tillfälle fick jag gå in via kontrollpanelen, klicka på administrationsverktyg, vidare till datorhantering.
Väl där fick jag pula med alla inställningar för att den skulle vilja veta av hårddisken.

Det funkade för mig :)
 
Har varit ute för liknande problem men med lite knappande i Daniel Andersson stil så fixade det sig.

Som jag hörde en tidigare arbetskamrat sade: "Datorer tycks leva sitt eget liv!"
 
Enda stället jag hittar den i är i enhetshanteraren - USB masslagringsenhet. Där finns det en OneTouch, vilket är Maxtor disken så vitt jag kan förstå.

NB - jag är inbiten Mac-användare och vet ganska lite om "den andra sidans" datorer. Av socioekonomiska skäl ( jag vill gärna fortsätta sova i dubbelsängen ), måste jag ibland idka handpåläggning på Dellen, trots att jag enegtligen inte vet HUR jag ska göra. Det räcker bevisligen inte med att veta VAD jag vill göra.
 
Nja - om Du läser noggrannare i tråden Daniel, så har jag försökt med att formatera om den till FAT - no cigar. Jag har återformaterat den på Mac till HFS+, för att PCn ska revoltera och vilja formatera om den till FAT - no cigar.

Det kan ju bara inte vara så att en formatering av en dårddisk i Mac "infekterar" den så att PC aldrig mer vill veta av den. Jag har hoppat mellan systemen med HD tidigare och det har aldrig varit några problem. T.o.m. denna disk har bytt plats förut, UA.
 
no cigar , haha

Tja, det brukar lösa sig om man kollar lite forum och liknande, brukar ta tid men men...

vet faktiskt inte vad som ska göras, hoppas du får igång hd så det kan bli en fredagscegar.

En radikal lösning vore att plocka den ur kabinettet och köra in den i lådan, jag förmodar att det är en sata-hårdisk eftersom den är på 500 gb.
En annan är att ominstallera drivrutinerna till usb ingångarna.

Förmodar att du varit inne i diskhanteraren redan :)

Långfredan rullar vidare...
 
ibland kan drivrutiner från tillverkarna få det att funka. (även om xp ska hitta den automatiskt) Du kan ju kolla tillverkarens hemsida...
 
Daniel - jag uppskattar att Du tar Dig tid - men läs vad jag skriver; 250 GB inte 500. Det är en Maxtor OneTouch extern HD = 3,5' IDE, den disken går inte att få in i en Dell Latitude vars bay är gjord för 2,5'.
 
Ok, har du försökt googla på problemen du stött på?
Har du prövat om det berodde på att den var i din mac ? Har du kollat om den dyker upp i diskhanteraren?
Har du kollat på tillverkarens hemsida? Drivisar etc?
Har du testat att ominstallera usb-portarna?

Vad har du testat förutom att starta om datorn och byta ingång?

Kan ju inte utesluta att den är defekt heller. Sånt händer, har hänt mig ett par ggr med ett lacie-kabinett.

Lycka till.
 
Jag har många gånger fått väldigt kvalificerad hjälp på http://eforum.idg.se/ när jag haft datorproblem av olika slag. Ett tips kan vara att dels söka i forum där och om du inte hittar nåt ställa en fråga.

Många av dem som håller till där är både extremt hjälpsamma och d:eek: kunniga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.