Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittade farfars kameror i källaren.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, en full som filmen matas från och en tom som tar emot den. Eftersom en kassett alltid gick till labbet så är det nog inte många som har två idag. Det skulle vara om man framkallade själv på den tiden. Jag undrar verkligen om det går att få tag i färdigladdad film. Laddar man själv måste det ske i mörker naturligtvis och sen kan nog ändå ingen kopiera. Så det blir att göra själv det också.

Om det är 620-film till Brownien så ska det visst gå att fila till en 120-spole. Mer mörkrumsslöjd.

Satsa på Rolleicorden! Den finns det film till.

Per

Hannes Eklund (Hannese) skrev:[/i]Jag skulle vilja veta mer av någon som faktiskt håller på med mellanformat. Fungerar det alls om man inte har tillgång till labb hemma?
Visst, det är bara att lämna in filmerna.
Blir det inte dyrt med film och framkallning?
Jo, marginalkostnaden per bild blir otroligt mycket per bild. En 120-film kostar väl upp till 65:- per rulle beroende på typ av film/inköpsställe. Framkallning kanske en 40:- per rulle.
Det är ju en väldig procedur för att få fram bilder..
Nejdå.

/Andreas

Kopieringen då? Kan man låta labbet sköta det också?

Vilket labb ska man vända sig till? Bra service/Priser?

För framkallning av dia (E6) använder jag RP-Fotolabb i Göteborg. S/V framkallar jag själv. Sedan scannar jag och skriver ut hemma.

Vem som kan kopiera komersiellt nuförtiden har jag ingen aning om. Men Crimson mfl kan väl scanna och skriva ut om du vill lämna bort det.

/Andreas

Hannese skrev:
Jag skulle vilja veta mer av någon som faktiskt håller på med mellanformat. Fungerar det alls om man inte har tillgång till labb hemma?
Att framkalla sv-film hemma kräver ju inte sådär jättemycket investeringar.

Mina färgrullar låter jag entimmaslabbet framkalla, sen skannar jag negativen och jobbar i datorn. Vill jag ha ut större bilder än min A4-skrivare klarar tar jag med jpg-filen till entimmaslabbet igen.

Det är ju en väldig procedur för att få fram bilder..
Om man jämför med digitalt knäppande, ja. Men ju mer procedur, desto mer som är roligt. (Till en viss gräns kanske.)

Ja, precis. Jag har framkallat och kopierat s/v i skolan, men där fanns allt. Framkallningsvätskor, mörkrum, våtrum, kopiatorer etc. Att fixa likande hemma är inget alternativ.

Lite nyfiken på hur "arbetsflödet" ser ut om jag framkallar hos ex Crimson (verkade billigt) och sedan scannade dessa. Hur blir kvalitén? Vad kostar en sådan scnanner?

Har ingen skrivare hemma, så det blir tillbaks till affären igen för att få bilderna på papper. Detta kommer jag nog inte utnyttja så mycket dock, ett fåtal blir väl förstoringar, resten får ligga i datorn.

Hur gör man rent tekniskt för att sätta in/byta en rulle 120-film i Rolleicorden? Fanns en knapphändig beskrivning i manualen, är det mörkrum som gäller?

Hannese skrev:
...
Hur gör man rent tekniskt för att sätta in/byta en rulle 120-film i Rolleicorden? Fanns en knapphändig beskrivning i manualen, är det mörkrum som gäller?

Jag har visserligen en Yashica-Mat men den är ju en kopia av Rolleicorden. Jag antar att kameran är så ny att den har räkneverk och inte "titthål" på bakstycket. Det ser ut så på dina bilder.

Du behöver inget mörkrum

Sätt den tomma spolen på den plats där "det snurrar" när du vevar fram filmen. Riv av klisterremsan från rullen. Sätt filmen på den tomma platsen. Se till att pappret inte rullar upp sig. Fäst skyddspappret i tomspolens slits. Veva fram tills en pil på pappret står mitt för en markering i kamerahuset. Stäng och veva fram till första rutan!

OM det är "titthål" så stänger du bara bakstycket efter att ha satt fast filmen och drar fram tills du ser en etta.

När filmen är slut så finns det en klisterremsa där som du klistrar ihop skyddspappret med. Brukar vara illasmakande slick-klister...

Hannese skrev:
Ja, precis. Jag har framkallat och kopierat s/v i skolan, men där fanns allt. Framkallningsvätskor, mörkrum, våtrum, kopiatorer etc. Att fixa likande hemma är inget alternativ.

Lite nyfiken på hur "arbetsflödet" ser ut om jag framkallar hos ex Crimson (verkade billigt) och sedan scannade dessa. Hur blir kvalitén? Vad kostar en sådan scnanner?

Har ingen skrivare hemma, så det blir tillbaks till affären igen för att få bilderna på papper. Detta kommer jag nog inte utnyttja så mycket dock, ett fåtal blir väl förstoringar, resten får ligga i datorn.

Mellanformat blir betydligt bättre/är lättare att skanna eftersom negativet är så absurt stort. Jag har en Canon CanoScan 8400F som idag kostar ca. 2000 kr. Den skanar småbild, småbild i diaramar och mellanformat (skälvklart också vanligt papper upp till A4). Ett bra alternativ om man inte vill lägga ner jätte mycke pengar.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar