Annons

Hittade en Durst M 670 BW i soprummet

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLindewall

Aktiv medlem
Durst M 670 BW står det på den. Jag har aldrig använt en förstoringsapparat men nu fick jag ju ett läge att testa i varje fall. Läste någonstans att det går att förstora 6x6 negativ. Min fråga är konkret, kan jag förstora från mina RZ 6x7 negativ? Hoppas ni fattar vad jag menar...
Jo, apparaten "lyser", innebär det att den är funktionabel eller finns det andra pryttlar jag bör kolla?
 
670 i beteckningen betyder att den förstorar från upp till 6x7-negg, så det skall gå fint. Förmodligen är det dock olika kondensorlinser för olika format, så kolla upp vad du har för variant. Sen behöver du optik kring 100 mm också.

Klart bättre fynd än den förstoringsapparat jag hittade häromdagen, en Philips (!) helt i vit plast. Jag lät den ligga och tog optiken. Frågan är dock varför eftersom den hade den sunkigaste förstoringsoptik som någonsin skådats. Men din Durst är ju helt klart ett fynd, speciellt som du tänker använda den!
 
OK, tackar. Då är jag ett steg i rätt riktning.

Jag hittade dessutom på samma plats en urgammal Leitz, ser ut som en apparat typ den som skapade frankenstein. Supercool med träplatta och en sorts fristående ram till med skalor och div.
 
Ramen med skalor låter som en avmaskningsram. Den håller du fast papper med och skapar vita kanter med om du vill ha såna. En avmaskningsram kan vara riktigt dyr, om den är bra.

Leitzen var alltså en förstoringsapparat till? Gissar att det var typ en sån där med runt lamphus i skrynkellack med tanke på din beskrivning :) Jag hoppas du åtminstone tog optiken från den.
 
Jag tog upp den också. Står i hallen - och ja, med runt huvud och skrynkellack. Höll att missa den eftersom den hade en sammetshuva över... Ser helt OK ut.
 
Om det är vad jag tror borde du ta både optik och apparat, om den är funktionsduglig är det en ruggigt lättarbetat och smidig appart för 24x36 neg. Har du ännu mer tur sitter det en otroligt skarp optik i, om inte annat ta optiken och sälj den.

Leitzen alltså ...
 
Avmaskningsramen är rena museiföremålet. Leitz det oxå, med träplatta och infrästa skalor i metall. Och, som sagt helt OK. Någon måste ha kilat vidare i mitt hus - bor i en gammal kåk på Kungsholmen.
 
Blev lite nostalgisk så jag blev tvungen att googla lite, den apparat jag syftade på heter 1c, jag tyckte den var fantastisk att jobba med. Den ersattes senare av V35 som var bara så bra (tyckte jag i alla fall då).

Den du har hittat finner jag inga bilder på men den tillverkades tydligen fram till 1949 verkar det som.
 
Jo du har säkert läst rätt, det har funnits en 1a, här finns i alla fall lite info. Googla på bilder med sökordet focomat så hittar du diverse bilder.
 
PetFish skrev:
Jo du har säkert läst rätt, det har funnits en 1a, här finns i alla fall lite info. Googla på bilder med sökordet focomat så hittar du diverse bilder.

Tack för länken. Enligt vad jag kan utläsa av detta har jag hittat en Ia från 1937 med tillhörande maskeringsram. Fungerande "clamping device", har testat att sätta maskeringsramen på plattan och spänna fast den. Allt verkar vara i mycket bra skick. Ibland har man tur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.