ANNONS
Annons

Hitta tre fel med R3

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Framkallade min första Rollei R3, ISO 400 för några dagar sedan. Negativen blev väl inte riktigt vad jag förväntat mig. Kontrasten var det första jag reagerade på.
Till saken hör att jag varit inne på tillverkaren Macos hemsida och laddat ner en pdf med all nödvändig information. Bland annat säger Maco att man ska förväta filmen. När jag här på FS kollade vad förbadet hade för funktion kom jag fram till att det kanske inte var alldeles nödvändigt.
Och eftersom förbad ger längre framkallningstider tänkte jag att jag kunde korta från stipulerade 14 till 12 minuter.
Det gäller alltså framkallning med D76. Funderar på om jag gjorde fel där också eftersom bara D76 angavs, men jag körde på som vanligt med D76 1+1.

Min fråga är om alla tre felen är lika bidragande till slutresultatet, eller om man kan räkna bort exempelvis förvätningen som mindre betydande?

När jag skannade in negativet upptäckte jag att det också ser ut som om jag fotat in bland världens tjockaste täckning av fast telefoni, eller åtminstone en ovanligt tät plats av telefontrådar.
Vad kommer det sig av? Hänger det ihop med föregående fel?
Finns det något fungerande recept på framkallning av Rollei R3?

Edit: Dammfläckarna är det minsta problemet...

Bilagor

• r3test.jpg
    r3test.jpg
    81.8 KB · Visningar: 235
Senast ändrad:
Att förväta filmen menar några att man väcker filmen innan framkallaren kommer dit.

Nåja, somliga säger att eftersom filmen nu är mättat med vatten (förvätningen) så kommer inte framkallaren in ordentligt och man måste framkalla längre.
Andra menar att eftersom filmen nu är förvätt så kommer framkallaren in direkt och verkar snabbare och då behövs kortare tid...

Ja, som du förstå finns det flera varianter på det hela och du får experimentera själv.

Angående dina ränder, finns dom inte i neget som du skannar så är det skannern som är orsaken till dom.
Eftersom dom verkar ligga i längsriktningen så är dom troligen mekaniskt skapade.

hasse lundberg skrev:
Ja, som du förstå finns det flera varianter på det hela och du får experimentera själv.

Okej, men då känns det som att jag kan stryka förvätningen ur processen. Kör aldrig med den annars.

Angående dina ränder, finns dom inte i neget som du skannar så är det skannern som är orsaken till dom.
Eftersom dom verkar ligga i längsriktningen så är dom troligen mekaniskt skapade.

Hade det bara varit en enstaka rand hade jag trott på mekaniken, men nu vet jag inte. Däremot har jag testat scannern med en annan film och då var det inget problem alls.

I informationen har det ju också framgått att filmen är gjord på en bas av polyester. Antar att det är till skillnad mot andra filmer som har andra plaster som bas. Vad betyder en polyesterbas för framkallningsprocessen? Finns det andra filmer som har samma bas?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar