Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta stulen bild

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Det är flera fall där folk hittat sin bild på en hemsida eller liknande, hur går det till egentligen? Är det en ren händelse att ni ser era bilder? Eller skulle man kunna hitta sin egen bild?

Sök på origialnamnet - många ändrar inte ens det. Lite chansningar. Har du en fin bild på en isbjörn så tar det inte många minuter att kolla av. Det piggar upp hjärnan att leka detektiv med kreativ sökning på sökmotorerer

kontaktnät Inom mina fackämnen bevakar jag hela tiden och har bevakning via pressökningar så nya sidor har man rätt bra koll på där. Det är de nya som ska bevakas.
Via Sunet ex ser man också nya sidor.fast då blir det manuelljobb

Har hittat vid fyra tillfällen totalt och då är jag knappt aktiv ens som amatörfotare. Vore man bra dessutom - Terje eller något - så finns nog massor av små kopior att faktuera därute
.

Originalnamnet...finns det ???

Hej !
Jag kollade på mina bilder och om man sparar ner bilderna från Fotosidan så har ju exempelvis min bild Svampen bytt namn till 5a0b0404dc876a5b7f88b2cff7876f04
Hur gör man då ???

Jag har provat lite smått men hittar inte ens mina egna bilder på min hemsida, försökte på google, men det blir ingen träff ens om jag kränger dit filnamn och mitt namn (som står på sidan).

Stefan, jag tror att de bilder man sparar ner behåller namnet om de är på en hemsida, fotosidan är väl lite annorlunda kanske.

Re: Originalnamnet...finns det ???

Stefanity skrev:
Hej !
Jag kollade på mina bilder och om man sparar ner bilderna från Fotosidan så har ju exempelvis min bild Svampen bytt namn till 5a0b0404dc876a5b7f88b2cff7876f04
Hur gör man då ???
Man söker fortfarande på filnamnet, som i det här fallet inte är "svampen" utan "5a0b0404dc876a5b7f88b2cff7876f04".

Hej!
Jag fattar inte det här riktigt???=) Om jag söker på detta sätt borde det bli minst en träff, länkad till fotosidan? Det blir det inte - inga träffar?

Inte för att jag förväntar mig att ngn av mina bilder ska stjälas,(hehe) men är impad av er som faktiskt hittat era stulna bilder där ute i "cyberrymdens stora oändlighet"

MVH Romana

romhav skrev:
...Jag fattar inte det här riktigt???=) Om jag söker på detta sätt borde det bli minst en träff, länkad till fotosidan? Det blir det inte - inga träffar?...
För att du ska få träff så krävs det dels att Googlespindeln vet var den ska leta, dels att den som gjort sidan låter den leta där.

romhav skrev:
Hej!
Jag fattar inte det här riktigt???=) Om jag söker på detta sätt borde det bli minst en träff, länkad till fotosidan? Det blir det inte - inga träffar?

Inte för att jag förväntar mig att ngn av mina bilder ska stjälas,(hehe) men är impad av er som faktiskt hittat era stulna bilder där ute i "cyberrymdens stora oändlighet"

MVH Romana

Det bildnamnet slumpas förmodligen fram i din session i webbläsaren.
För mig heter filen 835297f23e8af9f84694712ab065d2a9.jpg

Bilden hämtas alltså av ett script när man klickar på den och får då ett nytt unikt filnamn för varje gång den visas.

Re: Originalnamnet...finns det ???

Stefanity skrev:
Hej !
Hur gör man då ???

Jag menade originalnamnet om man har bilden på egen webb etc.
Kollade din svampbild. Ingen kritik mot just din bild men dessa bilder kanske ligger mer i riskzonen www.pellinge.net eller
fridabjorklund.com/ sidor/flugsvamp.jpg etc etc.
Jag kan inte söka effektivt med min privata oerört osäkra anslutning. Men sök via sökmotor och sjävklara ord som flugsvamp - under bilder. Ta avancerad sökning också. Det finns en flik på google och andra för just bilder. Det går snabbt att skanna av. Ett så vanligt motiv finns det miljoner av, men att kolla lite grovt gör du på en kvart med effektiv anslutning

Sen är loggar från statistik något jag kollar rätt regelmässigt som en del i jobbet - inte för stölder - mer för att följa de strömmar som styr besök, varifrån det lagts länkar etc. Med vana ser men en hel del från statistikloggarna Lite obehagligt nästan för storebrorssamhället är nära.

Re: Re: Originalnamnet...finns det ???

Gatufoten skrev:
dessa bilder kanske ligger mer i riskzonen www.pellinge.net eller
fridabjorklund.com/ sidor/flugsvamp.jpg etc etc.
Aj, blev utkastad mitt i redigerandet. Menade att det finns en svampbild på pellinge.net för det avslöjar sökningen, men den syns inte direkt på länken. Man kan inte bara surfa och leta för det finns några miljoner sidor att leta på -minst sagt.
Fasen, jag är rejält handikappad på nätet av nissarna som dröjer med ny teleledning. Skulle jag skriva på FS från jobbdatorn ser andra det bums och då finge man förklara sig, detta appropå loggar.

ANNONS