Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta rätt makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjo93

Medlem
Hej

Jag har en Canon eos 550D med Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS objektiv. och jag har 2 saker jag behöver hjälp med.

1. Jag skulle vilja uppdatera min kamera med ett macro-objektiv men jag har ingen aning om vilket objektiv jag ska satsa på. Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Finns det någon där ute som kanske kan hjälpa mig i djungeln lite??

2. Jag känner en som har Nikkor 50/1.4G till sin nikon D60 och jag tycker det blir jätte bra bilder. Jag undrar då om det finns något som liknar Nikkor 50/1.4G till canon?

Snälla hjälp mig lite.
 
Objektivguiden

Hej

Jag har en Canon eos 550D med Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS objektiv. och jag har 2 saker jag behöver hjälp med.

1. Jag skulle vilja uppdatera min kamera med ett macro-objektiv men jag har ingen aning om vilket objektiv jag ska satsa på. Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Finns det någon där ute som kanske kan hjälpa mig i djungeln lite??

2. Jag känner en som har Nikkor 50/1.4G till sin nikon D60 och jag tycker det blir jätte bra bilder. Jag undrar då om det finns något som liknar Nikkor 50/1.4G till canon?

Snälla hjälp mig lite.

Hej,

Ett enkelt tips är att kolla lite på http://www.objektivguiden.se/ där du har många bra tips till just ditt ändamål. Man jagar hela tiden priser, med all rätt. Men om du frågar mig så är min åsikt att det är bättre att lägga lite pengar på bra objektiv istället för en kamera man inte utnyttjar till fullo. Fotosidans egna annonser brukar jag kolla in först av allt. :) (Billigast är macrofilter, close up filter) Dom funkar ok till enkla ändamål.

Lycka till! hälsningar från Janne
 
1. Alla rena makroobjektiv är bra, så du kan välja efter pris och brännvidd. Tamron 90/2.8 som rekommenderas ovan är ett bra val.

2. Det är troligen det korta skärpedjupet du gillar med Nikon 50/1.4. Det kan du få till din Canon också med samma brännvid och max bländare: Canon EF 50/1,4 USM, ca 3500:-. Om du inte behöver fullt så stor bländare kommer du undan med dryga 1000:- för Canon EF 50/1,8 II, som är lika skarpt. Även detta objektiv ger dig härligt kort skärpedjup.

Per.
 
När jag hade Canon (350D och 40D) så hade jag ett Canon EF-S 60mm macro. Det var ett trevligt och behändigt objektiv, alltså ganska kompakt och lätt att alltid ta med. Kostar lite drygt 4.000:- nytt
Men det finns massor av makroobjektiv.
Kolla på Scandinavian Photo och Cyberphoto. Där kan du välja att titta på objektiv för Canon och sedan välja makroobjektiv. Då kan du se att det finns objektiv från c:a 4.000:- till 15.000:-

Frågan om motsvarighet till Nikon 50/1,4
Ja, Canon har också ett 50mm/1,4 och det finns ett 50mm/1,4 från Sigma för Canon
 
Hej
Först tror jag behöver man bestämma sig för vilken brännvid man är intresserad av eller rättare sagt vad kommer man att fota. Dvs vill jag ha ett som är ung 50, 100 eller 150 mm
Insekter bäst med 100 eller 150 då de inte släpper en så nära

Min fru och jag använder till våra 550 & 7D objektiv runt 100 mm. Ett Canon EF 100/2,8L IS USM Macro och ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro

Canonobjektivet är kanske mer välbyggt med snabbare autofokus samt är något tystare men Tamron´s 90 mm är också mycket bra och vår slutsats är att det tar lika bra bilder men kostar hälften.
Hälsningar
//LGN
 
Varför inte välja ett Tokina AT-X 100/2,8, det ger minst lika bra bilder som det hyllade Tamron SP 90. Byggkvaliteten på Tokinaobjektivet lär vara mycket bra, en inte helt oväsentligt detalj.//Bert
 
Till din kamera skulle jag rekommendera Canon EF-S 60/2,8 mm macro. Mycket skarpt, behändigt och prisvärt. Fungerar även mycket bra för porträtt. Ett alternativ är EF 100/2,8L IS USM Macro. Lite bättre och vädertätat men dubbelt så dyrt. Sen kan man diskutera i det oändliga om 60 eller 100 mm är den bästa brännvidden för macro på en crop-kamera. Jag har provat båda och det finns för och nackdelar med båda alternativen.
 
Beror lite på vilka andra objektiv du har och hur du planerar att använda det för annat än macro.

Alla ljusstarka macron är mycket skarpa och bra även som porträttobjekt mm.

För ren macro rekommenderar jag lite längre brännvidd än 50 mm, för att arbetsavståndet blir så väldigt kort annars. Alltså, frontlinsen kommer extremt nära motivet vid stor förstoring så att man lätt petar till det man ska fotografera, skrämmer bort insekter och får svårt med ljussättning pga skuggning.

Bra och mycket prisvärda objektiv är Tamron 90/2,8 Sigma 70/2,8 Sigma 105/2,8 samt Sigma 150/2,8. Det sistnämnda gör att du får längre arbetsavstånd och samtidigt får ett mycket bra kortare tele för annan typ av foto.

De här objektiven kostar runt 3500 nya och 2500 begagnade. 150mm ett par tusen till.

Jag har Sigma 70 och det är ruskigt skarpt och fungerar mycket bra till annat också. Dock rätt fult och har en usel konstruktion för motljussskyddet, men ooptiskt är det i världsklass och mäter sig lätt med dedicerade original-primes för 15000. Lagom längd även för porträtt osv och trevligt komplement till standardzomen om man har en APS-C.

Om du läser specar och tittar på värden för minsta fokusavstånd, tänk på att det mäts från kamerasensorn till motivet, inte från objektivets frontlins. En del macron växer mycket i längd vid hög förstoring, så det är en faktor att räkna med.

För macro behövs mycket ljus och skärpedjupet blir väldigt kort och det är känsligt för skakningar. Satsa på att fotografera med trådlös blixt som du kan hålla nära motivet och som ger möjlighet till små bländare för ökat skärpedjup och frysning av rörelsen.

Det går också att enkelt bygga blixtstrutar som dirigerar ljuset från den inbyggda eller en extern blixt.
 
tack

tack för alla svar.

Jag börjar förstå vad jag ska titta på nu då jag letar objektiv och har även fått många bra alternativ att titta på.

Nu måste jag bara bestämma mig för vilket jag ska köpa och spara ihop pengarna

Tack än en gång

/Anette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.