Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta gömd data?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag har kommit över en jpg-fil som är en sak i thumbnail å en helt annan i "normal" storlek, dvs den är så pass redigerad att originalet ej längre finns där - men likväl syns det i thumbs! *?*

Så av ren nyfikenhet av att se vad som egentligen finns i originalet har jag letat efter ngt program som skulle kunna återbörda datan/layers till mig så jag kan få se vad som finns där, meeen ngt sånt program har jag inte lyckats hitta.

Helt uppenbart är ju att polisen och andra instanser har sådana program så de ska ju finnas ngnstans, men vad heter de??

Nyfikenheten ligger egentligen i att jpg-filer väl egentligen inte ska kunna ha layers, vilket denna tydeligen har iaf - jag vill lösa mysteriet!!

Hjälp!

Det som du ser i thumbnail kan vara den inbäddade thumbnailen som ibland finns i filer. Du kan ladda ner exiftool (http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/) och sedan köra programmet med

exiftool -b -ThumbnailImage image.jpg>thumbnail.jpg

vilken har följande effekt: Save thumbnail image from image.jpg to a file called thumbnail.jpg.

Hm en aning för invecklat för en icke överdrivet datakunnig person - CS3 förstår jag mig på men allt som kan härledas till DOS är för mig helt främmande.

Får igång programmet javisst och sen var de tvärstopp.

Jag vet inte om det är i utforskaren (om det är Windows du använder) eller i något redigeringsprogram som det är fel, men om det är utforskaren så kan det vara så enkelt att Windows av någon anledning inte har uppdaterat sin thumbnail. Dessa ligger sparade i en databasfil som heter thumbs.db och det händer ibland att den av någon anledning inte uppdateras trots att filen har redigerats. Den filen är dock inte tillgänglig för vanliga dödliga.

Det du kan testa att göra är att i utforskaren gå till Verktyg / Mappalternativ / Visning och klicka för "Cachelagra inte miniatyrer". Uppdatera fönstret och se om thumbnail ändrar sig.

Polisen - eller snarare SKL - och IT-säkerhetsfolk använder en uppsättning olika program när de utreder IT-brottslighet mm, men om du har problem med DOS så skulle jag inte rekommendera dem. Du hittar i alla fall en del på www.opensourceforensics.org .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar