ANNONS
Annons

Historien bakom bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag letar ofta runt på youtube efter fotografers bakomfilmer, tutorials mm.

Man kan man lära sig om den teknik de använder, få en del tips och annat matnyttigt. Alla jobbar ju på olika sätt och det finns inga exakta regler för hur man framställer bilder.

Men det jag inte hittade, var de som berättar om hur deras bild blev till. Vad var förutsättningarna, omständigheterna, när bilden togs?

Själv har jag fotograferat 20 år och gick igenom mitt mentala bildarkiv om jag kunde hitta några historier att dela med mig med. Berättelserna är mest på kul, men sanna så som jag uppfattade situationen. Det är inget skryt, snarare en inblick i hur jag jobbar och hur slumpen, envetenheten och turen gjort att jag fått ett resultat.

Ta gärna en titt in min vardag.

http://www.youtube.com/watch?v=J_rdCqisY2E

http://www.youtube.com/watch?v=YlPZD-RZQz4

http://www.youtube.com/watch?v=8DYRZbfbpps

Kom gärna med kritik om hur ni upplevde dessa klipp. Är jag helt ute å snurrar? Var det lärorikt på nåt sätt, kanske tom underhållande?
Talar jag otydligt eller med dialekt?

(Det ni nu får veta kan ni väl försöka bortse ifrån innan ni ser klippen. Jag har alltså filmat mig själv, videokameran står på ett stativ. Jag talar till ett lampstativ. Det är bara jag i rummet)

Jättekul och intressant att se och lyssna på!!

Och tack och lov pratar du med dialekt.

Jag letar ofta runt på youtube efter fotografers bakomfilmer, tutorials mm.

Man kan man lära sig om den teknik de använder, få en del tips och annat matnyttigt. Alla jobbar ju på olika sätt och det finns inga exakta regler för hur man framställer bilder.

Men det jag inte hittade, var de som berättar om hur deras bild blev till. Vad var förutsättningarna, omständigheterna, när bilden togs? ........................................

Jag fick boken "Fotografernas bästa bilder ... och hur de kom till del 2 i julklapp och den och del 1 är just svaret på dessa dina frågor och kanske det du söker. Böckerna har tydligen blivit en stor succe för de har uppenbarligen fyllt en del av det tomrum du just beskrivit.

Vill du kan du också surfa in på www.1x.com och kanske helst på http://www.1x.com/tutorials. Böckerna är en sammanställning av det du ser på siten och del 2 är uppbyggd efter en massa teman som jag inte sett på samma sätt på siten vid en snabb botanisering.

Dessa teman är Abstrakt, Action, Arkitektur, Barn, Dokumentär, Gatufoto, Konceptuell, Landskap, Makro, Montage, Människor, Natt, Natur och Porträtt. De täcker nog det mesta.

1x.com är en väldigt fin site så risken är stor att du och andra fastnar en bra stund där :).

Ha det och hoppas du uppskattar vad du ser lika mycket som jag gjorde.

/Stenis

Intressanta videos och alltid kul att se hur bilderna kommit till.

Själv brukar jag kika en del på Joe Mcnellys Deconstruction videos där han berättar hur han byggt upp ljuset i olika bilder.

Sök, joe mcnelly deconstruction, på YouTube.

Kul att se! Det kanske vore något att ta efter, intressant för både kunder och fotografkollegor att se kan jag tro. En liten tanke... Du bygger iofs upp en nyfikenhet av bilden i och med att man inte får se bilden helt innan filmsnutten nästan är klar och jag antar att det är det som är tanken. Personligen hade jag gillat att få ett snabbt inklipp av bilden i början. Typ 1sek kort där man får ana bilden i förväg. Då hade jag nog kunnat tillgodose mig mer av berättelsen. Nu vill jag nästan spola tillbaka och lyssna en gång till när jag väl sett bilden. Dom sista filmerna tjuvkollade jag faktiskt på bilden innan och sen lyssnade jag på din berättelse. Om jag tar efter dig (vilket jag kanske gör om du inte misstycker, för jag gillar idén) så kommer jag nog visa bilden ett ögonblick i början.

Bra initiativ och jag ser gärna fler fotografer göra såhär... Bra format på "intervjun" också där du pratar till en tänkt journalist eller dyl och inte direkt in i kameran. Det känns äkta på något sätt. Bra producerat!

John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar