Annons

Hippaste fotoyrket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Att säga att man är fotograf är som att säga att man jobbar med IT. Yrket är otroligt brett med massor av underavdelningar.
Jag har fått intrycket att vissa fotograf-yrken har mer status än andra. Modefotograf ligger väl ganska högt på listan?
Speciellt om man frågar icke-fotografer.

Vad anser ni vara det absolut mest statusfyllda fotografyrket just nu?
Och varför?
 
En del drar väl alla pressfotografer över en kam?
"Ni är papparazzis och gamar hela bunten!!"
Diana-olyckan, någon...?
Så hippheten är nog ganska låg hos vissa.

Annars stämmer det nog att modefotografer är "ballast".
 
Jag tror inte så många vanliga människor kan nämna namnet på en modefotograf, men säg den som inte vet vad Bingo Rimér håller på med ;) Å andra sidan så är det nog många som vet vem Mattias Klum är också, så det resonemanget faller kanske :)
 
Hippast? Ingen aning. Jag antar att strapatsrika mastodontexpeditioner á la Klum-på-Borneo står rätt högt i kurs bland naturfotointresserade...?

Men motsatsen då, vilket är det tråkigaste, mest intetsägande fotojobbet man kan tänka sig? Jag har fått för mig att museifotograf måste vara bland det mest trista. Ur fotosynvinkel alltså. Tänk er att köra reprofoto på en massa dammiga museiföremål dagarna i ända...host, host..:p

Finns här någon museifotograf som kan ta mig ur mina fördomar? :D
 
Finns här någon museifotograf som kan ta mig ur mina fördomar?
Det kan du ge dig 17 på!

Det hänger nog väldigt mycket på vilken typ av museum man jobbar på.
Jag jobbade på Arbetets Museum i Norrköping i två år. En del utställningar skulle dokumenteras, men jag försökte alltid få besökare med för att visa att museumet var välbesökt. En del avfotograferingar av gamla bilder var väl det enda som var lite trist, å andra sidan hände det sällan.
Tre utställningar fick jag göra!
Plåtade mycket miljöbilder i gamla industriområden.
Gjorde oxå många porträtt på folk i olika arbetsmiljöer.

Så jag trivdes!

Sen finns det väl olika grader av hipphet inom modeplåtningar.
Italienska Vouge vs. Ellos-katalogen....
 
Varför är modefoto så ballt då? Är det för att fotograferna får frottera sig med vackra kvinnor, månne?
Ja, sen är ju mode nåt som följer/skapar trender. Det är ju rätt hippt o syssla med sånt. Tror att alla yrken inom modebranshen ses som hippa.

Plåta skivomslag är väl oxå ansett som mega-ball.

Jag är å andra sidan för gammal för att bli impad på hippa människor, kändisar och annat löst folk.
 
modefotograf? hippaste fotografyrket? nä. jag tycker inte att modefotograf är något märkvärdigt. det är inget jag själv skulle kunna tänka mig att syssla med. det är för ytligt. men det faller ju en del i smaken förstås.

själv kan jag nog inte komma på något som skulle vara mer hippt än något annat inom foto...har nog inte tänkt i dom banorna öht.

bilder är ju bilder och tilltalar oss på olika sätt, sedan om det är lillemor-i-kassan-på-konsum eller steven meisel (som bl a fotade madonnas sexbok) som tagit bilden är mindre intressant ur yrkessynpunkt.
 
Jimsan skrev:
Att säga att man är fotograf är som att säga att man jobbar med IT. Yrket är otroligt brett med massor av underavdelningar.
Jag har fått intrycket att vissa fotograf-yrken har mer status än andra. Modefotograf ligger väl ganska högt på listan?
Speciellt om man frågar icke-fotografer.

Vad anser ni vara det absolut mest statusfyllda fotografyrket just nu?
Och varför?

Kan inte tänka mig något annat än att det skulle vara naturfotograf. Böckerna säljer som smör, almanackorna säljer som smör, vykorten säljer som smör, föredragen har jättestor publik. Naturfotograferna omsätter i särklass högst, och vi har den dyraste och mest omfattande utrustningen. Fast en samlad presskår tiger, så har det alltid egentligen varit så. Frågar man Svensson på gatan, tillhör naturfotograf drömyrket för VÄLDIGT många.

Eller har jag fått det hela om bakfoten?
 
Kan det vara så att den som har mest (och störst) utrustning när han dör vinner?
Det är ju lätt att bli imponerad av modefotografens lampor, blixmätare, studio överlag.
Eller naturfotografens stora objektiv och övriga utrustning.
Många här på forumet har ju stora prylsjukan, undertecknad inräknad. Anledningen till att man ser upp till dessa typer av fotografer kan vara att de använder en massa fräck utrustning.

Det är lite avundsjuka, tror jag.
 
Det är ju lätt att bli imponerad av modefotografens lampor, blixmätare, studio överlag.
Mjaaäää...Då har nog produkt- och reklamfotografer en större arsenal av grejer tror jag. Kolla bara Ikea-fotograferna, eller de som ljussätter Boeingplan....
Helmut Newton använder fortfarande Rolleiflex när han plåtar åt franska Vouge. Honom är jag impad av! Men inte för val av kamera, utan för att han i mina ögon är en briljant fotograf.
 
"Anledningen till att man ser upp till dessa typer av fotografer kan vara att de använder en massa fräck utrustning."

Jag tror nog anledningen till beundran ligger i kvalitén på bilderna..:)
 
Pressfotograf är kanske inte hippt i sig, men tänk vilken genomslagskraft de kan ha ibland.

Vem minns inte den svartvita bilden på en gammal tant som slår sin handväska i skallen på en nynazist
Årets bild nån gång i mitten på åttiotalet.

Vem minns fotografens mamn?
Nej just det.

Vill man som fotograf vara ett affischnamn eller vill man låta bilderna tala själva?
 
Re: Re: Hippaste fotoyrket?

Terje skrev:

Kan inte tänka mig något annat än att det skulle vara naturfotograf. Böckerna säljer som smör, almanackorna säljer som smör, vykorten säljer som smör, föredragen har jättestor publik. Naturfotograferna omsätter i särklass högst, och vi har den dyraste och mest omfattande utrustningen. Fast en samlad presskår tiger, så har det alltid egentligen varit så. Frågar man Svensson på gatan, tillhör naturfotograf drömyrket för VÄLDIGT många.

Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Vet inte om jag håller med dig Terje. Tycker i och för sig att diskussionen är lite bisarr men anser att det är pressfotografer som är det hippaste då det är de som tar de viktigaste bilderna. De bilder som lever och som det ständigt refereras till. T ex Che Guevara, Nixon på flygtrappan, Napalmtjejen från Vitenam e t c.
Dock gillar jag bilderna som naturfotograferna tar bäst, från Lennart till dig via Mattias eller något sådant.
 
Frågar man Svensson på gatan, tillhör naturfotograf drömyrket för VÄLDIGT många.
Jag tycker natur är läskigt;-) Fast dina bilder gillar jag!

Men så här är det:
Modefotografer: Hippa, kokain-snortande coola snubbar i Paris, Milano, New York.

Produktfotografer: Prylbögar.

Naturfotografer: Lika balla som fågelskådare.

Pressfotografer: Agressiva paparaziz. Gamar som lever på andras olycka.

I övrigt håller jag med Joker:

Tycker i och för sig att diskussionen är lite bisarr
 
Calle S(nok):

Tillhör du den första gruppen där? bland alla kokainsnortande snubbar ?

Prylbögar passar väl annars in i alla grupper... eller?
 
Tycker att naturfoto Šr hor... det Šr som att prostituera den stackars vackra solnedgŒngen...

Tidning? skitgšra...

mode? falskt

portrŠtt? trist...

editoriellt helt klart bŠst


Foto Šr nog inte hippt alls tycker jag... finns myyyycket bŠttre saker att gšra... trŠdgŒrds designer Šr vŠl hippt?

att ha ett snyggt bŠlte e hippt...
men foto? foto e lite b...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.