ANNONS
Annons

Himmlen

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla vänta

Hej snälla du! Sitter på modem och det tar ett par timmar. Jag tänker börja alldeles strax. Please!!!
Tack på förhand.
Tony
 
Tack!

Nu är det nedladdat. Nu återstår bara problemet; Vad gör jag nu? Var ska jag lägga filerna och hur använder jag dom. Jag är som du kanske förstår en idiot då det gäller PS. Om du har tid, någon gång under närmsta vecka, vore jag mer än ganska tacksam ifall du kunde berätta lite mer noggrant hur du bär dig åt för att framställa så pass avancerat retuch med, som du säger, enkla medel. Förklara gärna som du skulle förklara för en som aldrig arbetat med PS tidigare. Jag har sett mycket av dina utomordentliga kunskaper tidigare här på PS, men detta är något som jag känner att jag skulle vilja kunna. Har du ont om tid väntar jag gärna längre.

Det verkar som det är dags att lära sig användbara funktioner i PS nu. (Jag ju aldrig ens arbetat i flera lager tidigare utan bara arbetat i ett lager ifall det inte automatiskt blivit två lager vid t.ex. skuggfunktioner i PSP och liknande)

Vill bli 25% lika skicklig som du!
MVH Tony
(Smörade jag för mycket nu?)
 
jag har lagt penslarna i en mapp inte i, utan i anslutning till adobemappen där ps ligger.
sen har jag för mig att jag bara dragit penslarna till arbetsytan och ev. läst in dom när jag högerklickat i bilden med en standardpensel vald och klickat på pilen i en cirkel.
det kan ta ett tag att läsa in penslarna (antingen för att dom är stora eller för att dom inte ligger i ps-mappen) varje gång man högerklickar för att ändra storlek, men jag har sparat molnpenslarna så jag kan välja bort dom när jag är klar och hämta dom när jag behöver dom igen.

jag tar ner dom från servern nu.

ps.
man kan aldrig smöra för mycket... ;o)
ds.
 
Senast ändrad:
penslarna ligger uppe igen på allmän begäran.

att göra penslar är så lätt att det skulle bli en kort artikel.
det är egentligen bara att rita något eller ta en bild och markera det du vill ha som pensel.
det gäller att bilden/markeringen som ska bli pensel inte får bli allt för stor, det finns en maxgräns (som jag inte minns på rak arm).
när man har en önskad markering så väljer man redigera - definiera penselförinställning och döper den till nåt passande.
färdigt.
 
Täcka över

Jag har duplicerat lagret (i PS)och använt läget täcka över. Sen har jag målat på berget där det är blekt med en mörkare nyans av en färg, plockad från ett annat ställe på berget. Träden har jag gått över med Efterbelys-verktyget och minskat färgmättnaden på, då de blev blåa. Opaciteten på det nya lagret hamnade på ca 50%

MVH
 

Bilagor

  • berget[1]2.jpg
    berget[1]2.jpg
    48 KB · Visningar: 453
det skulle vara trevligt att se personerna i bilden lite tydligare.
det är dock rätt svårt. gör man ett kortare skärpedjup ser det bara konstigt ut eftersom det är en sån pass vidvinklig bild. dessutom blir det ett j*kla jobb att fixa en övertygande oskärpa.
satt å lekte lite med nivåer i olika justeringslager och tog i så jag kräktes. riktigt så mycket kanske man inte ska göra men nåt åt det hållet kanske?

på en lagerkopia mörkade jag ner bilden ordentligt med nivåer för att försöka få bort lite av överstrålningskänslan.
gjorde en lagermask och målade bort allt utom himlen och den del av berget och träden som skulle vara mörkare.
målade sen dit lite moln på himlen med molnpenslarna.
slarvade rätt rejält så det här kan göras mycket bättre.
men är det kanske åt rätt håll?
 

Bilagor

  • berget[1].jpg
    berget[1].jpg
    42.8 KB · Visningar: 447
fyrkantiga ögon har pixlat

och här är mitt förslag - det här är nog lite knäppare och inte fullt så effektivt som det förra förslaget. jag har kopierat lager och suddat bort det vita därefter har jag markerat området med urfrätt träd och grenparti - kopierat det till nytt lager - markera - markera omvänd och ta bort - sedan har jag justerat nivå till betydligt mörkare - duplickerat lager för att få mer tyngd - lagt ihop alla lager utom det understa ... suddat vitparti igen och slutligen lagt ett lager under där jag har gjort en toning i ljusblått... ungefär så gick det till ja... Obs! lite av berghällen fick vara med vid kopieringen till nytt lager och nivåskillnad - sen tog jag stort mjukt sudd för att jämna till skarven.
 

Bilagor

  • berget1.jpg
    berget1.jpg
    46 KB · Visningar: 418
Senast ändrad:
Om man får fuska lite så har jag gjort en variant där jag kopierade in en annan skog. Det långa trädet kapade jag i desperation då jag inte kunde hitta en passande trädkrona att klistra in, varken på nätet eller ute.
 

Bilagor

  • berget_liten.jpg
    berget_liten.jpg
    45.4 KB · Visningar: 408
Grimmer skrev:
Om man får fuska lite så har jag gjort en variant där jag kopierade in en annan skog. Det långa trädet kapade jag i desperation då jag inte kunde hitta en passande trädkrona att klistra in, varken på nätet eller ute.

Herregud! Fyfan vad snyggt, helt otroligt! Du var allt bra skicklig!
 
De där penslarna är troligen gjorda av Miriam Lewis, hon brukar döpa sina filer till mim-xxx.

Hon har inte haft en webbsida på länge men sök runt på olika webbforum, inte minst Adobe studio exchange, så dyker de nog upp.
 
Please!!!

Kan någon vara snäll och lägga upp den där zip-filen med molnpenslarna på en server igen! Jag missade tyvärr tillfället då Christel lade ut dem, och vill gärna ha en kopia jag med... :)
 
Re: Please!!!

piix skrev:
Kan någon vara snäll och lägga upp den där zip-filen med molnpenslarna på en server igen! Jag missade tyvärr tillfället då Christel lade ut dem, och vill gärna ha en kopia jag med... :)

Stuffit finns annars oxå till Windows, går att ladda hem en 30-dagars test version från www.stuffit.com
 
Re: Re: Please!!!

digitalzero skrev:
Stuffit finns annars oxå till Windows, går att ladda hem en 30-dagars test version från www.stuffit.com

Dom verkar rätt sugna på att få saker sålda för dom kräver att man ska ange kreditkortsnummer för att få ladda hem trailversionen. Och om man inte annulerar ordern innom 30 dar tar dom betalt per automatik.
Mitt får dom inte!
 
Re: Re: Re: Please!!!

Grimmer skrev:
Dom verkar rätt sugna på att få saker sålda för dom kräver att man ska ange kreditkortsnummer för att få ladda hem trailversionen. Och om man inte annulerar ordern innom 30 dar tar dom betalt per automatik.
Mitt får dom inte!

Aj då, ja det var sugit, kollade även runt lite snabbt om det fanns något alternativt program till windows för .sit-filer, fast verkar lite tunt. Verkar bli till å göra på det jobbiga visat å be en "mac-nisse" att packa upp för din del.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.