ANNONS
Annons

Himmelfenomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejduglade

Aktiv medlem
Fångade detta i bild i veckan, vet inte vad det är, kanske någon här kan förklara det?

Bilagor

• fenomenet1.jpg
    fenomenet1.jpg
    7.5 KB · Visningar: 1,058
En amerikansk rymdfärjereparatör på promenad med en bågfil i handen?

Seriöst, vet ej men mest troligt en molnformation. Svårt att se .

edit: Skulle ju kanske kunna vara lite "grus" på väg in i atmosfären.

Påminner lite om de linsreflexer jag får med normalen till min Kiev 88, men då du skriver himmelfenomen antar jag att du såg det utanför sökaren också?

Nej,Rickard, jag så detta först hemma på skärmen, bilden är urklippt från en större bild, konfunderad är man he he he

Meteorit

Visst kan det vara en reflex. Men jag håller nog min tia på en meteorit ("rymdgrus"). För så där ser ju stärnfallen ut - både med och utan kamera. Dessutom är de betydligt vanligare än vad vi vanligtvis föreställer oss. Så varför skulle det inte vara en meteorit?

Rymdgrus vore jo en spännande lösning, störigt ljus mindre troligt, bjuder på helhetsbild samt mer uppförstoring för tydlighetens skull.

Bilagor

• fenomenet3.jpg
    fenomenet3.jpg
    16.1 KB · Visningar: 897
Flare

Det verkar med all sannorlikhet vara sk "flare" från den starka ljuskällan nere till höger i bild.
Det starkaste argumentet jag har för detta är att det ligger i perfekt vinkel från ljuskällan.

Men visst hade det varit spännande med ett fenomen i skyn! Men som sagt...flare är mitt bästa tips.

//Micke

Senast ändrad:
Typisk reflex som skapas antingen av det filter du har på (jag tar av mina filter vid såna här fototillfällen) eller inne i objektivet. Ingen antireflexbehandling är ju perfekt.

Fast det hade varit roligare om det var ett UFO du fångat. :)

Per: Inget filter användes, bara canon 28-80, har fått reflexer vid andra tillfällen och de liknar inget som detta, här ser man något molnliknade rökpuff, reflexer brukar inte se ut så.

Hejduglade skrev:
Per: ........har fått reflexer vid andra tillfällen och de liknar inget som detta, här ser man något molnliknade rökpuff, reflexer brukar inte se ut så.

Har du fotograferat liknande ljuskällor i samma position och vinkel förut och med samma focusinställning samt bländare? Samt under samma kvällsljus som här?

Ligger den i riktning mot ljuskällan så bör det höra ihop med ljuset..

Kan du inte lägga upp en fullformatsbild och länka till.

Ruskigt läcker pryl iaf 8)

Ska fortsätta svara trots frågeställarens kommentar till mitt tidigare inlägg.

Jag tror att det är en reflex eftersom jag påminner mig om att ha sett en ungefär likadan i en bild i ett frågeforum tidigare. Har även själv fått något liknande (med en slags ring och ett ljusstreck utgående från denna) vid fotografering av punktformiga ljuskällor vid något tillfälle. Vill även uttrycka min åsikt om att mitt inlägg som ansågs korkat och tydligen inte konkret nog för frågeställaren både är konkret och klokt enligt mitt sätt att se. Det är varken korkat eller abstrakt (motsatsen till konkret) och det är fullt relevant vad gäller sakfrågan och varken spydigt eller kränkande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar