ANNONS
Annons

Himlen blir inte bra! vid HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

onephoto83

Medlem
Har börjat att ge mig på lite HDR fotografering och det har väl gått bra, men vid utomhus foto får jag oftas inte till himlen som jag vill ha den. Den blir lite rörig och osamanhängande.

Kan det bero på att det blåser för mycket och att molnen rör sig för snabbt eller är det jag som gör fel i Photoshop?

Fotar med en D3000 och har ej möjlighet att använda mig av hdr bracketing.

Tackar för svar.

Du har nog svarat på det själv.

Problemet kallas Ghosting, och innebär att saker rör sig mellan exponeringarna. Detta problem görs värre av två saker.

1. Den HDR-modul som finns i PS är inte jättebra på just Ghosting. Photomatix och HDR Efex pro är betydligt bättre.

2. Organiska förändringar (moln ändrar ju utseende konstant egentligen, och har väldigt luddiga konturer) är svårt att hantera för _alla_ HDR-mjukvaror.

I värsta fall får du gå igenom dina lager och maska bort de delarna i alla lager utom ett, på så sätt blir du av med problemet, men naturligtvis tappar du HDR-effekten där.

Om man tagit bilden i raw kan man ta den bästa bilden av de tre exponeringarna och öppna i photoshops rawkonverterare, sätt exponering till -3 och stället för att öppna, väljer man spara. Sen flyttar man exponeringen till +-0, sparar och avslutar med en exponering på +3. Ta in de tre sparade bilderna med olika inställningar gjorda av en exponering och kör dem till HDR så som du är van. Fokusera på hur himlem blir. Spara till en enlagersbild. (Det skulle överaska mig mycket om det blir ghosting nu).

Gör en hdr-bild till med alla de riktiga exponeringar så som tänkte dig från början, fokusera på mark och hus och strunta i hur himlen blir. När den är klar, laddar du förra HDR-bilden som ett nytt lager, lägger en mask och maskar fram den snygga himlen till den snygga marken. Man brukar inte behöva maska så perfekt om bildens karatär överenstämmer hyffsat mellan dem.

Går att utveckla till att maska in original exponeringar där man får mycket brus, fula områden eller folk som flyttat sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar