Annons

Himla gryniga bilder..

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Har precis testat min andra rulle med Fuji Neopan 400. Den första blev kanon - vilken härlig film! Den andra dock gjorde mig lite fundersam. Jag måste ha gjort något när jag framkallade filmen men vad?

Filmens sista 5-6 rutor är mycket grynigare än övriga filmen. Har inte vätskan kommit åt ordentligt? Har jag inte agiterat ordentligt? (10-15 sek/minut). Har som framkallare T-Max.

Har hört att om vattnet är för kallt eller varmt kan det göra att kornen blir tydligare, men hur kan det hända på bara en liten del av filmen?

Kornen är mycket mer markanta än övriga filmrutor och den är liksom gråblaskig i tonerna.

De är varken ljusare eller mörkare än de övriga, efter vad jag kan se vid en jämförelse nu direkt. Jag har scannat in negativen och där ser jag direkt att det är skillnad i kornighet och kontraster. Trodde jag hade scannat med fel inställningar och gjorde om det. Igen och igen och igen - samma resultat.

Om negativen för blota ögat ser ut att ha samma kontrastomfång som resten på rullen så kan en möjlighet vara att skannern har svårare att ställa in på dem, av någon motivanknuten anledning. Har du en skanner som du kan låsa exponeringen på? Prova att skanna in en ruta som blir bra och sen skanna en av de sista rutorna med låsta inställningar.

Tack, jag ska testa det. Bilderna i fråga är väldigt ljusa, det är porträtt tagna mot en vit bakgrund, så det kan ju vara så att scannern försöker kompensera det ljusa genom att begränsa kontrastomfånget. Ska testa! Tack för tips!

Det låter rimligt. har du en Minoltaskanner? Då kan du hålla in shift samtidigt som du flyttar beskärningsramen. På så sätt kan du välja vilket område som skall användas för ljusmätningen. En tanke kan ju vara att låta mätningen helt ignorera den täta bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar